Bilia näyttää esimerkkiä, kuinka asiakkaita kuuluu käskyttää. Kuulostaako pahalta? Todellisuudessa se on loistavaa palvelua.

Sain hetki sitten ällistyttävän puhelun. Tomera nainen kertoi soittavansa Biliasta. On kuulemma aika vaihtaa talvirenkaat alle.

Minä: Aha! Oho! Jaa!

Bilia: Teillä on täällä talvirenkaat säilytyksessä. Otetaanko sitten kesärenkaatkin meille talteen?

Minä: Joo, otetaan!

Bilia: Mikä olisi kannaltanne kätevin paras toimipiste, Herttoniemi, Kaivoksela vai Olari?

Minä: Olari olisi paras!

Bilia: Tässä olisi tarjolla täsmäaikoja perjantaista 29. lokakuuta alkaen.

Minä: Paljonko menee aikaa?

Bilia: Operaatio kestää 30 minuuttia.

Minä: Öö, ää, onko aamuaikoja?

Bilia: Aamuaika löytyy 2. marraskuuta klo 8. Otetaanko siihen?

Minä: Joo!

Bilia: Kiitos, lähetän täältä vielä tekstiviestinä vahvistuksen. Tervetuloa!

Minä: Kiitos, näkemiin!

Noin 8 sekuntia myöhemmin puhelimeen pätkähtävät varaukseni tiedot.

Siis jummijammi ja elämän käsi! Näin määrätietoista asiakasjohtamista en ole eläessäni tavannut. Olin täydellisen vietävänä.

Se tuntui ihanalta!

Bilialla on kaksi vaihtoehtoa. Joko kaikki heidän asiakkaansa änkeävät paniikissa rengaspajalle sinä samana päivänä, kun lumi laskee maahan. Seuraukset arvaa jokainen.

Palvelu ruuhkautuu. Asiakkaiden kulmakarvat kasvavat yhteen. Valitus kuuluu taivaaseen asti.

Tai sitten firma voi ottaa homman haltuun. Kukin tulee vuorollaan. Etenkin kitkarenkaiden käyttäjälle on se ja sama, miten aikaisin syksyllä läskit vaihdetaan.

Älä pelkää käskyttää asiakastasi. Hän rakastaa ruoskaasi.