Gurumarkkinointi-kirja valmistuu. Mitä mieltä olet sen ensimmäisestä luvusta?

Gurumarkkinointi-kirjan kimpussa painii nyt jo kymmeniä ihmisiä. Esilukijoita on pitkä liuta. He kaikki ovat saaneet käsikirjoituksen raakaversion luettavakseen.

Nopeimmat ovat jo lähettäneet kommenttinsa. Tässä niistä yksi:

“Apunen ja Parantainen riisuvat markkinoinnista kaiken turhan, jolloin jäljelle jää vain tuloksentekoväline. Suosittelen lämpimästi kaikille muillekin insinööreille ja niille, joita markkinoinnin tuloksellisuus kiinnostaa.”

– DI, sarjayrittäjä Marko Parkkinen, Ape Payment Oy

Kindle-versiota työstävä ryhmä kokoontuu huomenna. Tarkoitus on siis vääntää kirja myös Amazonin kautta myytäväksi sähköiseksi painokseksi niin pian kuin suinkin.

Kustannustoimittajamme Liisa Poikolainen stilisoi tekstiämme ja seuloo virheitä pää punaisena.

Lisäksi saimme myös kirjan ensimmäisen luvun mallikappaleen taittajaltamme Jukka Lauhalahdelta. Pohdimmekin tänään taittoon liittyvää pientä, mutta tärkeää yksityiskohtaa.

Kun opuksemme on kuitenkin tietokirja, olemme käyttäneet satoja lähteitä. Yleinen tapa näyttää olevan, että lähdeviitteet kasataan kirjan loppuun niin, etteivät ne pyöri häiritsemässä lukijaa itse tekstin seassa.

Itse vain en koskaan ole pitänyt moisesta käytännöstä. Jotenkin lähteet hautautuvat sinne jonnekin perähikiälle niin, ettei niitä juuri kukaan jaksa edes vilkaista – saati että lähtisi lukemaan alkuperäisiä tutkimuksia tarkemmin.

Niinpä mietimme, pitäisikö lähteet kuitenkin jättää kirjan sivuille tekstin sekaan. Sieltä niitä olisi helppo käyttää ja etsiä vaikka Googlella lisätietoja.

Lataa tästä Gurumarkkinointi-mallitaitto ja kerro, mitä mieltä itse olet. Näyte sisältää kirjan esipuheen ja ensimmäisen luvun, joka käsittelee haloilmiötä.

Tässä testiversiossa lähdeviitteet näkyvät vaaleanharmaina hakasuluissa tekstin seassa. Toimiiko se mielestäsi?

Entä muuten, pistääkö taittomallista silmään jotain aivan typerää, jota emme vain enää itse omalle työllemme sokeutuneina huomaa?