Joku oli joskus kysynyt Rapala-vaapuista hyvän kysymyksen: “Mistä valmistaja voi tietää etukäteen, mikä malli todella houkuttaa kalan iskemään?”

Firman perustaja Lauri Rapala oli vastannut, ettei sitä kukaan tiedäkään. Hänen mielestään vaapun kalastusteho ratkesi jo kaupassa.

Eniten ostetut uistimet viettävät vedessä enemmän aikaa kuin huonosti myyvät versiot. Mitä enemmän jokin vaappumalli pääsee uimaan, sitä enemmän se tuottaa saalista.

Mitä asiantuntijan pitäisi tästä päätellä?

Juttelin viikko sitten erään alansa huipun kanssa. Hän kertoi, miten aikanaan eräs projekti oli onnistunut erinomaisesti. Asiantuntijan maine lähti kiirimään.

Pian hänet kutsuttiin mukaan oman toimialansa kaikkien aikojen vaativimpaan hankkeeseen. Sekin onnistui mainiosti.

Myönteinen kierre oli syntynyt. Lopun voi jokainen päätellä itse.

Eniten ostetut vaaput kalastavat parhaiten, koska ne pääsevät parhaille kalavesille vemputtamaan hauen nokan eteen useimmin.

Vastaavasti niistä ammattilaisista tulee alansa parhaita, jotka pääsevät näyttämään kyntensä parhaisiin projekteihin useimmin.

Sillä ei ole merkitystä, onko vaappu poikkeuksellisen houkuttava hauen mielestä. Eikä sillä, että asiantuntija osaa hommansa maailman parhaiten jo vauvana.

Lopulta kyse on substanssista. Mutta ei aluksi.

Peli ratkeaa siinä vaiheessa, kun asiakas on ostamassa.

Kalastaja ostaa kaupasta parhaalta näyttävän vaapun. Työpaikalleen tuo sama toimitusjohtaja tilaa taitavimmalta vaikuttavan asiantuntijan.

Jos haluat huipulle, ala näyttää alasi parhaalta rapa…eikun asiantuntijalta.