Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tekeekö kiire asiantuntijasta tärkeämmän?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Evoluutio on opettanut sinut säästämään voimiasi. Ylimääräistä energiaa onkin perustarpeiden täyttämisen jälkeen runsaasti jäljellä. Et enää pingo pöpelikössä päiväkausia yhteen menoon, koska löydät paistin pöytääsi pienemmälläkin ponnistuksella.

Voit valita kiireesi. Ryhdyt yrittäjäksi, asiantuntijaksi tai keksit harrastuksia, jotka pitävät huolta ylimääräisestä vapaa-ajastasi. Jos et muuten ole tarpeeksi stressaantunut, voit kiilottaa perintöhopeita pikkutunneille ja leuhkia seuraavana päivänä ahkeruudellasi ja väsymykselläsi.

Kiire on rakentavaa tai tuhoavaa. Lähdemme sotaan tai rakennamme uusia kaupunkeja. Pelastamme kolmannen maailman lapsia tai rähjäämme jengissä.

Liike-elämässä yleinen kiireen muoto on turha kiire. Sitä aiheuttavat verottaja, tyrkyttävät myyjät, turhantärkeät pomot ja jokaisesta muutoksesta kiukuttelevat palkolliset.

Kiire on kysynnän merkki ja se lisää asiantuntijan houkuttevuutta. Jos kiirettä ei ole tarpeeksi, sitä on helppo keksiä lisää.

Törmäät turhaan kiireeseen päivittäin.

Neljännesvuosiraportti pitää saada valmiiksi. Sisäinen laatukomitea kokoontuu pohtimaan kehitysehdotuksia. Henkilöstösi viettää TYKY-päivää, jonka vuoksi luvatut työt jäävät hoitamatta.

Lentokentillä matkatavaroita kentän uumenista sylkevä likuhihna on mahdollisimman kaukana saapumisporteista. Lentoyhtiöt tietävät, että turhakin kävely pitää matkustajat tyytyväisempinä kuin matkalaukun odottelu.

Monet projektit ovat pullollaan turhia tehtäviä, vaikka et sitä heti huomaisikaan. Projektipäällikkö käyttää päiväkausia projektisuunnitelmapohjan laatimiseen, vaikka internetistä voisi ladata minuutissa valmiin mallin.

Turha kiire estää tärkeimpiä töitäsi valmistumasta. Keksit aina syyn, miksi liiketoiminnallesi keskeiset kehityshankkeet makaavat puolivalmiina pöytälaatikossa. Kutsut asiakkaitasi aikaa pelataksesi palavereihin, joilla ei ole tavoitetta tai asialistaa.

Kiire on myös tekosyy. Myyjälle on helpointa vedota kiireeseen. Jos kuulet jatkuvia selityksiä asiakkaaltasi, mieti onko palvelusi hänelle riittävän tärkeä.

Turhan kiireen tunnusmerkkejä:

  • Kukaan palaverisi osallistujista ei ole valmistautunut.
  • Puolet palaveriisi ilmoittautuneista jättää saapumatta, koska heillä on niin kiire.
  • Juoksutat alihankkijaasi, koska et ole jaksanut hoitaa omia hommiasi.
  • Suostut asiakkaasi älyttömiin vaatimuksiin, koska hän ei ole hoitanut omaa osuuttaan sopimuksen mukaisesti.
  • Kuormitat itseäsi toistarvoisilla tehtävillä, jotka voisit delegoida tai ulkoistaa nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Onneksi kiireestä on myös hyötyä.

Kiire on syy ostaa palveluitasi. Asiakkaasi ulkoistaa tehtäviä, joita ei ehdi itse hoitaa. Hän arvostaa sitä, että aikaa projektisi seurantapalavereihin kuluu vain muutama tunti.

Pakko on paras muusa ja kiire työntää ikäviäkin tehtäviä maaliin. Kustantajien tärkeimpiä tehtäviä on asettaa kirjailijoilleen aikarajoja, joihin mennessä valmista on synnyttävä.

Leonhard Euler oli kenties kaikkien aikojen tuotteliain matemaatikko. Hän kirjoitti 25 kirjaa ja tutkielmaa sekä noin 850 muuta julkaisua. Keskimäärin Euler tuotti 800 sivua tieteellistä tekstiä vuodessa.

On arvioitu, että jopa neljännes kaikista 1700-luvun fysiikaan, matematiikaan, mekaniikkaan, astronomiaan ja suunnistukseen liittyvistä kirjoituksista on Eulerin kirjoittamia.

Viimeiset seitsemäntoista elinvuottaan Euler oli täysin sokea, mutta se ei estänyt häntä kirjoittamasta.*

Voit käyttää kiirettä perusteena, kun kerrot asiakkaallesi, miksi hän ei voi muuttaa projektisi aikataulua mielivaltaisesti kesken kaiken.

Kiireellä on korkea hinta. Jos asiakkaasi haluaa nopeasti valmista, on työsi silloin kalliimpaa. Joudut keskeyttämään muut työsi, jotta pystyt varaamaan kaiken huomiosi asiakkaasi tärkeälle projektille.

Miltä omat selityksesi kuulostavat? Korostatko tärkeyttäsi jatkuvalla ja turhalla kiireellä?

* Lähde: Wikipedia 22.12.2010

9 vastausta

  1. Kiireellä on ikäviä pieniä sivuvaikutuksia.

    1. Kun aivoilla ei ole lepotaukoa, niin myös luovuus kärsii
    2. Ihminen ei kykene tosiasiallisesti moniajoon eli eri prosessien välinen swappaaminen rassaa päätä kohtuuttomasti.
    3. Kiireen verukkeella häiritään muidenkin työtä esim. turhilla maileilla ja puheluilla. Ne vievät vastapuolelta huomion pois omasta työstä.
    4. Yllättävää kyllä rinnakkain ajettavat projektit pidentävät yksittäisten työntekijöiden työaikaa eli ajamalla projektit peräkkäin ja välttämällä tekijöiden swappaamista projektien välillä lopputukset syntyvät ajallisesti nopeammin.
    5. Jne…

    Minusta kiire ei tee asiantuntijasta tärkeämpää vaan se osoittaa sen, että asiantuntijan oma asiantuntemus ajanhallinnasta on puutteellinen. Ja myös sen, ettei hän ole hinnoitellut itseään oikein.

    Jos asiantuntijalla on aina liian kiire, niin milloin hän lepuuttaa aivojaan ja uudistaa omaa asiantuntemustaan. Kiireinen asiantuntija vain kertoo niitä vanhoja 10 000 työtunnin aikana opittuja periaatteita uudistumatta itse.

    1. Kari, tässä esimerkki kahdesta erilaisesta asiantuntijasta:

      1. Ensimmäinen vastaa jokaiseen asiakkaalta tulevaan sähköpostiin 15 minuutin kuluessa. Se on hyvää asiakaspalvelua.

      2. Toinen ei vastaa useimmiten mitään. Ja lopuillekin vain kerran viikossa.

      Kumpi on todennäköisemmin huipputaksaa veloittava asiantuntija, kumpi rividuunari?

      1. Jos huippuliksaa veloittava asiantuntija vastaa vartissa, niin hänen ajankäyttönsä on pielessä. Silloin hän hajoittaa aikaansa turhaan. https://celestinechua.com/blog/effective-email-management/

        Ja jos rividuunari ei vastaa vartissa, niin hänenkin ajankäyttönsä on ehkä pielessä. Todennäköisesti hänet on palkattu reagimaan maileihin ja silloin niihin pitää vastata.

        Jos itse olisin huippuliksaa saava asiantuntija, niin ulkoistaisin mailijutut asiantuntijalle. Hän priorisoisi, delegoisi ja reagoisi osaan itse. Ja laittaisi muut vastattavat listalle käsittelyä varten. Asiakkaat saisivat häneltä reagoinnin vartissa ja arvion milloin todellinen ratkaisu saapuu.

        ”4. Asiat eivät useimmiten ole niin kiireisiä tai niin tärkeitä kuin luulet.”, sanoo Lauri Järvilehto, https://ajattelunammattilainen.fi/

        Kari…

        P.S. Itse soitan jos kaipaan vastauksen vartissa, muutoin jaksan odottaa seuraavaan aamuun (https://www.lifehack.org/articles/lifehack/7-things-you-should-stop-doing-at-work.html) 🙂

        1. Olen aivan samaa mieltä kanssasi ajanhallinnan periaatteista.

          Ajan kommentillani takaa vain sitä, että kiire on niukkuuden tunnusmerkkejä. Mitä kalliimpi asiantuntija, sitä niukempaa hänen aikansa pitäisi olla. Muuten hän lähettää ristiriitaisia viestejä.

          Tätä on jokaisen helppo testata. Ihmiset aloittavat small talk -osuutensa usein kysymyksellä ”onko kiirettä?” Kokeile huviksesi vastata joka kerta hiukan hämmästyneenä: ”Ei, ei todellakaan ole mitään kiirettä. Miten niin?”

          Kokemuksesta voin luvata, että joka toisella keskustelukumppanillasi menevät pasmat sekaisin välittömästi. Noin ei vain kuulu vastata. Saatatpa jopa olla luuseri, jolla ei ole mitään kysyntää.

          Edes ajanhallinnan maailmanmestarin ei välttämättä kannata kiekua kiireettömyyttään julki. Ja sikäli (edes näennäinen) kiire on usein tärkeän ihmisen tunnusmerkki.

  2. Karin neljäs kohta on totta kuin kirkon rotta. Ainakin omien kokemusteni mukaan työntekijä suoriutuu tehtävästää huomattavasti nopeammin kun hänelle ei edes kerro, mitä hänen pitää tehdä sen jälkeen.

    – Tää pätee kuitenkin vain operatiivisella tasolla ja olisi hyvä että se ultimate goal olisi kuitenkin myös työntekijän tiedossa.

  3. Hyvä termi tuo ”turha kiire”, Antti! Turhan kiireen ja oikean kiireen erottelu on äärimmäisen tärkeä.

    Meillä on Desuconissa alkuvuosien varsin kiireisen suunnittelun, viime hetken teippipurkkakorjailun ja virittelyn ja viilaamisen tuloksena päästy siihen, että Desuconimme on varsin pitkälti purkitettu tapahtuma – kaikki tiimistämme tietävät, mitä tekevät.

    Nyt vain olemme huomanneet uuden ongelman: se passivoi. Kun koko ajan ei ole jotain tehtävää, vaan seuraavat hommat pitää olla tehtynä joskus kuukauden päästä, on helpompi vain juoda kaffetta ja pyöritellä peukaloita, kunnes yhtäkkiä herää siihen että APUA APUA, deadline on huomenna ja mitään ei ole tehty!

    Hengähtämään toki pitää päästä, mutta sekin on tuhoisaa, jos aikaa on vaikka kuinka – ja se kertoo siitä, että sen ajan voisi varmasti myös käyttää tehokkaammin tai johonkin tuottavampaan. Pieni paine koko ajan pitää mielen virkeänä.

  4. Tosi hyvä viesti Jussi!

    Näin yrittäjänä varsinkin huomaa, että jos ei ole pakko tehdä töitä, ei ole kiirettä, eikä painetta, niin sellasta ”draivia” ei synny.

    Jos draivin päästää hetkeksikin käsistään, sitä on tosi vaikea saada takasin ja työnteon tahti kärsii merkittävästi.

    Tosin nääkin riippuu tietty ihmisestä ja siitä mihin se on tottunut/oppinut, mutta mulla pienikin katkos herpaannuttaa helposti.

  5. Ihan hyvä teksti. Kiire on ihana tekosyy vaikka mihin. Milloin sen varjolla skipataan tylsiä tehtäviä, milloin sillä koitetaan nostaa omaa arvovaltaa.

    Täytyykin tarkastaa, että mikä on turhaa kiirettä ja mikä ei. Kalenterin avaaminen ja sen paikottainen analysointi on oiva keino siihen.

    Hyvä keino vähentää kiirettä on myös tehdä heti. Usein kiire johtuu siitä, että odotetaan deadline-painetta. Eräässä seminaarissa Tommi Järvinen kommentoi hyvin. Välttääksemme kiireen meidän ei pitäisi keskittyä niihin tehtäviin jotka ovat kiirellisiä nyt heti vaan niihin joista on tulossa kiirelleellisiä tulevaiuudessa.

  6. Turhan kiireen tunnusmerkit ovat juuri nuo Antin kirjoittamat, toki on muitakin…
    Minulle kiire-sanan on inflaation syönyt kokonaan. Kun kerran on hölmöillyt ja polttanut itsensä loppuun tekemällä kaiken ja vielä enemmän, niin siitä selvinneenä on helppoa osata sanoa kauniisti ei silloin kun sen aika on.
    Koska toimin asiakasrajapinnassa minä en käytä EI sanaa, vaan pyydän tekemiselle riittävästi aikaa!
    Lisäksi kun kohdistaa tekemisen oleellisiin asioihin eikä lillukanvarsiin niin ehtii tekemään asiat kunnolla ja vielä tarkistamaan tekemänsä ennen niiden viemistä eteenpäin.
    Niin projekteissa kuin muissakin asioissa kunnolla tekeminen on palvelus seuraavalle tekijätasolle. Tätä voi verrata talonrakentamiseen. Jos pohjaa ei tehdä kunnolla niin miten talosta voi tulla kunnollinen. Huonoa tekemistä kun ei enää voi jälkikäteen korjata (paitsi ehkä tuolla koodaus puolella ;-.).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

fossiili-3
Jari Parantainen

Valtuutetun vaarallinen johtamisvinkki

Päätä ensin tavoitteet ja vasta sitten resurssit. Jos annat resurssien ohjata tavoitteita, organisaatiosi päätyy muiden fossiilien seuraksi aika pian.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.