Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Miten Talouselämä-lehti arvioi Gurumarkkinointi-kirjan?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Talouselämä-lehti arvioi Gurumarkkinointi-kirjan tuoreeltaan numerossaan (9/2011). Tuliko risuja vai raippoja?

Kirja-arvion laatinut Eevastiina Gjerstad oli perehtynyt kahteen uutuuteen yhtäaikaa. Toinen niistä oli yhdysvaltalaisen emeritusprofessori Robert Cialdinin Influence-kirjan suomennos Vaikutusvalta. Toinen opuksista oli kirjoittamamme Gurumarkkinointi.

Olikin oiva ajatus yhdistää arviot, sillä ilman muuta olemme paljon velkaa Cialdinin uraauurtaville tutkimuksille ja havainnoille. Lainaamme hänen oppejaan ahkerasti tuotteistajan töissämme.

Mutta mitä mieltä Gjerstad oli kirjoista? Tuliko ryöpytystä?

Vaikutusvalta on tietenkin alan klassikko ja perusteos. Sehän on alun perin jo 20 vuotta vanha. Jostain syystä kustantaja Readme.fi oli kääntänyt tuon ikivanhan painoksen, ei suinkaan vuoden 2009 päivitettyä versiota.

Joka tapauksessa Gjerstad suhtautuu Cialdinin oppeihin myönteisesti. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Tuon opuksen tulisi kuulua ilman muuta pakollisena lukemisena jokaisen insinöörin tai asiantuntijan hyllyyn.

Entä Gurumarkkinointi sitten? Tässä muutamia lainauksia arviosta, joka löytyy Talouselämä-lehden sivulta 65:

”Kirjoittajien omaperäinen ja raikas ote tekee lukemisesta nautinnon.”

”Gurumarkkinointia on päivitetty viime hetken esimerkein. Myös ’kotikylän kutsu’ -periaatteen mukaisesti kirjassa on suomalaiselle lukijakunnalle paljon suomalaisia esimerkkejä.”

Lisäksi kriitikkomme toteaa, että molemmista kirjoista puuttuu normaalisti bisneskirjoihin kuuluva jargon. Tästä kommentista olemme tietysti erityisen kiitollisia. Näemme paljon vaivaa, ettei sivuille eksyisi ”haastavia brändistrategian jalkautuksia” ja muuta vastaavaa hevonpaskaa.

Kuten tapanamme on, kirjoitamme niin populistisesti kuin ikinä osaamme. Se onneksi näkyy, sillä Gjerstad sanoo näin:

”Akateeminenkin lukija saa paljon ajattelemisen aihetta, vaikka teksti jää häntä ajatellen osittain pinnalliseksi. Kirja onkin tarkoitettu pääasiassa myynnin ja markkinoinnin käytännön ihmisille.”

Naulan kantaan! Tarkennan vielä sen verran, että jokainen insinööri on työssään ”myynnin ja markkinoinnin käytännön ihminen”. Jos hän muuta kuvittelee, maantie kutsuu aika pian.

Sitten vielä arvion loppukaneetti:

”Gurumarkkinoinnin oppeja seuraamalla liike-elämässä tapahtuisi dramaattinen muutos, niin vaikuttava ja konkreettinen kirjan sanoma mielestäni on.”

Koko arvion löydät Talouselämä-lehden verkkosivuilta: Kaikki haluavat vaikutusvaltaa.

Gurumarkkinointi-kirja on nykyisin myynnissä nimellä Tuotteistaminen 2. Vaihdoimme nimeä ensimmäisen painoksen jälkeen paremmin sisältöä kuvaavaksi.

10 vastausta

  1. Eräs T-alkuinen yhdistävä tekijä laimentaa aikalailla tämän kirjakritisoinnin arvoa.

    1. Jos tietäisit, miten järkyttävän nihkeitä Talentumin lehtien toimittajat ovat oman talonsa kirjoja kohtaan, saattaisit olla eri mieltä. Toimitukset suojelevat riippumattomuuttaan tiukasti, mikä on sinänsä ihan oikein. Olen vain monta kertaa kiroillut, miten vaikea kirja-arvioita on saada Talentumin lehtiin lainkaan.

      Tässäkin tapauksessa kritiikin on kuulemma kirjoittanut talon ulkopuolinen freelancer. Hän ei kostu siitä mitään, että Talentumin kirjankustannusbisnes sujuu hyvin.

      Mutta yhtä kaikki olet toki oikeassa: eivät kai saman yhtiön eri osat voi olla täysin riippumattomia toisistaan koskaan. Juuri siitä Gurumarkkinointi-kirjakin puhuu vastavuoroisuuden lakia käsittelevässä luvussaan.

      1. Vau, olisinpa tiennyt tämän, niin en olisi nyrpistellyt nenääni arvostelua lukiessani. Toki kirjasta tietää ilman arvosteluakin, että kyseessä on laatukamaa 🙂

        1. Olisi itse asiassa paljon uskottavampaa, jos kirja-arvostelija haukkuisi teoksen oikein kunnolla. Kuten gurukirjassa kerromme, esimerkiksi Amazonin listoilla parhaiten myyvät kirjat jakavat tunteita rajusti.

          Vain myönteisiä arvioita saaneet teokset ovat harvoin todellisia hittejä. Kunnon menestyskirjat saavat aina osan lukijoista näkemään punaista. Se tarkoittaa, että teksti herättää tunteita, mikä lienee tarkoituskin.

          Tästä samasta syystä joudumme aina toisinaan pyytämään, että Decker Pumps Finlandin toimitusjohtaja Heikki Tervonen lyttäisi tekeleemme oikein kunnolla. Aina hän on siihen suostunut, eikä ole näyttänyt tekevän tiukkaakaan.

  2. Sisällön suitsutuksen oikeutusta ei voi kiistää, mutta kansi on (edelleen) huono. Johtuneeko siitä, että on itsekin tullut aikoinaan samoissa hommissa pyörittyä (ei kirurgin). Joka tapauksessa, kansi aiheuttaa lähinnä pahoinvointia, eikä mielestäni viittaa guruuteen millään tavalla. Päinvastoin. Olkoonkin, että kirjan sivulla 56 selitetään kansikuvan valinnan takana oleva ajatus. Itse olisin lätkäissyt kanteen mieluummin vaikka Sarasvuon (Jari) kuvan, ellei itsestään kirjailijasta olisi sattunut sopivaa otosta löytymään. Äänilevynkin kannessa komeilee useimmiten tuotoksen aikaansaanut artisti, eikä kuvapankin näyttelijä.

    1. Hannu, kiitos kritiikistäsi!

      Kansikuva ei suinkaan ole kuvapankista peräisin. Sen on ottanut hovikuvaajamme Janne Suhonen nimenomaan tätä kirjaa varten. Hän näki paljon vaivaa sopivan kirurgin rekrytoimiseksi ja varustamiseksi.

      Käytännössä jokainen kannen nähnyt on kanssasi samaa mieltä: kuva on melkoisen vastenmielinen.

      Kustannuspäälliköllemme Heikki Hiltuselle onkin pakko nostaa hattua. Jokainen voi varmasti kuvitella, miten todennäköisesti moinen kirurgi läpäisee pörssiyhtiön sensoriketjun.

      Mutta kuten arvaat, olemme valinneet aivan tietoisesti mahdollisimman inhottavan kannen. Omakin kommenttisi todistaa, että kuva toimii. Toisin kuin 99 kirjan kantta sadasta, se siis herättää tunteita.

      Se nyt olisi vielä puuttunut, että olisimme tunkeneet omat naamamme kanteen. Mitä tunteita tällaiset keski-ikäiset äijät muka kenessäkään herättävät? No ehkä sääliä, vai mitä?

      Sivuamme nyt valintoja, jotka ovat kokemuksemme mukaan markkinoijille ja tuotteistajille vaikeimpia kaikista. Taidan kirjoittaa siitä blogijutun heti seuraavaksi.

      1. Perustelusi kyllä vie pohjan nurinaltani. Varsinkin, kun muistelee aikaisempia juttujasi siitä miten viimeistään perheen koira tyrmää valtavirrasta poikkeavat markkinointiyritykset.

        Taisi täällä taas mennä jänis housuihin ja tuli lähinnä mitattua nastojen pituutta.

        1. Oli ihan hyvä, että otit tämän asian esille. Moni on ihmetellyt, miksi emme valinneet kirjan ilmeeksi jotain miellyttävämpää.

          Hiukan samanlainen vääntö jatkuu yhä Sissimarkkinointi-kirjan kannesta. Siinä pikkuhousujaan esittelevät sissimarkkinoijat ovat aina herättäneet pahennusta noin puolessa lukijakunnasta.

          Se toinen puoli – eli miehet – ovat toisaalta pitäneet kuvaa erityisen onnistuneena.

          1. Jumankauta, nythän minä vasta taidan alkaa ymmärtämään mistä tässä kaikessa on kysymys. Hämmeestä kotosin, nääs.

            Meillä (Suomessa) taitaa ykkösongelmana olla lähinnä se, että mistään ei saa syntyä minkäänlaista tunnereaktiota, paitsi humalassa. Tai autokaupassa. Ja sitäkin pitää sitten seuraavana päivänä hävetä.

            Pelottaahan se poloista, jos oman tuotteen markkinointimateriaali herättää tunnereaktion ensimmäisenä itsessä. Sama tausta se on toki tässä muidenkin töitä arvostellessa.

          2. Puhumme nyt ehkä kaikkein vaikeimmasta markkinoinnin osasta. Erittäin harva markkinoija suostuu laskemaan käsistään sellaisia viestejä, joista hän ei edes itse pidä. Saati että hän suunnittelisi sellaisia tietoisesti.

            Vastaavasti on helppo ymmärtää, miksi markkinointi on yleensä niin mitätöntä. On selvää, että keski-ikäinen, keskiluokkainen, kokoomuslainen markkinointiammattilainen pitää tietenkin mahdollisimman sovinnaisesta vaihtoehdosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.