Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pitäisikö perustaa VIP-klubi?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sössimme viikko sitten uutiskirjeemme. Mutta siitä syntyi idea. Pitäisikö jokaisen gurumarkkinoijan perustaa oma VIP-klubinsa?

Viime viikolla lähetimme (aivan liian) pitkästä aikaa uutiskirjeen. Viestissä oli mukana yksi tuore tämän blogin kirjoitus ja linkit pariin muuhun.

Se oli typerä temppu.

Totta kai monet blogia lukevat vastaanottajat ihmettelivät.

Miksi Edisteen taulapäät lähettävät minulle sähköpostilla tekstejä, jotka olen kertaalleen jo lukenut?

Toki suurin osa vastaanottajista näki kirjoitukset ensimmäistä kertaa. Mutta listalle kuuluneet, nimenomaan uskollisimmat lukijamme olivat öönä aivan syystä.

Kun me Edisteen osakkaat olimme ruoskineet toisemme juomuille, mieleemme palasi kokki Petri Hollmén. Kirjoitin hiljattain, miten mainio konsepti hänen perjantaireseptinsä on (Kilpailijaa kannattaa kehua).

Jätimme itsesäälin. Ryhdyimme sen sijaan kateellisiksi. Olemme kuulleet tavallisesti luotettavista lähteistä, että Petrin uutiskirjeellä on runsaat 22 000 tilaajaa.

Siis tilaajaa! Ei kohderyhmään kuuluvaa uhria, jolle täytyisi spämmätä ja tyrkyttää väkisin.

Tilaaja on aivan eri asia kuin kohde. Ei meistä kukaan halua olla mikään maalitaulu. Jokainen tilaaja on pyytänyt, että hän saisi Petrin perjantaiviestin. Se ei tarkoita edes mitään niin mitätöntä, että hän olisi vain pitkin hampain suostunut vastaanottajaksi.

Pohdimme, että ehkä meidänkin olisi aika ottaa huomioon ne sitoutuneimmat lukijamme, jotka suorastaan toivovat viestejämme. Heitä pitäisi häiriköinnin sijaan palkita. Se sitä paitsi pakottaisi tuottamaan sisältöä, jolle on kysyntää. Siis jotain tilattavaa.

Kaupan päälle saisimme välitöntä palautetta. Jos tuotoksemme ovat silkkaa sontaa, lukijamme peruvat tilauksensa varmasti.

Punoimme juonikkaan suunnitelman. Sen ytimessä on kolme osaa:

  1. Ediste-gurukerhon uutiskirje. Sen lähetämme vain niille, jotka ilmoittautuvat kerhon jäseneksi. He saavat postiinsa viikoittain gurumarkkinointiin tai hunajapurkkiin liittyvän ohjeen, työkalun tai jotain muuta hyödyllistä, jota ei (välttämättä) ole saatavissa mitään muuta kautta.
  2. Blogi. Lukija törmää vinkkeihin ja ideoihin, joita ei löydy mistään muualta. Usein ne ovat ajankohtaisia. Emme julkaise niitä kaikkia uutiskirjeissä sen enempää kuin kirjoissammekaan.
  3. Kirjat. Jokainen tuleva opuksemme sisältää esimerkkejä, tarkistuslistoja ja ohjeita, joita emme julkaise blogissa tai uutiskirjeissä.

Gurukerhomme jäsenet saavat postiinsa esimerkiksi kirjojemme sisältöä jo kauan ennen niiden ilmestymistä. Näin he pääsevät myös vaikuttamaan opuksiin.

Jos joku siis haluaa käsiinsä kaiken gurumarkkinointiin liittyvän tuotantomme, hänen kannattaa lukea blogia, tilata VIP-kirje ja ostaa kirja. Yksikään kolmesta vaihtoehdosta ei kata kaikkea yksin.

Nyt  pitäisi vain keksiä sisältöä, jota joku haluaisi tilata. Mutta ellei sellaista ala syntyä jo ensi viikoksi, ehkä on viisainta vaihtaa alaa.

Pitäisikö sinunkin perustaa VIP-klubi niille, jotka todella haluavat sisäpiiriin?

36 vastausta

  1. Jotakin VIP-kerhoa olen itsekkin suunnitellut, mutta mulla ei ole hajuakaan minkälaista softaa homman pyörittämiseen kannattaa käyttää…

    sama ohjelma-ongelma on oppaan jakamisessa ja sen automatisoinnissa, ja ”automaattisessa jälkihoidossa” kun opas on luettu.

    1. Jiikoo, tuo tekniikka on selvästi yksi aihe, joka täytyy paketoida ohjeiksi kerhomme jäsenille. Antti on sellaista jo suunnitellutkin.

      Ohjekirjat ja muu vastaava materiaali tuskin blogiin kovin hyvin sopisikaan. Tekstiin tulee teknisiä yksityiskohtia sun muuta, joka ei kaikkia kiinnosta. Sen sijaan voimme kirjoittaa erikseen lyhyitä pdf-muotoisia pikaoppaita ja toimittaa ne sähköpostitse kerhomme jäsenille.

    2. Mitä ominaisuuksia tuollaisessa Vip-kerho-ohjelmassa pitäisi olla? Rekisteröitymisten hallinta, uutiskirje, sisällönhallinta, liitetiedostojen jakelu?

      1. Hyvä kysymys!

        Eiköhän aivan minimi ole se, että a) jossain on tallessa jäsenten yhteystiedot ja b) kerho toimittaa heille jotain hyödyllistä.

        Meillä puksuttaa taustalla SalesForce-asiakkuudenhallintajärjestelmä, jota Marjamme hoivaa aamusta iltaan. Olemme viritelleet systeemiä pian puolitoista vuotta. Nyt se alkaa olla siinä kunnossa, että monet asiat hoituvat automaattisesti ja luotettavasti.

        Sisältöä haravoimme ja jalostamme kaiket päivät. Meillä on nyt tallissamme viisi ammattikirjoittajaa, joista yksi keskittyy nykyisin lähinnä sisäisiin ohjeisiimme, kaksi kirjoittaa vain asiakkaillemme ja kaksi (eli me osakkaat) naputtelemme näitä blogeja, pikaoppaita ja kirjoja.

        Antti palaa SalesForceen ja muihin teknisiin värkkeihin + prosesseihin vielä monta kertaa jo tulevan kevään aikana. Syyskuun alussa ilmestyvä Gurumarkkinoijan hunajapurkki -kirjamme kun käsittelee nimenomaan näitä asioita.

        Opuksen sisältöä aiommekin lähettää kerhomme jäsenille ihmeteltäväksi ja arvioitavaksi jo kirjoitusprojektin aikana.

  2. Hienohko idea. Jotta se olisi oikeasti VIP, niin mielestäni silloin kerholaisten tulisi pystyä kommentoimaan sisältöjä toisilleen eikä vaan saada hieman rajoitetummalle ryhmälle tarkoitettuja viestejä gurukerhon nimissä.

    Loppujen lopuksi siellä ovat kenties samat henkilöt, jotka nyt kommentoivat tätä blogia aktiivisesti, joten lieneekö kyseessä varsinaista lisäarvoa?

    Harkitsen kuitenkin liittymistä.

    1. Tuumas, olet kyllä tasan oikeassa tuosta foorumista – hyvä idea!

      Pohdimme parhaillaan pää punaisena, miten sen hoitaisimme niin, ettei tarvittaisi taas yhtä settiä tunnussanoja sun muita kaikille kerhon jäsenille.

      Ei se meille ole mikään tekninen ongelma sinänsä, järjestelmämme kyllä hoitaa koko homman. Mutta jäsentemme kannalta asia voi olla toinen. Kaiken maailman tunnareita meillä jokaisella on jo liiankin kanssa.

  3. Miksi maksuton?

    Kyllähän sitä nyt hyödyllisestä tiedosta pitäisi olla valmis jotain maksamaankin…

    1. Hannu,

      Kyllä me tuotamme koko ajan maksullistakin aineistoa – kuten kirjoja ja kursseja. Tosin ajattelimme, että uskollisille kerhon jäsenille niitä voisi tarjota alennettuun hintaan.

      Mutta onhan jäsenyydelläkin hintansa. Kyse on enemmän vaivasta, mutta silti: mukaan täytyy ilmoittautua.

      Jäsenet antavat meille luvan olla yhteydessä ainakin toistaiseksi. Mielestäni se on erittäin arvokasta näinä aikoina, kun kaikki pommittavat ja tyrkyttävät joka suunnasta.

      1. Joo, mutta eikö se nostaisi klubinne statusta, kun sinne pitäisi maksaa jäsenmaksu?

        Ja ehkä jopa toimitaa hakemus jäsenyysestä (vaikka sitten hyväksyisittekin kaikki hakijat sepustuksia lukematta).

        Vähän kuin myisitte jonotusaikoja.

        1. Olet kyllä aivan oikeassa!

          Ajattelimme vain, että ehkä kerhon sisälle tulisi aikanaan sisäpiiri. Se ei taida olla enää maksuton. Vaikken kyllä usko, että sillä olisi tarkoitus tahkota tulosta. Pikemminkin kattaisimme kuluja.

          Mutta askel kerrallaan. Sisäpiirille pitää olla sitten varmasti niin arvokasta tarjottavaa, että sinne on suorastaan tunkua.

          1. Nykyaikainen herrakerho??

            Ois kiva välillä tavata kaupallisia ihmisiä ihan oikeesti, puhua aihepiirin asioista ja tutustua paremmin. Itseäni kiinnostaa talous ja kaupalliset asiat mutta harvoin on sopivaa juttuseuraa…vaimoani kiinnostaa vain tulot 😉 Työyhteisössä taas jokaisella on omat roolinsa.

            Gurulounaita?

          2. Sellaisesta olemme itse haaveilleet jo pitkään. Olisi mukavaa, jos olisi jokin säännöllinen kokoontuminen.

            Ei jokaisen olisi olisi aina pakko ehtiä paikalle – eikä se ole realististakaan. Mutta jos porukkaa olisi tarpeeksi, ainakin itse järjestäisin mielelläni esimerkiksi vieraspuhujia paikalle. Kirjoistakin voisi jutella ja vaikka mitä.

            Tätä täytyy ehdottomasti vielä kokeilla jossain vaiheessa.

            Monet yrittäjät ja johtajat ovat ajatuksineen aika yksin. Bisneksistä ei voi jutella kotona, kun ei sellainen siellä välttämättä ketään kiinnosta. Sitä paitsi on paljon asioita, joista ei voi puhua sen enempää oman pomonsa kuin alaistensakaan kanssa.

          3. Järjestimme (juoksu) lenkillä käynnit vastaavalla systeemillä. Oli sovittu vakio aika ja paikka, osallistua pystyi vapaasti ilman organisointia.

            Vip-klubiin liittyvät saanevat tietää tästä lisää ja toimeliaana porukkana saamme myös aikaiseksi myös käytännön toteutuksen.

  4. Olen Tuumaksen kanssa samoilla linjoilla. Lisäarvoa kasvattaa, jos klubiin on vaikea päästä ja jäsenyyden eteen on nähtävä vaivaa. Tunnet olevasi ”hiukan parempi tyyppi”, kun kuulut ”sisäpiiriin”. Kuningaspalvelun periaatteita.

    Jiikoo, sama ongelma softa-asiassa. Pikaopastani ladataan ihan mukavasti, mutta en tiedä, kenelle se menee.

    1. Camilla, tilanne on tuttu. Jaoin aikanaan Tuotteistajan pikaopasta kymmeniätuhansia kappaleita niin, etten tiennyt niiden vastaanottajista mitään. Vasta vuosi sitten aloin kerätä heistä tietoa – ja yllätyin.

      Taidankin kirjoittaa lähiaikoina ehdotuksen siitä, miten tuota ongelmaa voisi taklata – eli jopa niin, ettet edellytä lataajilta yhteystietoja. Ja pärjäät kokonaan ilman mitään teknisiä härveleitä.

  5. Maksullinen klubi ? Niinkuin Directa Oy ? Tai kirkko ? Maksu menee varmasti mutta hyödyllisyys on jo toinen juttu.

    Mahtaako erimieltä asioista oleva olla halukas laittamaan ropoja likoon maksulliseen klubiin ? Tietysti, jos erilaisia näkökulmia ei hyväksytä…

    Kyllä alkuperäinen ajatus maksuttomasta VIP-klubista ja maksullista oheispalveluista on parempi.

    1. Jos lähtökohtaisesti haluaa olla aina eri mieltä, porukka hylkää vinkujan ennemmin tai myöhemmin.

      Toki kriittinen saa olla, mutta maksullisuus pudottaisi ärsyttävät kommunistit pelistä, näin porukan laatu paranisi. Edisteen kannalta maksavat jäsenet voisivat olla riittävän maksukykyisiä asiakaspotentiaaleja.

  6. Roopekin on saanut Miljardööriklubilla monta hyvää vinkkiä, ilmaisen päivän lehden ohella. Ajatus ei siis voi olla huono. Edistettä on havaittavissa.

    Keskustelut eri alojen toimijoiden kanssa ovat parasta mahdollista, tuota, jopa terapiaa. Usein ongelmia on helpompi kohdata yhdessä, kuin yksin kotona itkien. Yrittämisessä ei taida olla olemassa yhtään sellaista ongelmaa, jota joku ei olisi jo ainakin yrittänyt ratkaista.

    Tuon vuoksi minä käyn lukemassa blogeja ja kirjoitan myös ajatuksia muiden luettavaksi. Se on terapian ohella parasta mahdollista koulua. Aina joku on eri mieltä ja se on hienoa.

    Whenever people agree with me I always feel I must be wrong. -Oscar Wilde-

    Maailmalla näitä suljettuja ”johtajien” keskustelupalstoja (tai klubeja) lienee. Elämänkerroissa niitä välillä vilahtelee.

    Otsikossa mainittuun klubiin tuli liityttyä aamun ensimmäisenä toimena. Siis minun kelloni mukaan aamulla. Nyt istun vain koneen ääressä odottamassa postia.

    1. Sami, kiitos taas hyvin mietitystä kommentistasi!

      Älä nyt kuitenkaan pidätä hengitystä. Ja piipahda välillä sapuskalla ja pikkulassa. Ajattelimme nimittäin paiskata ensimmäisen kerhoviestin liikkeelle vasta ensi viikolla. Se lienee tarkistuslista, jolle on jokaisella markkinoijalla käyttöä.

      Tänään saimme klubiimme runsaat 50 ensimmäistä jäsentä. Se oli oikein myönteinen yllätys!

      1. Voisko pieni julkisuus auttaa asiaa?

        Gurut luo vuodessa 1000 uutta työpaikkaa suomeen? Mä voin hoitaa noista 20.

  7. Tämä VIP-kerhoajatus on hieno ja tapaamiset aivan fantastinen idea! Olen usein itsekin ajatellut, että haluaisin tavata täällä kirjoittavia ihmisiä -kaikki vaikuttavat erittäin fiksuilta ja avoimilta ja keskustelu on todella korkeatasoita ja hyvähenkistä vaikka asioista voidaan olla eri mieltä. Jari, autan mielelläni tapaamisten käytännön järjestelyissä ja ideoin, mitä tapaamiset voisivat sisältää. Eiköhän laiteta tapaamistenkin rima korkealle!

  8. Pikainen kommentti tuosta uutiskirjeestä. Jos käyttää uutiskirjeessä samaa materiaalia kuin blogissa niin mielestäni ne pitäisi julkaista mahdollisimman samaan aikaan. Uutiskirjeessä tietenkin vain lyhyt johdanto ja linkki artikkeliin, sillä kukapa mailin lukija jaksaisi yli kolmen rivin kappaleita lukea 🙂 Samalla linkit Facebookiin, Twitteriin jne., sillä emme voi tietää mikä on vastaanottajan oma suosikkikanava. Jos siis haluaa tarjota jotain lisäarvoa uutiskirjeen tilaajille, sen pitäisi sisältää uniikkia sisältöä. Viimeisimmät artikkelithan voi myös listata kirjeen loppuun. Esim. rss-feedin tilaajat eivät varmasti juurikaan tilaa uutiskirjettä, jos sisältö on (lähes) sama kuin blogissa. Perstuntumalta väittäisin, että feedin tilaaja = sitoutuneempi lukija.

    Vip-klubista sen verran, että ainahan sellaista ei tarvitse virallisesti perustaa. Kutsuu vaan aktiivisimmat kommentoijat paikalle viestillä: ”Hei, ehtisitkö gurulounaalle?”

  9. Hienoa, kiitos vain luonneanalyyseistä. Kritiikkiä eli eri mieltä olemista tai muita näkökulmia ei siis oikein sallita.
    Parantaisen hunajapurkki toimii loistavasti, onneksi olkoon. Jees-opetuslapset ollevat kohta sisällä.

    Itse olen hakenut oppia ja uusia tuulia omien yritykseni markkinointiasioihin. Kun toimintamme ei varsinaisesti ole asiantuntijaneuvontaa vaan tavarakauppaa ja valmistusta, on osa esillä olleista asioista kiinnostavia soveltamisen lähtökohdaksi mutta vain osa.
    Samasta syystä olen kritisoinut neuvontapalvelujen yleistä arvonnostoa, edes tuotteistettuina, ilman palvelun laadun etukäteismittaamismahdollisuutta. Kokemusperäisesti kaikkien konsulttien neuvot kun eivät ole hintansa väärttiä.
    Osa toki on.
    Laadun selvittäminen konkreettisissa tuotteissa taas on aina käsinkosketeltavaa. Tämä on se perusero minun ja teidän muiden välillä.

    Oletan että kaupallisenakaan palveluna VIP- klubin suunta ei muutu, siis kannaltani korkeintaan osa tulevistakin jutuista on käyttökelpoista.
    Koska lähtökohtaisesti haluan pitää valinnanvapauden ostoksista itselläni, pidin ja pidän esim. lehtien myyntiperiaatetta tässäkin parempana, otsikot näkee ilmaiseksi mutta jutun saa lukea vasta maksun jälkeen.

    1. Herra Sepe Susi:

      Huomaatko miten et edes näe, että lasisi on puoliksi tyhjä. Jos joku järjestää lounaan kerran viikossa eikä voida tietää tulevatko kaikki paikalle, onko vip-kerhon 100 euron kuukausimaksulla mitään väliä?

      Tuolla rahalla homman pystyisi hoitamaan helposti.

      Ei kai suhteellisen halvoissa jutuissa ole väliä, saatko aina haluamaasi sisältöä. Esimiehenä saan kuulla lasi on puoliksi tyhjä -vinkumista aivan riittävästi. En todellakaan halua kokoontua vip-klubiin kuuntelemaan lisää vinkumista, vaikka se olisi ilmaista.

    2. SepeSusi,

      Olet oikeassa siinä, että usein konkreettisen tuotteen laatua on helpompi arvioida hypistelemällä, haistelemalla ja silmäilemällä.

      Toisaalta asiakkaita on tosi helppo harhauttaa konkreettisen tuotteen pakkauksella, myyntitelineellä, sisäänpultatulla painolla ja hämäävän hienolla ulkonäöllä.

      Puhumattakaan firman osoitteesta, verkkosivuista, myyjän minihameesta ja parfyymistä, autosta ja puhetyylistä, vaihteenhoitajan tomerasta äänensävystä ja bisneksen AAA-luottoluokituksesta.

  10. Jo vain kannattaa VIP-klubien perustaminen. Ja se kannattaa paitsi asiantuntijoille, todellisille guruttajille, myös lähes mille tahansa muunlaiselle bisnekselle. Oikein tehty infomarkkinointi tehostaa lähes mitä tahansa bisnestä.

    Erityisesti olen ihmetellyt kenen neuvoja kuuntelevat esim. suuret suomalaiset Marimekko tai vaikka Iiittala kun eivät ainakaan päällepäin näy tekevän niin. Jos liiketoiminta paljolti perustuu nimenomaan niihin fanittajiin, miksi ihmeessä heitä ei palvella VIP:in tavoin! Varmasti löytyisi resursseja vähintään häkätä kasaan viikottain jotain uniikimpaa brandiin friikahtaneita herättelemään ja asiakassuhdetta edelleen syventämään. Design-pääkaupunkiutta 2012 odotellessa olisi paljon hommaa tekevälle tehtäväksi…

    Mutta asiantuntijoihin palatakseni, en osaa sanoa tässä tapauksessa (riippuu tuotteistuksesta, heh) mutta aika usein VIP-klubimaisesta toiminnasta kannattaa jotain veloittaa. Tai ainakin jostain sen osasta. Mm. siitä syystä että se karsii väärillä motiiveilla liikkeellä olevat ulos ja toiseksi.. no, tosi asiantuntijalta löytyy takuulla sisltöihinsä vielä se yksi turboruuvi, josta kuuluukin veloittaa.

  11. En kannata uutiskirjettä, koska sähköpostisaastetta on jo aivan riittämiin.

    Ehdotan tilalle sille omaa erillistä feediä jonka voi tilata – tai ainakin mahdollisuutta valita sähköpostin ja feedin välillä.
    Molemmatkin jos siltä tuntuu, tekniikan puolellahan se ei teetä mitään lisävaivaa.

    1. Mutta tässä juttelemmekin uutiskirjeestä, joka on jokaisen itse tilattava. Idea oli juuri se, että vastaanottajat antavat itse luvan viesteihin. Ja jos ne osoittautuvat huonoiksi, peruuttaminen onnistuu muutamassa sekunnissa.

      Pitää muuten muistaa, että feedit ovat edelleen harvojen herkkua. Suuri yleisö ei ole mistään syötteistä koskaan kuullutkaan, saati että käyttäisi niitä.

  12. Kiitos Jari taas viittauksesta. Olenpas päässyt hienon blogin aiheeksi!

    Mutta asiaan. Minulla tuo vip-klubi toimii siten, että liittyminen on täysin ilmaista, eikä muitakaan maksuja ole. Samanaikaisesti julkaistaan aina uutiskirje sekä blogi osoitteessa http://www.perjantairesepti.fi. Uutiskirjeen tilaajat hyötyvät enemmän kuin satunnaiset suharit nettisivuilla, sillä vain uutiskirjeessä on helposti tulostettava resepti pdf-muodossa mukana. Samoin kaikki edut ja tarjoukset julkaistaan vain uutiskirjeessä.

    Olen ehdottomasti uutiskirjeen kannattaja, sillä rss feedit ovat oikeasti hyvin pienen kansanosan hupia. Tulevaisuudessa toki suuremman. Lisäksi uutiskirjeen statistiikan hyödynnettävyys on eri luokkaa kuin sivuston. Toki häviän sosiaalisuudessa, sillä siinä kun Jari kerää postaukseensa 33 kommenttia, saan minä julkista palautetta ehkä yhden kommentin. Ellen sitä erikseen pyydä. Palautetta tulee kyllä replyinä ja laiskuuttani en niitä kerää nettiin…

    Työkaluista: suosittelen emaileri-palvelua (www.emaileri.fi), jota olen käyttänyt viitisen vuotta. Laadukas, varma ja nopea – sekä lisäksi turkulainen! (nyt nousi monella lukijalla karvat pystyyn…)

    Meillä on sekä b2b että b2c-toimintaa (ravintolat, risteilyt, kokoukset, tapatumanhallintapalvelut ja -softa) emmekä me enää juuri muuta markkinointia tehdä. Pyöritellään vip-klubia ja lähetellään sähköpostia. On tämä maailma ihmeelliseksi mennyt 🙂

    Mielestäni on turha pelätä, että ilmaiskerho keräisi kitisijöitä. Ainahan siellä muutama on, mutta ne laittavat muutaman kerran nimettömän palautteen ja sitten klikkaavat itsensä pois postilistalta.

    Ainoa asia, joka ratkaisee on tarinan laatu ja sisältö! Välineet ja kanavat tulevat toissijaisena.

    Petri Hollmén

  13. Terve.
    Heitän tänne väliin että olen kiinnostunut kokoontumisista ja vaikka maksankin vähän jos pääsee jutteleen samalla taajuuksilla olevien ihmisten kanssa. Luen nyt ekaa kertaa tätä blogia mutta Jaria olen kyllä seurannut jo jonkun aikaa:)

    1. Jukka, kiitos kommentistasi!

      Vaikuttaa siltä, että (ainakin testi)kokoontuminen täytyy järjestää. Pitää vain miettiä tapa niin, ettei siitä tule osallistujilleen taakka tai velvollisuus kaiken muun kiireen lisäksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.