Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mikä Arttua vituttaa?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Edisteelle tärähti tavaraa RTV:ltä. Paketin mukana tullut saate oli pudottava. Nyt vain mietimme, mikä sitä Arttua niin hirveästi vituttaa.

Marja huolehtii Edisteen markkinointitöistä. Hän tilasi hiljattain parikymmentä Boschin ruuvinväännintä asiakaslahjoiksemme.

Reiska nimeltä Jukka kävi pudottamassa paketin toimistollemme. Kun Marja oli kuittaamassa lähetystä, hän huomasi saatteessa mielenkiintoisen yksityiskohdan.

Katso itse, miten Arttu halusi kiittää palkanmaksajaansa:

Näin Arttu kiittää palkanmaksajaansa.
RTV:n saate jää todella mieleen – Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Jotenkin asian saattaisi vielä ymmärtää, jos Marja olisi jokin kärttyisä huuhkaja. Mutta kun juuri viimeksi tiistaina eräässä koulutustilaisuudessa asiakkaamme alkoi spontaanisti ylistää assistenttiamme poikkeuksellisen mukavaksi ja säntilliseksi yhteistyökumppaniksi.

Sanomattakin lienee selvää, että tilauksemme taisi jäädä viimeiseksi. Eiköhän samoja työkaluja löydy myös muista rautakaupoista.

7 vastausta

  1. Arttu antoi meille juuri vitun tärkeän oppitunnin: myös vientilappu toimii tehokkaana markkinointivälineenä. Tässä tapauksessa Artun lipsahdus voi koitua muutaman ruuvinvääntimen hintaiseksi, mutta mitäs jos tämän ajattelisikin toisin päin? Miten vientilapusta saisi markkinoinnillisemman median pelkän informaation jakelun sijaan?

    Tämä pätee moniin muihinkin yksityiskohtiin. Sähköisen kampanjan lomakkeet ja niiden kiitos-sivut, rahtikirjat, huoltoilmoitukset – kaikki lippuset ja lappuset, jotka tehdään yleensä kokonaisuuden viimeisenä (koska on pakko).

    Itse en muuten lopettaisi yhteistyötä RTV:n kanssa. Arttu on vain inhimillinen, joka tekee myös työnantajastaan inhimillisen. Eikä Arttu sitä paitsi teistä ole vittuuntunut, vaan duunista yleensä. Avautuminen osui vain väärään mediaan.

    1. Tero, osut asian ytimeen. Siksi on hämmästyttävää esimerkiksi se, miten surkeita laskuja firmat yhä edelleen lähettävät. Hyviä markkinointitilaisuuksia jää roppakaupalla käyttämättä.

      Huonosti tosin kävi meillekin. Vielä pari vuotta sitten laskuillamme sentään markkinoitiin aina jotain. Nykyisen sähköisen laskutuksen aikana en edes tiedä, millaisia pläjäyksiä asiakkaidemme postiin loppujen lopuksi päätyy.

      1. Näitä tilaisuuksia pyörii ympärillämme jatkuvasti. Tänään törmäsin Velox Helkaman toimarin Linkedin-profiiliin, jossa pönötyskuva on toteutettu varsin osuvasti: https://alturl.com/iyx2c

        Ei tämä tämän vaikeampaa ole. Hivenen mielikuvitusta, vaivaa ja uskallusta.

  2. Arttua vituttaa sama kuin kodinkonemyyjää joka katsoi MTV:n musiikkivideoita ja valitti asiakkaalle että rokkarit ei tee juuri mitään ja tienaa rahaa ja saa naisia kun hän joutuu kantamaan jääkaappeja. Tätä jamppaa varmaan sieppaa vielä enemmän kun se jolle hän valitti oli Mark Knopfler joka teki siitä biisin ja teki sillä valtavasti rahaa. Ehkä edistekin tekee liikaa rahaa tämän Artun kustannuksella?

  3. Lienisiköhän niin, että Arttu on täyttänyt kaavakkeen ensin suutuspäissään ja tämän tarkoituksena olisi ollut muuttaa v-kohta ennen asiakkaalle lähetystä mutta joka on sittemmin unohtunut? Tai jos kyseessä on ollut lähinnä firman sisäiseen viestintään tarkoitettu ”huumorilappu”?

    Noh, eihän tämä nyt ihan putkeen tainnut tosiaan mennä.

  4. Jokainen markkinoinnin ammattilainen tietää, että lasku on hyvä väline asiakassuhteen hoitamiseen. Kun itse työskentelin nakkikioskin kokoisessa firmassa, tein myös firman laskut ja kirjoitin aina henkilökohtaiset terveiset asiakkaalle, koska se oli mahdollista. Isossa firmassa on yleensä taustalla hemmetin isot ja kalliit taustajärjestelmät, ja pilkun vaihtaminen toiseen kohtaan vaatii kuukausien työn ja 50 000 euron laskun. Syy ei ole markkinoijien, vaan taloushallinnon ja johdon joille tällaiset ”markkinointi-ideat” pitäisi syöttää. Talousihminen ei tajua, miksi laskulla pitäisi lähettää terveisiä asiakkaalle. Sitä varten lähetellään markkinointikirjeitä.

    PS. Lauri Kotilaisen kirjoitusoppaan mukaan jos jokin asia on sanomattakin selvää, sen voi jättää sanomatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

noste_sissit_748-copyright
Jari Parantainen

Nordea jahtaa tosi tyhmiä terroristeja

Nordean asiakas purnasi Hesarissa (23.11.2016), että pankki oli tentannut hänen tallettamansa käteisen alkuperää. Puhelimitse asiaa ei voitu hoitaa. Kamreeri oli komentanut alamaisensa konttorille kuulusteltavaksi nenätysten. Pari päivää

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Haluan Talouselämä-lehteni taksilla

Nyt on katumme postilaatikot ryhmitelty neljän boksin ryppäiksi, jotta jakajan olisi helpompi jättää hommansa hoitamatta. Talouselämä- ja Tekniikka & Talous -lehdet tulivat taas kerran perille

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.