Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Lääkäriasema on tuotteistuksen Albania

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Viikko alkaa ankeasti. Luvassa tylytystä heti aamusta. Joudun ostamaan määrätietoisesti. Myyjä sanoo kaikkeen ei. Hän nihkeilee ja näyttää pitkää naamaa. Olen tietenkin yksityisellä(!) lääkäriasemalla.

Aion käydä aamulla verikokeessa, jos lumimyrsky ei sitä estä. Ensimmäiseksi käy ilmi, ettei minulla ole lääkärin lähetettä. Haluan vain tietää, miltä terveydentilani näyttää veriarvojen perusteella.

Laborantti ilmoittaa heti, että huono homma. Hän ei sitten aio auttaa asiassa. Asiakkaan on itse osattava sanoa, mitä asioita on tarkoitus analysoida.

Jos ja kun olen osannut kertoa toiveeni, terveysammattilainen jatkaa nalkutustaan. Heiltä ei ole luvassa mitään muuta kuin raportti. Turha kysellä, mitä veriarvot merkitsevät.

Tai jos nyt sellaista haluaisi, siihen on tilattava lääkärille aika. Tosin rivien välistä käy selväksi, ettei sekään ole toivottavaa. Pitäisi olla mieluummin sairas tai jotain.

Mistä tiedän, että näin käy?

Ihan vain kokemuksesta. Ainakin Diacorin labrassa meno on tällaista.

Entä mitä saan tuloksesi?

Se on kirjekuoreen (ilman turhia saatteita tai muita empatiaan viittavia elementtejä) tungettu yksinäinen A4-arkki, jonka tulostamiseen on käytetty vuoden 1990 kuuminta huipputekniikkaa. Eli mustavalkoista lasertulostinta. Edes firman logoa on turha lappuselta etsiä.

Paperi on täynnä tällaista tekstiä: S-ALAT, s-Gluk, S-GT, fS-Kol, fS-Kol-HDL, fS-Kol-LDL, S-Krea, fS-Trigly, fB-Leuk, fS-TTH, B-Eryt, B-Hb, B-HKR, B-MCV, E-MCH, E-MCHC, L-Lymf.

Ainoa etäisesti palvelulta haiskahtava osa raportista on sarake, jonka otsikkona on ”Viitearvot”. Siihen on kirjattu esimerkiksi hemoglobiinin kohdalle 132–167. Jos oma tulos osuu viitearvojen väliin, kaikki saattaa olla hyvin. Tätäkään ei tietenkään missään sanota.

Lääkäriasema onkin tuotteistuksen takapajula, varsinainen asiakaspalvelun Albania.

Lekurilla ei käy mielessäkään tuotteistaa edes tällaisia yksinkertaisia palveluja, joiden kate olisi helppo ruuvata enemmän kuin kohdalleen.

Onkin hauska sattuma, että latasin juuri tänään uusimman Wired-lehden. Toimitus oli ottanut laboratorion raportit kohteekseen.

Ankeista alkuperäiskappaleista oli suunniteltu asiantuntijoiden voimin sekä luettavia että hyödyllisiä. Tulokset ovat upeita.

Tuota se tuotteistaminen parhaimmillaan on. Osaaminen on paketoitu monistuvaan formaattiin.

Voin kokemuksesta sanoa, että hienot raporttimallit helpottavat palveluja kauppaavan myyntireiskan elämää kummasti. Asiakkaat eivät voi sille mitään, että heillä on ikuinen tarve saada itselleen tärkeää tietoa helposti sulavana pakettina.

Jos myyt jatkuvaa palvelua, joudut perustelemaan (sekä asiakkaallesi että johtoryhmällesi) tuloksia, käyttöasteita ja vasteaikoja joka kuukausi. Rakenna myyjäsi salkkuun vakuuttavan visuaalinen raporttipaketti.

5 vastausta

  1. Juuri näin! Ehdin ihmetellä tuota muutaman vuoden turkulaisella lääkäriasemalla työskennellessäni. Miksi aina pitää olla lähete? Miksi en voi käydä testeissä tai röntgenissä omaksi ilokseni? Miksi ihmeessä lääkäriltä täytyy kysyä lupa?

    Yliopistosairaalassa tuota ei kannattanut ihmetellä, mutta miksi yksityisenkin puolen täytyy olla niin jäykkää? Sairaalamaailmassa opeteltiin jo viime vuosituhannella pois potilas-sanasta. Yritettiin siirtyä asiakkaisiin.

    Siirtyminen on jäänyt vain sanaan, jos siihenkään. Tajunnan rajamailla olevalle poti… – siis asiakkaalle kerrotaan taudinkuva yhä lääkärilatinalla, jota kertoja itsekään tuskin kokonaan ymmärtää.

    1. Sami, kiitos kommentistasi!

      Asiakkaan käsite on tosiaan tainnut jäädä hämäräksi. Lääkäriasemmallakin esimerkiksi aikataulu mättää jatkuvasti. Tietenkin luulisi, että siitä seuraisi pahoitteluja ja hyvityksiä.

      Ja katin kontit! Valkotakki on aivan ihmeissään, jos häneltä edes tiedustelee syytä huonoon palveluun. Lääkärin aika on selvästi arvokkaampaa kuin hänen asiakkaansa.

      Luulen sitä paitsi, etteivät suomalaiset hallintoalamaiset uskalla sanoa näille ihmiskunnan valioille vastaan juuri koskaan, oli kohtelu miten kylmää tahansa.

  2. ”Radiuksen tyyppimurtumassa distaalinen fragmentti siirtyy proksimaalisesti ja radiaalisesti sekä nivelpinta kallistuu dorsaalisesti. Tämä aiheuttaa radiuksen tyyppimurtuman pajunettiasennon. Ja hoidetaan dorsaalisella kipsilastalla käsi neutraaliasennossa 5 viikon ajan.”, sanoo asiantunteva ja asiakaslähtöisyyden unohtanut lääkäri.

    Onneksi oma lääkärini sanoi, että kaaduit näemmä käden päälle ja ranne murtui. Onneksi kuvien mukaan ei ole pahasti murtunut eli neljä viikkoa kipsissä ja kahden viikon kuluttua tarkistus röntgenissä.

    Lääkärit (ja taksit) ovat kuitenkin kilpailulta suojattuja ja potilasta pääsee hoitamaan vain pitkän koulutuksen suomin valtuuksin. Ja tällöin potilasvirta on jatkuva ja heiltä kannattaa nyhtää kaikki pois ilman mitään hienouksia. Kipeän on pakko käydä lääkärissä ja jotenkin toimeentuleva ei edes kehtaa käydä perusterveyshuollossa. Eli miksi parantaa palvelua, kun muillakin on yhtä huonoa. Ja miksi parantaa, kun nykyiselläkin elää riittävän hyvin.

    En tiedä salliiko laki ja onko kukaan edes kokeillut tuottaa hyvin tuotteistettua peruslaboratoriopalvelua, jossa perustutkimukset (verenkuva ja muut näytteet) otettaisiin ja viitattaisiin viitearvoihin. Tarvittaessa ohjattaisiin lääkärille jatkotutkimuksiin tms.

    Itse kaipaisin sellaista labraa, jossa voisin suoraan kertoa että joko 50 v tutkimus laajana tai vaihtoehtoisesti seuraavat tutkimukset: Uraatti (kihti), b12(vitamiini), verensokeri ja tulokset mailiin kiitos. Ja tarvittaessa tulosten poiketessa johonkin suuntaan ohjattaisiin lääkärille. Saisi tuon terveydentilan perusteet niinkuin pikahuoltona. (Onneksi tämä toimii meillä kunnallisessa terveydenhuollossa, sairaanhoitajalla käynti ja labraan).

    Kari…


    Terveydenhuoltoa kuvaa hyvin itseäni hoitanut (tai yrittänyt hoitaa) 62 v. apulaisylilääkäri, joka ei saanut sairaudestani selvää. Yritin aika tiiviisti kertoa, että he hoitavat väärää asiaa ja hän jatkoi jankuttamistan että papereiden mukaan poden sitä ja sitä. Ja jatkoi rengaspäätelmällä että taudin täytyy olla aiemmin mainittu koska hän ei tunne ehdottamaani sairautta. Ja onneksi lopuksi sanoi, että jos en osaa hoitaa, niin vaihda lääkäriä.

    Nykyisin asiaa hoitaa noin 30 v. ulkomaalaisperäinen asiakaslähtöinen lääkäri, joka uskoi oireisiin ja hoitaa ihan oikeaa asiaa. Hassusti elämänlaatu on parantunut 4 kk aikana.

    1. Usein terveydenhuollon parissa työskentelevät vetoavat lakiin, kun he eivät halua tehdä mitään toisin. Jos sitten jokin pykälä todella estää asiakaspalvelun, eiköhän laki olisi aika uudistaa. Tai vaikka tulkita sitä jotenkin muuten kuin tiukkapipoisimmalla mahdollisella tavalla.

      Amerikkalaisten PSA-raportin esimerkki on mainio. Siinä on selitetty selkeästi, miten tuloksia pitää tulkita:

      Mitä suurempi PSA-taso on, sitä todennäköisempää on, että sairastat eturauhassyöpää. On kuitenkin mahdollista sairastaa syöpää ja PSA-taso on silti alhainen. Toisaalta on mahdollista, että PSA-taso on korkea, mutta syöpää ei ole.

      Tuon maallikkokin ymmärtää. Ei testituloksen epävarmuus tai ”turhat syöpädiagnoosit” ole mielestäni mikään syy ärhennellä koko PSA-testiä vastaan, kuten jotkut terveydenhuollon ammattilaiset näyttävät joskus tekevän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.