Voimme yrittää kuvitella, mitä Yhdysvaltain merijalkaväen korpraali Ryan T. Mathison ajatteli, kun miinan sytytin naksahti hänen jalkansa alla.

Toisin kuin yleensä näissä tilanteissa, Mathisonilla oli paljon aikaa pohtia asiaa. Miina ei nimittäin räjähtänyt.

Mathisonin alla lepäsi kotitekoinen pommi, jossa liki 15 kiloa räjähdysainetta oli kuorrutettu ruosteisella rautaromulla. Mies sai rauhassa katsella Afganistanin auringonnousua, ennen kuin pommiryhmä ehti paikalle purkuhommiin.

Mathisonin kokemuksella tai taidolla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että hän jäi henkiin. ”Onnekas paskiainen”, kuten hänen joukkuetoverinsa ystävällisesti kuittasivat tilanteen.

Kun Mathison oli pelastettua miinan päältä, kiersi savukeaski mieheltä toiselle. Joukkuetoverit lupasivat tarjota kaljat tukikohdassa. Mathison jätti ainoana tupakan askiin ja kaivoi sen sijaan taskustaan tikkukaramellin.

Sotilailla oli tietenkin selitys pelastumiselle valmiina. Muutaman metrin päässä Mathisonista oli kulkenut korpraali Calvin Hickson. Hän oli jostain selittämättömästä syystä turvautunut raamatun apuun edellisenä iltana, vaikka oli käynyt kirkossa vain kolme kertaa eläissään.

”Pelastin henkesi”, tiivisti Hickson raamatunlukuhetkensä hyödyt.

Mathisonillekin valkeni alkuvähättelyn jälkeen, että häntä oli kohdannut satumainen onni. ”Unohtakaa ne oluet. Luulen, että taidan lopettaa juomisenkin tähän.”

Tämä New York Timesin artikkeli* on erinomainen esimerkki tarinan voimasta. Viestimet ovat pullollaan kasvottomia uutisia sotien moukaroimista maailmankolkista. Harva muistaa enää kahden päivän päästä, moniko menetti henkensä Bagdadin viimeisimmässä autopommi-iskussa.

Mathisonin tarina sen sijaan tarttuu mieleen. Lisäksi se kertoo (ilman ihmisuhreja) kaiken olennaisen mielipuolisesta sodasta, jossa amerikkalaiset eivät aina tunnu tietävän edes vastustajaansa.

Mitä myyntipuheen kirjoittaja voisi oppia tästä uutisesta?

Tunteita herättävä tarina on turhat kertaa tehokkaampi kuin kliseitä toistava jaaritus. Vältä hajuttomia ja mauttomia sanoja, kuten laadukas, kumppani, käyttäjäystävällinen tai kustannustehokas. Ne enintään ärsyttävät tai pitkästyttävät lukijoitasi.

Hanki myyntipuheellesi kasvot. Tekstisi luetaan, jos se on helppotajuinen, odottamaton, konkreettinen, uskottava, tunteisiin vetoava ja kertoo selkeän tarinan.

* Foot on Bomb, Marine Defies a Taliban Trap. New York Times 24.1.2010. https://www.nytimes.com/2010/01/24/world/asia/24trap.html.