Joillekin asioille on ikuinen kysyntä. Yksi niistä on helppous. Laiskuus ei ole mihinkään katoamassa, vaan päinvastoin.

Hesari kirjoitti eilen (13.4.2011) kotimaisesta kalasta. Suomalaiset popsivat norjalaista kassilohta jo lähes yhtä paljon kuin kaikkia kotimaisia kaloja yhteensä.

Kuusamolainen kalastaja Juha Korhonen oli huomannut, että pian perkaamatonta kalaa ei osta enää kukaan.

Se ei ollut tuotteistajille mikään uutinen. Jos johonkin voi luottaa, se on ihmislajin laiskuus. Helppous myy aina vain tehokkaammin.

Esimerkkejä löytyy arjesta kaikkialta. Appelsiinin kulutus laskee Suomessa. Syynä on se, että kuluttajan mielestä hedelmä on liian työläs kuorittava.

Aikanaan monet pitivät aivan naurettavana sitä, kun kauppoihin ilmestyi valmiiksi viipaloitua leipää.

Nyt kukaan ei ole enää vuosiin muistanut taivastella koko asiaa.

Ilmiö ei koske vain päivittäistavarakauppaa. Esimerkiksi valmistalojen myynti kasvaa vuosi vuodelta hartiapankkiprojektien kustannuksella.

Pian on kesärenkaiden vaihtosesonki. Aina vain suurempi osa suomalaisista jättää tunkkinsa peräkonttiin. Hoitakoon asiaan erikoistunut palveluyritys koko homman.

Koska raskaita ja likaisia renkaita on tylsä raahata kellarikomeroon, nekin on mukava jättää muualle pestäväksi ja varastoitavaksi.

Silti taas tänään asiantuntija jos toinenkin nakkelee niskojaan ja tuhahtaa, että “ei kuulu mulle”.

Jokin (arvonsa tuntevan ammattilaisen näkökulmasta jonninjoutava) paskaduuni jää edelleen asiakkaan kontolle.

Kuitenkin kaikki merkit osoittavat, ettei mikään ole niin laiska otus kuin asiakas. Jos hän voi välttää jonkin tehtävän, hän tarttuu tilaisuuteen aivan varmasti.

Jos ostaja ei ole jo ehtinyt ulkoistaa pientäkin riesaansa, se johtuu luultavasti vain siitä, ettei kukaan ole älynnyt tarjota moista oikotietä kohtuuhintaan.

Missä tilanteessa olet miettinyt, että tämänkin tehtävän palvelun toimittaja saisi oikeastaan hoitaa puolestasi. Kerro esimerkki!

Mikä on se oman bisneksesi kalanperkaustyö, jonka jätät nykyisin asiakkaasi tehtäväksi?