Talouselämä-lehti arvioi Gurumarkkinointi-kirjan tuoreeltaan viime perjantain numerossaan (9/2011). Tuliko risuja vai raippoja?

Kirja-arvion laatinut Eevastiina Gjerstad oli perehtynyt kahteen uutuuteen yhtäaikaa. Toinen niistä oli yhdysvaltalaisen emeritusprofessori Robert Cialdinin Influence-kirjan suomennos Vaikutusvalta. Toinen opuksista oli kirjoittamamme Gurumarkkinointi.

Olikin oiva ajatus yhdistää arviot, sillä ilman muuta olemme paljon velkaa Cialdinin uraauurtaville tutkimuksille ja havainnoille. Lainaamme hänen oppejaan ahkerasti tuotteistajan töissämme.

Mutta mitä mieltä Gjerstad oli kirjoista? Tuliko ryöpytystä?

Vaikutusvalta on tietenkin alan klassikko ja perusteos. Sehän on alun perin jo 20 vuotta vanha. Jostain syystä kustantaja Readme.fi oli kääntänyt tuon ikivanhan painoksen, ei suinkaan vuoden 2009 päivitettyä versiota.

Joka tapauksessa Gjerstad suhtautuu Cialdinin oppeihin myönteisesti. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Tuon opuksen tulisi kuulua ilman muuta pakollisena lukemisena jokaisen insinöörin tai asiantuntijan hyllyyn.

Entä Gurumarkkinointi sitten? Tässä muutamia lainauksia arviosta, joka löytyy Talouselämä-lehden sivulta 65:

Gurumarkkinointi-teos arvioitiin tuoreeltaan Talouselämä-lehdessä (9/2011).

“Kirjoittajien omaperäinen ja raikas ote tekee lukemisesta nautinnon.”

“Gurumarkkinointia on päivitetty viime hetken esimerkein. Myös ‘kotikylän kutsu’ -periaatteen mukaisesti kirjassa on suomalaiselle lukijakunnalle paljon suomalaisia esimerkkejä.”

Lisäksi kriitikkomme toteaa, että molemmista kirjoista puuttuu normaalisti bisneskirjoihin kuuluva jargon. Tästä kommentista olemme tietysti erityisen kiitollisia. Näemme paljon vaivaa, ettei sivuille eksyisi “haastavia brändistrategian jalkautuksia” ja muuta vastaavaa hevonpaskaa.

Kuten tapanamme on, kirjoitamme niin populistisesti kuin ikinä osaamme. Se onneksi näkyy, sillä Gjerstad sanoo näin:

“Akateeminenkin lukija saa paljon ajattelemisen aihetta, vaikka teksti jää häntä ajatellen osittain pinnalliseksi. Kirja onkin tarkoitettu pääasiassa myynnin ja markkinoinnin käytännön ihmisille.”

Naulan kantaan! Tarkennan vielä sen verran, että jokainen insinööri on työssään “myynnin ja markkinoinnin käytännön ihminen”. Jos hän muuta kuvittelee, maantie kutsuu aika pian.

Sitten vielä arvion loppukaneetti:

“Gurumarkkinoinnin oppeja seuraamalla liike-elämässä tapahtuisi dramaattinen muutos, niin vaikuttava ja konkreettinen kirjan sanoma mielestäni on.”

Koko arvion löydät Talouselämä-lehden verkkosivuilta: Kaikki haluavat vaikutusvaltaa.

Gurumarkkinointi-kirjan verkkosivut kertovat teoksesta lisää. Sieltä löydät myös Gurumarkkinointi-teoksen esilukijoiden arviot.

Gurumarkkinointi-kirjan voit tilata itsellesi kätevästi suoraan Talentumin verkkokaupasta. Mainitse tilauksesi yhteydessä kampanjatunnus KIRM0711, niin saat kirjasi 10 prosentin alennuksella hintaan 60 euroa!

Haluaisitko perehdyttää asiantuntijoitasi gurumarkkinoinnin saloihin? Lue lisätietoja Edisteen Gurumarkkinointi-koulutuksesta.