Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Lehdistötiedote: Insinöörin järjenvastainen pelastusopas ilmestyi

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Suomalainen Pertti Perusinsinööri on kusessa. Hänen taitonsa loppuivat kesken. Siksi kirjoitimme Pertsalle pelastusoppaan.

Nokialaiset ovat ajaneet itsensä miljardeja maksavaan ansaan. Teollisen ajan järkiajattelu on tullut tiensä päähän. Bitit ja pikselit ovat niin mennyttä aikaa. Ne eivät kiinnosta enää ketään.

Kaikki taivastelevat, miten suomalaisen ohjelmistoväen pitäisi kiireesti opetella Windowsia vanhan Symbianin sijaan. Koko ajatus on aivan hanurista.

Nyt ei ole kyse siitä, että teknisten asiantuntijoiden pitäisi opetella jokin uusi ohjelmointiympäristö. Sen sijaan heidät pitäisi lähettää kiireesti ihmistieteiden koirakouluun.

Tulevaisuudessa rahat käärii se, joka ymmärtää, miten järjettömästi ostaja päättää asioista.

  • Nokialaisten mielestä puhelimessa ei voi olla saranaa, koska se ei ole teknisesti järkevää. Asiakkaat päättivät toisin. He halusivat simpukkapuhelimia joka tapauksessa.
  • Nokialaisten mielestä pieni akku on tyhmä akku. Hoikasta Motorolan Razrista tuli silti valtava hitti, vaikka se piti ladata kahdesti päivässä.
  • Nokialaisten mielestä 1980-luvulla kehitetty 15-portainen valikkohässäkkä on kova juttu. Miljoonat iPhone-käyttäjät eivät halua edes kuulla menuista – muualla kuin ravintolassa.

Asiakas on pelokas egomaani. Hän pohtii taukoamatta, mitä muut hänestä ajattelevat. Hän valehtelee päivät pääksytysten – etenkin markkinatutkijoille. Hän väittää olevansa yksilö, mutta toimii kuin lammas. Hän kuvittelee tekevänsä päätöksiä järkiperustein, mutta totuus on aivan toinen. Tunne vie ja järki vikisee.

Vanhan polven tamperelainen teollisuuspamppu hirnuu ääneen moiselle hömpälle. Tunteet ovat homojen horinaa. Tappi ei tunne edes psykologian alkeita. Saati että hän osaisi soveltaa niitä bisnekseensä. Siksi Suomen teollisuus menettää tuhansia asiakkaita joka päivä.

Kirjoitimme suomalaiselle insinöörille pelastusoppaan. Gurumarkkinointi-kirja kertoo, miksi järkiajattelu ja Excel-taulukot on heitettävä roskiin.

Mielestämme Järki-Jorman pitäisikin a) erota heti ja b) määrätä viimeisenä tehtävänään järjenvastainen kirjamme pakolliseksi luettavaksi jokaiselle Nokian työntekijälle maaliskuun loppuun mennessä.

Antti Apunen & Jari Parantainen

PS. Järjestämme Gurumarkkinointi-kirjamme julkistustilaisuuden kuluvan viikon perjantaina, eli 4. maaliskuuta klo 8:30-10:00 Talentumin tiloissa osoitteessa Annankatu 34-36. Mukaan mahtuu vielä pari lehtineekeriäkin.

PS2. Yli 50 vaikuttajaa on jo lukenut teoksen. Katso, millaisen tuomion Gurumarkkinointi-kirja sai.

—-

Antti Apunen on tuotteistaja, toimitusjohtaja ja koulutukseltaan yhteiskuntatieteilijä. Markkinointisissi, Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen on diplomi-insinööri.

Lisätietoja: Antti Apunen, [email protected], p. 041 449 7250, Jari Parantainen, [email protected], p. 050 5229 529, sekä kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, p. 040 342 4767, [email protected].

10 vastausta

  1. Kirja tilattu. Asiantuntijoiden kommenttejen perusteella pirun tiukkaa asiaa. Paljonko kirjassa aiheita, joita ei vielä blogissa ole käsitelty? Ja vastaavasti paljonko toistoa jo blogissa julkaistuun verrattuna?

    1. Paulus, kiitos tilauksestasi!

      Kirjan ennakkomyynti onkin sujunut hyvin. Juttelin aamulla kustannuspäällikkömme Heikki Hiltusen kanssa, joka arveli, että ensimmäinen painos on jo myyty loppuun. Toinen on tulossa, joten mitään toimituskatkoja ei pitäisi kaupassa näkyä.

      Sitten vastaus kysymykseesi:

      Kirjassa pitäisi olla ihan mukavasti sellaisia tarinoita, joita ei blogissa ole koskaan ollut. Ja vaikka jokin tarina olisikin entuudestaan tuttu, niistä on usein hiukan erilainen versio kirjassa.

      Asiaan liittyy vielä sellainenkin omituisuus, että jotenkin kirjamaisesti aiheittain ja luvuittain jaettuna jutut muuttuvat osaksi juonta. Paperikasasta niitä on aivan erilaista lukea kuin blogista. Tämä havainto perustuu joidenkin esilukijoidemme kommentteihin.

  2. Täysosuma! Ihminen ostaa sitä, mitä haluaa. Missä vaiheessa Nokian johto päätti alkaa tehdä haluttamattomampia puhelimia? Amerikkalaiset markkinointigurut julkistavat sanomaa, jonka mukaan uuden mantereen firmat takovat tuotteita ja käärivät rahaa niska punaisena. Suomen lippulaiva karautti Atlantin ylityksellä rantakivikkoon ja on siellä edelleenkin.

  3. Opus tuli ostettua. Saa nähdä, koska innostun lukemaan.

    Miten sen digikirjan kanssa kävi? Voisin ostaa sen pädiin. Samoin ne edelliset julkaisut olisi myös mukava saada bitteinä. Yksittäisten juttujen hakeminen kirjoista olisi helpompaa bittimaailmassa. Nyt täytyy aina kävellä kirjahyllylle, koska se ei ole mukana kulkevaa mallia.

    1. Sami, kiitos kannatuksesta!

      Digikirja on jossain muodossa jo olemassa, mutta varsinainen Kindle-versio tulee vasta lähiviikkoina – mutta tulee kuitenkin!

      Asiaan liittyy vielä joitain kansainvälisen pankkiliikenteen byrokraattisia koukeroita. Kun Talentum on saanut väännetyksi ne loppuun, sähköinen opus ilmestyy Amazonin kautta tilattavaksi.

      Jos suunnitelmat pitävät, seuraavaksi käännämme Gurumarkkinointi-kirjan englanniksi ja laitamme tietysti senkin Kindle-jakeluun.

      1. Saako paperikirjan ostajat alennusta sähköisestä kirjasta, kun menin jo tilaamaan paperipainoksen? (Tai onko sähköisen kirjan hinta inhimillinen?)

        1. Kiitos Jussi, hyvä kysymys!

          Tilanne on sama kuin jos pyytäisit Talentumilta alennusta kahdesta paperikopiosta: tuskin myyjä suostuisi tinkimään.

          Jos ostat nyt Amazonista paperikopion mistä tahansa bisneskirjasta, sillä ei ole mitään yhteyttä saman opuksen Kindle-version hintaan.

          Ikävä kyllä emme tiedä Gurumarkkinointi-kirjan Kindle-version hintaa vielä. Siitä päättää kustantaja. Mutta onneksi asia selviää lähiaikoina.

          1. Taitava yritys väistellä kysymystä, Jari. Sähköisten kirjojen aikakaudellahan ei niinkään osteta kirjaa, jonka voisi vaikka myydä eteenpäin divariin, vaan oikeus lukea kirjan sisältöä. Tämän oikeudenhan jo lunastan ainakin osittain siitä paperikopiosta, kunhan se kirja saapuu postissa. Ei sillä etteikö myös hieman houkuttele ajatus saada aito, ensimmäisen painoksen(?) parantainen hyllyyn. Jos sähköinen kirja on kuitenkin maan tavan mukaan samanhintainen kuin paperikopio tai jopa kalliimpi, 120 euroa on mielestäni liikaa yhdestä kirjasta, vaikkakin Apunenkin on ollut mukana.

            Amerikkalaiset (ainakin IT-)kustantajat, esim. O’Reilly, hinnoittelevat kirjojaan tyyliin: sähköinen kirja 35,99 $, paperipainos 44,99 $ ja molemmat yhdessä 49,99 $.

            Oli miten oli, niin en hyväksy vertausta kahteen paperikopioon. Paperiset sivut maksavat kuitenkin enemmän kuin bitit ja paperikopion pystyy myymään eteenpäin.

          2. Totean vain, miten kustantajat hinnoittelevat kirjansa ainakin toistaiseksi. Useimmat niistä kohtelevat sekä paperisia että sähköisiä versioita aivan samalla tavalla.

            Eikä vaikkapa Talentumilla olisi mitään järjestelmää hallita lukuoikeuksia, etenkään jos painetut ja sähköiset tuotteet menevät lukijoille eri jälleenmyyntikanavia pitkin. Vain esimerkkisi tapainen, yhtäaikaa myyty paperisen ja sähköisen kirjan paketti voisi tosiaan toimia.

            Bisneskirjojen hinnoittelu ei perustu paino- tai materiaalikustannuksiin. Niiden osuus loppusummasta on aivan mitätön. Käytännössä maksat siis vain niiden bittien osuudesta joka tapauksessa.

  4. Kirja pivossa, pian lukuun! Kiitos Kirjailijat Kämpissa -tilaisuudesta.

    Tänä aamuna silmiini sattui (molemmissa merkityksissä) juttu tähän liittyen ”Nokialaisten mielestä 1980-luvulla kehitetty 15-portainen valikkohässäkkä on kova juttu”, kas tässä:

    Design patterns were ’reverse engineered from code’
    https://www.theregister.co.uk/2011/03/10/nokia_ui_saga/

    Design by? Jari, keksi sinä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.