Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Aivosi mittaavat mainoksen tehon

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Super Bowlin mainosaika on katteellista kauppatavaraa. Mainokset kiinnostavat lähes yhtä paljon kuin itse peli.

Sands Research julkaisee vuosittain tutkimuksen*, jossa Super Bowlin mainokset asetetaan tehokkuusjärjestykseen. Tutkimus selvittää, miten voimakkaasti katsoja reagoi mainoksen viestiin.

Selväksi voittajaksi nousee Volkswagenin Punch Game –mainos. Sitä katsoessaan on helppo ymmärtää miksi. Mainoksessa toistuva nyrkinisku ehdollistaa katsojankin tuntemaan kipua.

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=WQJdS_rWuec]

Kakkoseksi kipuaa televisiovalmistaja Vizionin tekele. Äkkiseltään mainos tuntuu sekavalta, mutta yksityiskohtien runsaus imee katsojan mukaansa ja aivot tekevät töitä ylikierroksilla viestiä ratkoessaan.

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=KQoe-iBVXHw]

Kolmanneksi nousee Budweiserin ihmissilta. Siinä vedotaan joukkuehenkeen ja tunteeseen.

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=hHtiMs7FMnI]

Tutkimuksen tulokset eivät tietenkään kerro mainoksen vaikutuksesta tuotteen myyntimääriin. Mainoksia katsoessaan ja tuloksia vertaillessaan on kuitenkin helppo ymmärtää, miksi tehokkaimmat tarinat vetoavat järjen sijasta tunteeseen.

Volkswagenin mainos on poikkeuksellinen, koska se käyttää hyväkseen kipua. Riskinotto on selvästi kannattanut, koska lopputulos syöpyy mieleen. Kun kadulla paahtaa volkkari vastaan, iskun voi melkein tuntea käsivarressaan.

Jos myyntipuheestasi puuttuu tunne, asiakas kiinnittäää huomionsa hintaan ja teknisiin yksityiskohtiin. Ostos jää tekemättä, kun päätöstä ei ohjaa sen enempää hyvän olon tuoma varmuus kuin pelon aiheuttama tuskakaan.

* Sand Reasearchin tutkimustulokset löydät osoitteesta https://www.sandsresearch.com/2010AdRankings.aspx

2 vastausta

  1. Eniten palstatilaa taisi saada Pepsi, jäämällä pois mainostajien joukosta ja suuntaamalla sen rahan sosiaaliseen mediaan.

    Sissimarkkinointia? Saa mainosta kun ei mainosta.

  2. Hyvä veto Pepsiltä. Takuuvarmasti saa palstatilaa, kun jättäytyy pois. Lisää palstatilaa ois ollu takuulla luvassa, jos oisivat ilmoittaneet antavansa osan Super Bowliin varaamistaan mainosrahoista hyväntekeväisyyteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.