Sössimme viikko sitten uutiskirjeemme. Mutta siitä syntyi idea. Pitäisikö jokaisen gurumarkkinoijan perustaa oma VIP-klubinsa?

Viime viikolla lähetimme (aivan liian) pitkästä aikaa uutiskirjeen. Viestissä oli mukana yksi tuore tämän blogin kirjoitus ja linkit pariin muuhun.

Se oli typerä temppu.

Totta kai monet blogia lukevat vastaanottajat ihmettelivät.

Miksi Edisteen taulapäät lähettävät minulle sähköpostilla tekstejä, jotka olen kertaalleen jo lukenut?

Toki suurin osa vastaanottajista näki kirjoitukset ensimmäistä kertaa. Mutta listalle kuuluneet, nimenomaan uskollisimmat lukijamme olivat öönä aivan syystä.

Kun me Edisteen osakkaat olimme ruoskineet toisemme juomuille, mieleemme palasi kokki Petri Hollmén. Kirjoitin hiljattain, miten mainio konsepti hänen perjantaireseptinsä on (Kilpailijaa kannattaa kehua).

Jätimme itsesäälin. Ryhdyimme sen sijaan kateellisiksi. Olemme kuulleet tavallisesti luotettavista lähteistä, että Petrin uutiskirjeellä on runsaat 22 000 tilaajaa.

Siis tilaajaa! Ei kohderyhmään kuuluvaa uhria, jolle täytyisi spämmätä ja tyrkyttää väkisin.

Tilaaja on aivan eri asia kuin kohde. Ei meistä kukaan halua olla mikään maalitaulu. Jokainen tilaaja on pyytänyt, että hän saisi Petrin perjantaiviestin. Se ei tarkoita edes mitään niin mitätöntä, että hän olisi vain pitkin hampain suostunut vastaanottajaksi.

Pohdimme, että ehkä meidänkin olisi aika ottaa huomioon ne sitoutuneimmat lukijamme, jotka suorastaan toivovat viestejämme. Heitä pitäisi häiriköinnin sijaan palkita. Se sitä paitsi pakottaisi tuottamaan sisältöä, jolle on kysyntää. Siis jotain tilattavaa.

Kaupan päälle saisimme välitöntä palautetta. Jos tuotoksemme ovat silkkaa sontaa, lukijamme peruvat tilauksensa varmasti.

Punoimme juonikkaan suunnitelman. Sen ytimessä on kolme osaa:

  1. Ediste-gurukerhon uutiskirje. Sen lähetämme vain niille, jotka ilmoittautuvat kerhon jäseneksi. He saavat postiinsa viikoittain gurumarkkinointiin tai hunajapurkkiin liittyvän ohjeen, työkalun tai jotain muuta hyödyllistä, jota ei (välttämättä) ole saatavissa mitään muuta kautta.
  2. Blogi. Lukija törmää vinkkeihin ja ideoihin, joita ei löydy mistään muualta. Usein ne ovat ajankohtaisia. Emme julkaise niitä kaikkia uutiskirjeissä sen enempää kuin kirjoissammekaan.
  3. Kirjat. Jokainen tuleva opuksemme sisältää esimerkkejä, tarkistuslistoja ja ohjeita, joita emme julkaise blogissa tai uutiskirjeissä.

Gurukerhomme jäsenet saavat postiinsa esimerkiksi kirjojemme sisältöä jo kauan ennen niiden ilmestymistä. Näin he pääsevät myös vaikuttamaan opuksiin.

Jos joku siis haluaa käsiinsä kaiken gurumarkkinointiin liittyvän tuotantomme, hänen kannattaa lukea blogia, tilata VIP-kirje ja ostaa kirja. Yksikään kolmesta vaihtoehdosta ei kata kaikkea yksin.

Nyt  pitäisi vain keksiä sisältöä, jota joku haluaisi tilata. Mutta ellei sellaista ala syntyä jo ensi viikoksi, ehkä on viisainta vaihtaa alaa.

Pitäisikö sinunkin perustaa VIP-klubi niille, jotka todella haluavat sisäpiiriin?