Vuosi sitten uhosin, ettei Talentum kustanna kirjaamme. Jo syksyllä me tuhlaajapojat palasimme nuolemaan kustannuspäällikön hanu…eikun kenkiä.

Vuosi sitten päätimme, ettei Talentum kustanna Gurumarkkinointi-kirjaamme. Perustelut löytyvät täältä blogistamme.

Kuitenkin puoli vuotta myöhemmin rakas kustannuspäällikkömme Heikki Hiltunen putkahti mieleeni. Kysyin, olisiko hän sittenkin kiinnostunut kustantamaan opuksemme.

Mistä moinen nöyryyttävä takinkäännös? Miksi palasimme raapimaan Talentumin ovea?

Syy on varsin yksinkertainen. Opimme kantapään kautta, että omakustanne on roskaa.

Siis makkelia. Sekundaa. Silkoa.

Kun kerroimme, että kustannamme kirjamme itse, kuulijoiden reaktiot olivat aina samat:

Jos kirja ei ole kelvannut kustantajalle, sen täytyy olla tosi paska.

Läheskään kaikki eivät sanoneet sitä ääneen. Mutta jopa insinööri näki sen naamasta. Ihmiset eivät pystyneet peittämään mietteitään.

Kirja on tärkein käyntikorttimme. Sen on oltava niin uskottava kuin mahdollista. Muuten koko urakka valuu hukkaan.

Teoksen kanteen painettu ison kustantajan logo on kuin sertifikaatti tai laatuleima.

Pläjäys on läpäissyt seulan. Ammattilainen on tarkastanut sen ja hyväksi havainnut. Kustantaja on päättänyt lyödä muikean summan vetoa, että kirjalle riittää kysyntää.

Heikki Hiltunen tietenkin haistoi epätoivomme. Hän kiristi meitä armottomasti.

Olemme luvanneet pestä & puunata Heikin valtavan pirssin joka maanantai – ja kurakelillä useamminkin. Käyn taas tänään K-kaupassa ostamassa hänelle sisäpaistia viikonlopuksi.

Kiillotamme Heikin patiinit päivittäin (myös pyöräilykengät). Jos Heikin auto sattuu olemaan kipeä, lainaamme omia kotteroitamme* ja kuljemme itse riksalla pakkasessa (minä vedän, Antti “Eichmann” Apunen istuu kyydissä).

Oikea kustantaja antaa kirjallesi uskottavuutta. Se on bisneskirjalle kaikki kaikessa.

Tämä on mainos: Gurumarkkinointi-kirja ilmestyy kauppoihin maaliskuussa 2011. Tilaa se jo ennakkoon Talentumin verkkokaupasta.

* Toinen autoista on tietenkin Heikin salkkua varten.