Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Alihankkija etsii töitä, osa I

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sain muutama päivä sitten sähköpostia. Entuudestaan tuntematon alihankkija kauppasi siinä palveluksiaan.

Sähköpostin liitteenä oli portfolio, jossa oli näyttäviä esimerkkejä osaamisesta. Pikaisella vilkaisulla alla olevassa saatteessa ei ole mitään kummallista, eihän? Tällaisia viestejähän pätkähtelee postilaatikkoon lähes päivittäin.

Kerron seuraavassa kirjoituksessani, miksi en lämmennyt tällä ehdotukselle. Osaatko arvata, mitkä yksityiskohdat estivät minua ostamasta?

(Viestin lähettäjän tiedot eivät ole aiheen kannalta olennaisia. Olen jättänyt myös portfolion pois samasta syystä.)

———————-

From: matti_meikalainen(at)gmail_com

To: Undisclosed recipients

Subject: Freelance graafikko, kuvittaja ja webbi-suunnittelija etsii töitä

Hei,

Etsin graafikon, kuvittajan ja webbi-suunnittelijan freelance etätöitä. Ohessa liitteenä lyhyt portfolio. Kuvitus ja graafinen suunnittelu on se mitä pääsääntöisesti haen, mutta myös ohjelmointityöt onnistuvat tarvittaessa. Toivon että löydän muutaman kumppanin jonka kanssa tehdä yhteistyötä useamman vuoden.

Osaamiseni mm.:

Kuvituksien osalta skaalani on sarjakuvista lähtien photorealistisiin kuviin asti. Lisää näytetöitä saa pyydettäessä.

Printtimedia:

– lehtimainokset

– käyntikortit

– esitteet

– julisteet

– logot

– teippaussuunnittelu

– yritysilmeet

webbi:

– ulkoasun suunnittelu ja valmistus (HTML / CSS)

– CMS-järjestelmät (Joomla pääasiassa, mutta WordPress, drupal myöskin onnistuu)

– Ohjelmointityöt (PHP / MySQL / Ajax / CodeIgniter)

Hinnat:

Graafiset työt sekä kuvitukset 42 EUR /h sis. ALV 23%.

Verkkosivustojen koodaus (perussivustot), sivupohjien valmistus / muokkaus: 48 EUR /h sis. ALV 23 %.

Isompien ohjelmointitöiden hinnat ja toimitusehdot sovittava erikseen. Työt laskutetaan Eezy.fi -palvelun kautta. Vain hyväksytyt työt laskutetaan.

Ystävällisin terveisin,

Matti Meikäläinen

23 vastausta

  1. Antti, minua ainakin sapettavat persoonattomat massaviestit – liekö se myös sinun syysi hylätä hakemus?

    Kun potentiaalinen alihankkija listaa kaiken mahdollisen eikä ole kiinnostunut mistään asiakasfirmasta erityisesti, ostaminen on tehty liian vaikeaksi.

    Viesti olisi toiminut paremmin, jos se olisi kohdistettu Edisteelle. Silloin Matti Meikäläinen olisi voinut poistaa viestistään ne osat, jotka eivät liity Edisteen alaan. Samalla olisi voinut kiittää Gurumarkkinointi-blogista tai lisätä persoonallisemman tervehdyksen.

    1. Kiitos Katleena, olet asian ytimessä. Persoonattomuus oli kieltämättä ensimmäisiä tuntemuksiani. Massasähköpostilistalla joutuminen ei imartele koskaan.

      Ajattele miten paljon edisteläisistäkin on tietoa verkossa. Muutaman minuutin selailu paljastaisi millaisia miehiä olemme ja mitä kenties voisimme etsiä.

      Aivan kuten sanot, pienikin henkilökohtainen yksityiskohta olisi muuttanut viestiä melkoisesti!

  2. Itse en olisi ostanut muun muassa siitä syystä, että kaveri näytti mainostavan osaamisekseen vähän kaikkea lyijykynällä piirtämisestä ohjelmoimiseen. Ei luo kuvaa fokusoituneesta, keskittyneestä ihmisestä, joka tietää mitä haluaa tehdä.

    Katleena Kortesuon kommentit samoin allekirjoitan.

    1. Juuri näin, Miikka.

      Lista taidoista muistutti 20 hengen asiantuntijayrityksen kuvausta. Mieluummin ostaisin palveluita asiantuntijalta, joka on paras tai edes parhaiden joukossa vaikkapa pilapiirtämisessä tai käyntikorttien suunnittelussa.

  3. Mokat:

    – Viesti on mitä ilmeisimmin lähetetty vähän joka paikkaan, eli ei mitään yksilöllistä kiinnostusta
    – Etsii töitä….ei siis ole varsinaisesti tarjoamassa kenellekkään mitään josta hyötyä?Kun hakija saa töitä niin se riittää kaikille?
    – Toivoo löytävänsä muutaman kumppanin…Pelkkä toive?
    – Vakuuttavampaa olis myös, jos olisi oma yritys

    1. Kiitos Jussi, kommentissasi tuli monta asiaa lisää. Jos lähettäjä olisi päättänyt ottaa Edisteen asiakaakseen, viesti näyttäisi täysin toisenlaiselta. Toive ja tahto ovat kovin kaukana toisistaan.

      Edisteen asiakkaina on pörssiyhtiöitä. Jos myyjällä ei ole yritystä, on se meille konkreettinen riski ja ostamisen este. Kuka kattaa vahingot, jos jotain menee pieleen?

      1. Tuossa kohdassa missä ”mainostetaan” laskutuksen tapahtuvan osuuskunnan kautta olisi hyvä ollut hyödyntää esim. Eezyn omaa ohjetta ja apua henk. kohtaisen vakuutuksen kanssa.

        Eli korostaa sitä, että sopimus on freelancerin ja Edisteen välillä vaikka laskutuksen hoitaa osuuskunta. Ja myös korostaa sitä, että on asianmukaisesti vakuutettu esim. ??- vakuutusyhtiössä vastuu yms. vakuutuksien osalta tai että hyödyntää Eezyn 500 000 e vastuuvakuutusta.

        Mielestäni olisi korrektia kertoa omasta toimintamallistaan sen verran, että selviää se että laskuttajan kanssa ei tehdä sopimusta vaan freelancerin.

        1. Kiitos lisäyksestä, Kari! Eezyn vastuuvakuutus siis pienentää riskiä olennaisesti. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten myyjälle itsestäänselvät asiat eivät suinkaan aina ole ostajan tiedossa. Vakuutusta siis kannattaisi kenties korostaa, jos myy palveluaan freelancerina.

  4. Useampien kirjoitusvirheiden saattelemana Masa kertoo, mitä hän osaa, eikä kysy tai edes ehdota, miten hän voisi auttaa juuri teitä.

    1. Naulan kantaan, Aapo. Ehdotuksen puute on yleinen ongelma, joka vaivaa tätäkin viestiä.

      On täysin eri asia ostaa resurssia ja asiantuntijapalvelua. Resurssi vaatii jatkuvaa ohjausta ja ohjeistusta. Asiantuntija puolestaan kertoo asiakkaalleen, mitä tämän kannattaa tehdä. Siksi asiantuntijat ovat kalliita.

  5. Kaikesta negatiivisesta ryöpytyksestä huolimatta nostan hattua sille, että kaveri viitsii yrittää löytää töitä omatoimisesti. Eivät opinahjot välttämättä vieläkään opeta ihmisiä tehokkaaseen työnhakuun ja työnhakuetikettiin. Tässä meillä saattaa olla raaka timantti, joka ei tiedä aivan vielä mihin hänen kannattaisi keskittyä, joten hän tarjoaa kaikkea osaamistaan kaikille.

    Kyllä tällainen oma-aloitteisuus on aina parempi vaihtoehto toimettomana työkkärin tarjoamien paikkojen odottelulle. Kantapään kautta oppii olemaan laittamatta yrittänyttä. Toivottavasti joku massapostin saanut antaa Matti Meikäläiselle pari vinkkiä jatkoon.

    1. Totta puhut, Matti. Tämä myyntipuhe on jo valovuosia edellä sitä valitusta, että töitä ei vaan ole.

      Tarkoituksena on tietysti tarjoilla tämän(kin) tarjouksen lähettäjälle ideoita ja ajatuksia, miltä viesti voisi näyttää. Olen samaa mieltä siitä, että koulussa tällaista palautetta ei saa.

      Listaan omani ja näistä kommenteista koostetut muutosehdotukset seuraavassa kirjoituksessani.

  6. Olen samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa, että personoinnin ja asiakashyötyjen tarjoamisen laiminlyöminen ovat ilmeisiä puutteita viestissä. Mielestäni on kuitenkin turha vaatia, että oletettavasti nuorehko freelance-graafikko osaisi esimerkiksi asiakashyötyjä kommunikoida, kun eivät niitä osaa valtaosa isoistakaan yrityksistä.

    Minusta on joka tapauksessa turhaa narinaa Antilta se, että kaverin esittämä osaamiskirjo olisi jotenkin erityisen laaja. Graafista suunnittelua printtiin ja webiin, bonuksena taito pystyttää julkaisujärjestelmä ja tarvittaessa hieman ohjelmointiakin. Minusta tuo on erittäin toimiva osaamispaketti, jonka avulla syntyy esimerkiksi pk-yrityksen koko markkinointimateriaali ilman, että tarvitaan erikseen tahoa, joka osaa asentaa WordPressin. Tuon verran osaamista vaaditaan varmasti jokaiselta mainostoimistosta vastaavaa duunia hakevalta kaverilta?

    Itse arvostan yrittäjänä sitä, että työntekijän/alihankkijan osaaminen ei ole rajoittunut liian kapeaan osa-alueeseen. ”Korporaatio-orjien” kohdalla laput silmillä kulkeminen on toki varmasti etu 😉

    Mielenkiintoinen tuo eezy.fi -palvelu, se ei ollutkaan minulle ennestään tuttu.

    1. Hyvää palautetta, Pekka! Olet oikeassa, että jollekin firmalle kuvattu tarjonta saattaa osua kuin nenä päähän. Siitähän tässä ei kuitenkaan ollut kysymys.

      Pointtini oli, että viesti oli puhdasta hakuammuntaa. Vaihtoehtona olisi ollut selvittää mitä asiakas eli tässä tapauksessa Ediste odottaa. Silloin viestissä olisi voinut korostaa sellaista erityisosaamista, jonka avulla kaupat olisi ylipäätään voinut saada.

      Oletko aidosti sitä mieltä, että esimerkiksi solubiologian Nobel-voittajalle olisi todellista ammatillista hyötyä siitä, että hän osaa korjata skootterinsa? Missä mielestäsi kulkee laaja-alaisen osaamisen ja erikoistumisen välinen raja? Eli milloin asiantuntijan kannattaa mielestäsi keskittyä yhteen keskeiseen asiaan, vai eikö hänen kannata erikoistua laisinkaan?

      Kehen muuten viittaat mainitsemillasi ”korporaatio-orjilla” ja mitä tarkoitat, kun sanot että laput silmillä kulkemisesta on etua?

  7. Itse kiinnitin huomiota siihen, että mitään osa-aluetta ei ole korostettu. Tuo lista on kuin oman cv:ni osa, eli siinä kerrotaan että osaan sitä sun tätä (ja paljon muutakin).

    Mutta en oikein tiedä, että on henkilö erikoistunut printtimediaan, nettiin vaiko myymäläsomistukseen:)Eli ainakin minun mielestä kirjo on liian suuri.

    Eli ainakin itse kaipaisin näkemystä siitä, että mihuin on ensisijaisesti keskittynyt. Eli onko visuaalisesti lahjakas koodari vaiko vaihtoehtoisesti lahjakas taiteilija, jolla hätätapauksessä vääntyy bittikin.

    Ja ainkin itse arvostan hiukan suppeampaa näkemystä kuin moni muu. Eli esim. nörttipuolella taustajärjestelmien tekeminen eroaa niin reippaasti käyttöliittymien teosta ja myöskin mainosmaisesta webbitaitosta, että haluaisin tietää tekijän erikoistumisalueen.

    Laajalle alueen osaaminen taitaa nykypäivänä useinmiten tarkoittaa sitä, että mitään osa-aluetta ei enään hanskaa kunnolla vaan osaa kasata suunnilleen toimivan systeemin google-copy-paste- menetelmällä.

    Eli ainakin mielestäni pitäisi kohdentaa tarjontaa ostavan yrityksen mukaan 🙂

    Kari..

    P.S. Viimeksi syksyllä korjasin mainostoimistokoodarin kädenjälkiä kun sekä käyttäjätunnus, mailiosoite että salasana kulki selväkielisenä html- koodin mukana. Kyseinen henkilö oli kylä graafisesti lahjakas, muttei jaksanut keskittyä tarpeeksi tietoturvaan 🙂

  8. Mä en ole ihan varma miten hakemukseen pitäisi suhtautua.

    Toisaalta komppaan aikaisempia kirjoittajia siitä, että hakemus hukkuu muiden massaviestien sekaan ja on varsin persoonaton. Mutta toisaalta hakemus antaa (näin kouluttajana) toivoa siitä, että työt meiltä ei ihan heti ole loppumassa.. 🙂

    Matin kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että hakija edes yrittää. Se on tärkeintä.

  9. Viesti oli tosiaan hakuammuntaa, ja sellaisena valitettavan tyypillistä niin friikuille, yrittäjille kuin korporaatioillekin. Paremman viestin kirjoittamiseen tarvittaisiin aimo annos markkinointi- ja myyntiosaamista (nykyisen kirjon lisäksi). Jos viestin kirjoittaja aluaa toimia ”yrittäjämäisesti” (sanamuoto, jota Eezy-palvelun esittelyssä käytetään), pitää hänen opetella sitä puolta lisää.

    > Eli milloin asiantuntijan kannattaa mielestäsi keskittyä yhteen
    > keskeiseen asiaan, vai eikö hänen kannata erikoistua laisinkaan?

    En osaa vastata tuohon. Kunnioitan suuresti jonkin tietyn alan huippuasiantuntijoita emmekä ilman heitä tulisi toimeen. Toisaalta arvostan myös ”poikkitieteellistä” osaamista ja näkemystä, jota ilman maailma olisi mielestäni vielä nykyistä pahemmassa pulassa.

    Kyseisen henkilön osaamisalueet sen sijaan mielestäni tukevat toisiaan erinomaisesti. Ehkei hän ole kaikkein terävintä kärkeä graafikkona, web-suunnittelijan tai koodarina, vaan enemmänkin ”kymmenottelija”, joka on lahjakas ja osaava kaikissa näissä. Eikö hänen osaamisensa olisi silloin paketoitavissa siten, että se tuo tietynlaisille asiakkaille kiistattomat asiakashyödyt juuri tämän kombinaation kautta?

    Vaan voiko tällaista henkilöä kutsua asiantuntijaksi?

    P.S. Minun sanastossani korporaatio-orja = isossa yrityksessä (usein asenteella ”olen vain toissä täällä”) työskentelevä toimihenkilö. Laput silmillä kulkemisella tarkoitan, että isoissa yrityksissä on työntekijöillä tarkasti määritelty tehtäväkuva, johon edellytetään tietty kapea osaaminen. En siten viittaa kehenkään tiettyyn tai tiettyihin henkilöihin.

    1. Kiitos Pekka täsmennyksistä!

      Tarjoomaan voisi tuotteistaa näppäräksi paketiksi, joka sopisi pk-firmalle. Teknisten lyhenteiden paikalla olisi silloin ehdotus, joka kertoisi esimerkiksi miten pikkuyritys saa web-sivut tai blogin viikossa. Siinä olisi jo ehdotuksen ja erikoistumisenkin makua. Kaikki mainitut taidot voisivat olla tarpeen, mutta niiden listaamisen sijaan keskittyisin palvelun hyötyihin.

      Laaja-alaisuus ja erikoistuminen tarkoittavat tässä ehkä hieman eri asioita. Asiantuntija voi erikoistua yhden ongelman ratkaisuun, mutta käyttää hyväkseen muissa bisneksissä hyväksi havaittuja ratkaisumalleja. Silloin hän on laaja-alainen, eli soveltaa muualta napattuja ideoita ja osaamista erikoistumisalueensa ongelmaan.

  10. Vielä paremmaksi pk-firman paketin saisi tarjoamalla koko toteutuksen palveluna ja sitouttaa asiakas vähintään vuoden sopparilla, joka sisältää ylläpidon verkossa ja sivun ensitoteutuksen. Vuoden aikana tuunaukset ja lisätilaukset tippuisivat varmasti samalle kaverille, ellei hommaa tyri alkumetreillä.

    1200 euron projekti vai satanen kuussa vuoden ajan?

    1. Asiakkaan sitouttaminen sopimuksella ei poista riskintunnetta vaan pikemminkin lisää sitä. Asiakas voidaan sitouttaa vain ja ainoastaan antamalla niin hyvä vastine rahoille, että asiakkaalle ei tule hevillä mieleen lähteä muualle.

      Jos asiakas sen sijaan haluaa lähteä muualle mutta se estetään sopimusteknisellä seikalla ja asiakas pakotetaan maksamaan palvelusta, jota asiakas ei enään haluaisi käyttää niin siitä on sitten asiakastyytyväisyys kaukana.

      Tämä ilmenee myös esimerkiksi operaattoreiden kytkysopimuksissa. Kytkyt menevät kaupaksi koska asiakas saa pienemmällä kertamaksulla luurin samantien kouraan. Jos asiakas kuitenkin hukkaa uuden iPhonen viikonlopun riennoissa, niin kyseistä asiakasta ketuttaa seuraavat 24 kuukautta kun operaattori ystävällisesti muistuttaa asiasta joka kuukausi. Jos sama puhelin on hankittu kertamaksulla ja puhelimen hukkuu niin ketutus kestää alle viikon.

      Tällaisessa tilanteessa ei ole mitään merkitystä sillä, että puhelimen hukkaaminen oli asiakkaan omaa huolimattomuutta. Alitajuntamme vääntää asian äkkiä niin, että operaattori kiusallaan lähettää laskuja puhelimesta jota ei enään ole.

      Pitkät (pakko)sopimukset tuovat turvallisuudentunnetta yleensä vain toiselle osapuolelle. Edisteellä taisi jossain palvelussaan olla irtisanomisaika yksi sekunti jos oikein muistan?

      Ps. Löytyykö sitouttamiseen ja pakkositouttamiseen liittyvää artikkelia tästä tai vanhemmista blogeista?

      1. Pasi,
        mun mielestä joo ja ei. Kytky lienee yksityisille keino jaksottaa hankinnan menoja, jolloin puhelin tiputtaminen siiderituoppiin saattaa harmittaa

        Mun esimerkissä yhdistettiin sekä jatkuva palvelu, että projektityö, joka taas differoi varsinaista palvelua perinteisestä ”osta ylläpito jostain, me hoidetaan projektityö”.

        Siinä olen samaa mieltä, että 36-60kk sopimusjakso tarjouspohjassa nostaa kyllä karvat pystyyn ja pakottaa kysymään monta lisäkysymystä.

  11. Plussaa siitä, että hakemus ei alkanut sanoilla ”Olen iloinen ja reipas” eikä ollut mainintaa ”Tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Olen tiimityöskentelijä mutta kykenen myös itsenäiseen työskentelyyn”

    To: Undisclosed recipients – kohta tosiaan paljasti sen, että sama sähköposti on lähetetty myös muihin yrityksiin.

    Lauri Kutinlahti kirjoitti blogissaan kuinka töitä haetaan sissimarkkinoijan keinoin:

    https://www.menestyminen.fi/2011/01/tyonhakijan-8-sissitaktiikkaa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.