Suomalainen Pertti Perusinsinööri on kusessa. Hänen taitonsa loppuivat kesken. Siksi kirjoitimme Pertsalle pelastusoppaan.

Nokialaiset ovat ajaneet itsensä miljardeja maksavaan ansaan. Teollisen ajan järkiajattelu on tullut tiensä päähän. Bitit ja pikselit ovat niin mennyttä aikaa. Ne eivät kiinnosta enää ketään.

Kaikki taivastelevat, miten suomalaisen ohjelmistoväen pitäisi kiireesti opetella Windowsia vanhan Symbianin sijaan. Koko ajatus on aivan hanurista.

Nyt ei ole kyse siitä, että teknisten asiantuntijoiden pitäisi opetella jokin uusi ohjelmointiympäristö. Sen sijaan heidät pitäisi lähettää kiireesti ihmistieteiden koirakouluun.

Tulevaisuudessa rahat käärii se, joka ymmärtää, miten järjettömästi ostaja päättää asioista.

• Nokialaisten mielestä puhelimessa ei voi olla saranaa, koska se ei ole teknisesti järkevää. Asiakkaat päättivät toisin. He halusivat simpukkapuhelimia joka tapauksessa.
  • Nokialaisten mielestä pieni akku on tyhmä akku. Hoikasta Motorolan Razrista tuli silti valtava hitti, vaikka se piti ladata kahdesti päivässä.
  • Nokialaisten mielestä 1980-luvulla kehitetty 15-portainen valikkohässäkkä on kova juttu. Miljoonat iPhone-käyttäjät eivät halua edes kuulla menuista – muualla kuin ravintolassa.

Asiakas on pelokas egomaani. Hän pohtii taukoamatta, mitä muut hänestä ajattelevat. Hän valehtelee päivät pääksytysten – etenkin markkinatutkijoille. Hän väittää olevansa yksilö, mutta toimii kuin lammas. Hän kuvittelee tekevänsä päätöksiä järkiperustein, mutta totuus on aivan toinen. Tunne vie ja järki vikisee.

Vanhan polven tamperelainen teollisuuspamppu hirnuu ääneen moiselle hömpälle. Tunteet ovat homojen horinaa. Tappi ei tunne edes psykologian alkeita. Saati että hän osaisi soveltaa niitä bisnekseensä. Siksi Suomen teollisuus menettää tuhansia asiakkaita joka päivä.

Kirjoitimme suomalaiselle insinöörille pelastusoppaan. Gurumarkkinointi-kirja kertoo, miksi järkiajattelu ja Excel-taulukot on heitettävä roskiin.

Mielestämme Järki-Jorman pitäisikin a) erota heti ja b) määrätä viimeisenä tehtävänään järjenvastainen kirjamme pakolliseksi luettavaksi jokaiselle Nokian työntekijälle maaliskuun loppuun mennessä.

Antti Apunen & Jari Parantainen

PS. Järjestämme Gurumarkkinointi-kirjamme julkistustilaisuuden kuluvan viikon perjantaina, eli 4. maaliskuuta klo 8:30-10:00 Talentumin tiloissa osoitteessa Annankatu 34-36. Mukaan mahtuu vielä pari lehtineekeriäkin.

PS2. Yli 50 vaikuttajaa on jo lukenut teoksen. Katso, millaisen tuomion Gurumarkkinointi-kirja sai.

—-

Antti Apunen on tuotteistaja, toimitusjohtaja ja koulutukseltaan yhteiskuntatieteilijä. Markkinointisissi, Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen on diplomi-insinööri.

Lisätietoja: Antti Apunen, [email protected], p. 041 449 7250, Jari Parantainen, [email protected], p. 050 5229 529, sekä kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, p. 040 342 4767, [email protected]