Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vain yhden tekstarin tähden

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tapaaminen on sovittu. Myyjä on ajoissa paikalla. Osoite on oikea. Asiakasta ei vain näy mailla halmeilla. Kenen on syy?

Eilen iskuryhmä Apunen & Parantainen rynnisti Vantaalle asiakaskäynnille. Respa ei saanut isäntäämme kiinni. Virkailija neuvoi meidät suoraan kerroksiin.

Asiakasehdokkaan toimistolla syntyi keskisuuri hässäkkä. Johtaja oli juuri poistunut talosta viisi minuuttia sitten. Hänen puhelimeensa ei saatu yhteyttä.

Totesimme, että tuli tehdyksi hukkareissu. Ei auttanut muuta kuin luikkia häntä koipien välissä takaisin kotiin.

Joskus nuorempana otin tällaisessa tilanteessa pultit. Olinhan – tosin vain omasta mielestäni – niin helvetin tärkeä henkilö,  suorastaan VVVIP. Kallisarvoista aikaani ei saanut haaskata.

Käämini kärähti nytkin. Kohde vain on tässä vuosien mittaan vaihtunut.

Tiuskin itselleni. Kyse oli nimittäin vain ja ainoastaan omasta laiskuudestani.

Jos olisin jaksanut lähettää aamulla tekstiviestin, koko hässäkkä olisi vältetty. SMS olisi näyttänyt yksinkertaisesti tältä:

”Moi Jussi, vahvistan vielä tapaamisemme tänään klo 15. Näkemisiin iltapäivällä, Jari”

Kävi vielä myöhemmin ilmi, että näin olisin säästänyt sattumalta Jussinkin aikaa tunnin tai pari. Lisäksi tekstari olisi saattanut antaa toimistamme jämerän kuvan.

Nyt touhustani oli ammattimaisuus kaukana. Vannon, että tämä oli viimeinen kerta, kun luistan moisista myyjän rutiineista.

Myyjä vastaa siitä, että tapaaminen onnistuu. Se ei ole koskaan ostajan ongelma.

6 vastausta

  1. Tekstari on edelleen aika aliarvostettu työkalu. Itse pidän sen informatiivisuudesta aika paljon. Erityisesti se sopii hyvin siihen, että varmistetaan asiakkaan paikallaolo tai myös siihen, että kerrotaan tilannetietoja.

    Viimeksi kun auto oli valtuutetulla korjaamolla, niin oli mukava saada tekstari, jossa kerrottiin auton olevan valmis, hinta sekä yhteystieto lisäkysymyksiä varten (ja pajan aukioloaika). Helpottaa elämää aika paljon. samaten osa korjaamoista aina muistuttaa varatusta huoltoajasta.

    Pikkuinen infopläjays palvelun tuottajalta on aina hyvä yllätys. Se tuntuu ihan oikealta asiakaspalvelulta.

  2. Tutulta kuulostaa. Kerrankin muistan ajaneeni lähes 100 km turhaan…

    Sen jälkeen, kun olen alkanut laittaa sähköpostiin tapaamisen yksityiskohdat, tekstiviestin asiakkaalle edellisenä päivänä sekä soittanut ja varmistanut tapaamisen samana päivänä, niin eipä ole hukkareissuja tullut.

  3. Erittäin hyvä huomio Jari. Silti tälläkin kolikolla on kääntöpuoli: Myötätunto. Riippuu tietysti asiakkaasta ja ennen kaikkea miten tapaaminen on sovittu (=kuinka perillä asiakas on tapaamisen tärkeydestä/hyödyllisyydestä), mutta oletko huomannut asiakkaiden olevan uudelleen sovitussa tapaamisessa huomattavasti vastaanottavaisempia? Olettaen että vika oli hänessä..

    1. Ossi, tuo on hyvä kommentti! Huomenna perjantaina se nähdään, miten uusinta onnistuu.

      Tuohon ”syyllisyyteen” liittyy mielenkiintoinen näkökulma, josta eräs asiakkaani kerran mainitsi. Hän nimittäin ihmetteli sitä, miten oudosti tyypillinen suomalainen hammaslääkäri toimii.

      Jos asiakas ei satu tulemaan porattavaksi sovittuna aikana, vaihtoehtoja tuntuu olevan vain kaksi: joko a) hän saa sakkomaksun tai b) hammaslääkäri nielee tappionsa.

      Tyhjä tuoli tuottaa kummassakin tapauksessa paljon riesaa, joka ei edistä yhtään mitään.

      Runsaan kolmen tunnin junamatkan päässä Pietarissa on jo aivan toinen meininki. Siellä hammaslääkärin vastaanottoapulainen soittaa potilaalle edellisenä päivänä ja varmistaa, että tämä on tulossa sovittuna aikana.

      Toki näin huonomuistisetkin hoksaavat lähteä porattavaksi. Mutta paljon enemmän kyse on sitouttamisesta. Johdonmukaisuuden lain mukaisesti no-show romahtaa murto-osaan siitä, joka olisi tulos ilman etukäteissoittoa.

      Mielestäni esimerkki oli herättävä. Se kertoo mainiosti siitä, miten myyjän todella kannattaa ottaa vastuuta asiakkaan tekemisistä.

      Kyse ei ole mistään jalomielisyydestä tai kärsivällisyydestä – vaikkei sekään varmasti haittaa. Mutta kun lopulta vastuun ottava myyjä voittaa sormea heristelevän, sakkoja eri muodoissaan miettivän virkaveljensä myös taloudellisesti.

  4. Mielenkiinnosta täytyy vielä kysyä, kuinka tapaaminen meni? Minkälainen suhtautuminen asiakkaalla oli?

    1. Ihan hyvin meni! Tällä kertaa molemmat olivat sovitussa paikassa oikeaan aikaan.

      Se ei ollut aivan ilmeistä, että Edisteellä olisi mitään tarjottavaa. Mutta sen selvittämiseksi sovimme kuitenkin jo jatkotoimista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.