Oletettakaamme, että omistaisit kustannusyhtiön. Mitä sanoisit kustannustoimittajallesi, jos tajuaisit hänen käännyttäneen oveltasi Harry Potteria julkaisuun tarjonneen kirjailijan?

Voisit kenties lohduttautua sillä, että lisäksesi löytyisi yhdeksän muutakin kustantajaa, jotka pitivät J.K. Rowlingin käsikirjoitusta julkaisukelvottomana. Heidän nimiään emme löydä kustannustoimittajien Hall of Famesta.

Mokauksen hinta on jättiläismäinen. Puhumme varovaisestikin arvioituna sadoista miljoonista euroista.

Tapaus Harry Potter ei ole ainutlaatuinen. John Grishamin esikoisromaanin On aika tappaa hylkäsi 26 kustantajaa. Vaatimattomat 30 miljoonaa kappaletta myynyt Anne Frankin päiväkirja puolestaan dumpattiin ”puuduttavana” ja ”lapsellisena”.

George Orwellin Eläinten vallankumous torpattiin, koska ”Yhdysvalloissa on mahdotonta myydä eläintarinoita”.

Harva kustannusalan ammattilainen tunnustaa, että vastaavat mokaukset ovat arkipäivää.

Sanomalehti Sunday Timesin toimittajat testasivat kustannustoimittajien vainua kahdella Booker Prize –voittajien tekstillä. Booker Prizea pidetään kenties maailman vaikutusvaltaisimpana nykykirjallisuuden palkintona.

Toimittajat lähettivät kopiot voittajateksteistä tuntemattomien kirjoittajien nimissä 20 suurelle kustantajalle.

Voisi olettaa, että kustannustoimittajat olisivat kirkuen kilpailleet, kuka tekstit saa julkaistavakseen. Toisin kävi: kaikki kustantajat hylkäsivät tekstit.

Ainoastaan yksi kustannusyhtiö kommentoi lievän myönteisesti V.S. Naipaulin tekstiä: ”Tarina oli kyllä tavallisesta poikkeava. Emme silti innostuneet tarpeeksi, että veisimme asiaa eteenpäin.”

Kun julkaiset omia tekstejäsi tai asiantuntija-artikkeleitasi, joudut aluksi sietämään vähättelyä ja hylkäyksiä. Jatka sinnikkäästi kurasta huolimatta. Löydät yleisösi lopulta.

Sen jälkeen profetia alkaakin toteuttaa itseään. Turhan moni Jari Sarasvuon mielipide julkaistaan ilman vähäisintäkään kritiikkiä. Aivan yhtä helppoa ei Jarillakaan tietysti ole aina ollut.

Tarinan opetus tiivistyy hyvin IBM-konkari Thomas Watsonin neuvossa: ”Jos haluat menestyä, tuplaa epäonnistumistesi määrä.”