Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop tietää, mitä kunnon johtajan täytyy tehdä toiseksi. Hänen tehtävänsä on luoda kriisi.

Nokian uusi toimitusjohtaja on nyt penkonut firmansa kaapit. Tiedonhankintavaihe on hoidettu. Seuraava tehtävä on kaataa bensaa liekkeihin.

Niinpä Elop kirjoitti sisäisen muistion, joka alkaa kertomuksella palavasta öljylautasta. Se saattaa tuntua lapselliselta vertauskuvalta. Mutta niin vain kävi, että tarina tarttui heti.

Nyt kaikki tietävät, että nokialaiset joutuvat seuraavaksi hyppäämään kylmään mereen.

John P. Kotter on tunnettu muutosjohtamisen guru. Hän on todennut usein, ettei kukaan muuta tapojaan tuumaakaan vapaaehtoisesti.

Ihmiset vaihtavat suuntaa vain, jos on aivan pakko. Tämä on meille kaikille tuttua yrityksistä, joilla menee (tai on vielä hiljattain mennyt) liian hyvin. Kuten Nokialla.

Mitä tässä turhaa hötkyilemään? Vastahan jouduimme avaamaan uusia tilejä, kun kassavarat eivät mahtuneet entisille!

Kotterin päätelmää harva uskaltaa lukea muuten kuin peiton alla taskulamppu tanassa. Hän nimittäin neuvoo, että jos tarvitset muutoksen, kehitä ensin kriisi. Muuten työntekijäsi eivät viitsi kuunnella.

Kriisin tarkoituksena on luoda yrityksesi väelle kiireen tunne. Jos jotain ei tehdä ja äkkiä, koko pulju on kohta kanttuvei. Löysäily saa riittää, tarttis tehdä jotain toisin!

Koska Kotter on käytännöllinen heppu, hän neuvoo muutamia kriisi-ideoita:

  1. Kehitä jostain kunnon tappiot (tai paljasta ne).
  2. Osoita, miten paljon parempia kilpailijat ovat.
  3. Lopeta puheet siitä, miten hyvin bisneksesi ovat aina sujuneet.
  4. Nosta asiakkaiden ja päämiesten todellinen tyytymättömyys esiin.
  5. Hävitä kaikki ökysymbolit (kuten hiihtomajat ja autonkuljettajat).
  6. Muuta koko firma selvästi nykyistä karumpiin tiloihin.

Elop on selvästi lukenut Kotterinsa. Hän on nyt hoitanut ainakin vaiheet ykkösestä kolmoseen. Toimitusjohtaja käy muistiossaan perinpohjaisesti läpi Applen, Googlen ja kiinalaisten vahvuudet.

Suomalaiset tiedotusvälineet ovat vielä aivan viime aikoina yrittäneet lohdutella, että Nokia on sentään edelleen maailman suurin (halpojen) matkapuhelinten valmistaja. Elopin muistio ei maalaile lainkaan yhtä ruusuista kuvaa:

“Kiinalaiset halpapuhelinten valmistajat puskevat uuden mallin markkinoille nopeammin kuin me saamme viilatuksi PowerPoint-esityksemme kuntoon.”

Olisi outoa, jos myös listan neloskohta ei olisi jo käytössä. Nokian sisällä on taatusti taivasteltu tyytymättömien asiakkaiden kommentteja jo kauan.

Kuutoskohdastakin on jo ollut puhetta. Elopin on väitetty pohtivan, että Nokian päämaja pitäisi siirtää Keilaniemen lasipalatsista jonnekin rapakon taakse. Tuskinpa hän suunnittelee rakentavansa sinne uutta, entistäkin komeampaa lukaalia.

Kaada ensin bensaa liekkeihin. Muuten kukaan ei kuuntele.