Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Laiska kuin asiakas

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Joillekin asioille on ikuinen kysyntä. Yksi niistä on helppous. Laiskuus ei ole mihinkään katoamassa, vaan päinvastoin.

Hesari kirjoitti eilen (13.4.2011) kotimaisesta kalasta. Suomalaiset popsivat norjalaista kassilohta jo lähes yhtä paljon kuin kaikkia kotimaisia kaloja yhteensä.

Kuusamolainen kalastaja Juha Korhonen oli huomannut, että pian perkaamatonta kalaa ei osta enää kukaan.

Se ei ollut tuotteistajille mikään uutinen. Jos johonkin voi luottaa, se on ihmislajin laiskuus. Helppous myy aina vain tehokkaammin.

Esimerkkejä löytyy arjesta kaikkialta. Appelsiinin kulutus laskee Suomessa. Syynä on se, että kuluttajan mielestä hedelmä on liian työläs kuorittava.

Aikanaan monet pitivät aivan naurettavana sitä, kun kauppoihin ilmestyi valmiiksi viipaloitua leipää.

Nyt kukaan ei ole enää vuosiin muistanut taivastella koko asiaa.

Ilmiö ei koske vain päivittäistavarakauppaa. Esimerkiksi valmistalojen myynti kasvaa vuosi vuodelta hartiapankkiprojektien kustannuksella.

Pian on kesärenkaiden vaihtosesonki. Aina vain suurempi osa suomalaisista jättää tunkkinsa peräkonttiin. Hoitakoon asiaan erikoistunut palveluyritys koko homman.

Koska raskaita ja likaisia renkaita on tylsä raahata kellarikomeroon, nekin on mukava jättää muualle pestäväksi ja varastoitavaksi.

Silti taas tänään asiantuntija jos toinenkin nakkelee niskojaan ja tuhahtaa, että ”ei kuulu mulle”.

Jokin (arvonsa tuntevan ammattilaisen näkökulmasta jonninjoutava) paskaduuni jää edelleen asiakkaan kontolle.

Kuitenkin kaikki merkit osoittavat, ettei mikään ole niin laiska otus kuin asiakas. Jos hän voi välttää jonkin tehtävän, hän tarttuu tilaisuuteen aivan varmasti.

Jos ostaja ei ole jo ehtinyt ulkoistaa pientäkin riesaansa, se johtuu luultavasti vain siitä, ettei kukaan ole älynnyt tarjota moista oikotietä kohtuuhintaan.

Missä tilanteessa olet miettinyt, että tämänkin tehtävän palvelun toimittaja saisi oikeastaan hoitaa puolestasi. Kerro esimerkki!

Mikä on se oman bisneksesi kalanperkaustyö, jonka jätät nykyisin asiakkaasi tehtäväksi?

19 vastausta

  1. Olenpa käynyt viikolla monta kitkerää keskustelua kotona vakuutusten kilpailuttamisesta ja vertailusta. Voi kun vakuutusyhtiö voisi hoitaa kilpailuttamisen ja ihan oikean vertailun puolestamme! Siitä voisin maksaa. Ja usein maksankin, koska en jaksa kilpailuttaa ja vertailla.

  2. Asiakashan säästää rahaa tekemällä sen itse. Ja tähän argumenttiin ei muuten pure ydinbisnekseenkeskittymiset yms.

    1. Toki säästää. Mutta valmiina ostamalla säästää aikaa ja vaivaa.

      Nuukia on maailma täynnä, mutta mukavuudenhaluisia vielä enemmän. Kuten myös kiireisiä.

      1. Juuri niin, Petteri. Jos vakuutusyhtiön edustaja toisi eteeni vertailun kolmen eri yhtiön toisiaan vastaavista vakuutuksista ja kertoisi oleelliset erot, valitsisin esittelevän yhtiön vakuutuksen, vaikkei se olisi halvin. Ihan vaan siksi, että tuntisin jonkun turvanneen selustani.

        1. Se on justiinsa nöin- loistava esimerkki.

          Olen jo vuosikausia yrittänyt hyödyntää eri vakuutusyhtiöiden ’keskittämisetuja’ mutta aina juttu on päättynyt joko siihen että joidenkin vakuutusten hinnat ovat ’keskittäjillä’aivan tapissa verrattuna nykyisiin tai että projekti lähtee vakuutusyhtiön komennolla – ”tuo meille kaikki vskuutusehtosi hintoineen niin katotaan…”

          on jäänyt keskitäminen kesken. Tässä olisi jolekin vakuutustuotteistajalle todellinen kultakaivos.

    2. Esimerkiksi Tavex iski KultaRahaksi-palvelua vyön alle isolla hanskalla ja vertaili kullan ostohinnan asiakkaan puolesta. Tavex esitti molempien yritysten ostohinnan ilmoituksessaan. Tässä tapauksessa asiakkaan ei kannata kovin kauaa käyttää aikaa tutkiakseen romukultashoppareita, koska vastaus löytyy silmien alta. Samaa voisivat harrastaa myös vakuutusyhtiöt – ja monet muut.

  3. Kiitos tästä postista! Herätit juuri ravintovalmentajan mielessä mainion lisän liiketoimintaamme joka kolahtaa juuri tähän saumaan. Ravinnon suhteen tämä arvojen muutos (helppous elämän tärkeimpien arvojen kärjessä) näkyy valitettavan usein vyötäröllä.

    Ne jotka viitsii nähdä vaivaa – ainakin aluksi ennenkuin ”hankalat” asiat muuttuvat tavoiksi – niittävät usein kyllä parhaat tulokset. Jes, tästä riittääkin pienen yrittäjän päähän lisää pohdittavaa.

    Kiitos blogistasi ja kirjoistasi!

  4. Vaikka tämä nyt taas menee ihan sivuraiteelle, ei voi olla kommentoimatta.

    Ei arvoisat keskustelijat ole koskaan kuulleet vakuutusmeklarista??

    T:Vakuutusmeklari

    PS. Eri asia sitten viitsiikö kukaan alkaa puljaamaan yksityisvakuutusten kanssa, kun firmoissakin riittää sarkaa.

    1. Minä väitän, että 90 % suomalaisista ei ole koskaan kuullut vakuutusmeklarista. Minäkin olin kuullut vain siksi, että joskus pari vuotta sitten yrittäjälehdessä oli sellaisesta juttu. Toimiva palvelu, mutta markkinoinnin ainoa sääntö toimii tässäkin, eli ”jos asiakas ei ole kuullut teistä, niin silloin se ei varmasti teiltä osta”.

    2. Tähän on pakko vastata: en ole koskaan kuullut vakuutusmeklareista. Kannattaa parantaa markkinointia!

  5. Voi olla joskus parempikin, ettei ole kuullut. Säästöjä kauppaavalle kun tuppaa sisäänpäin tulevat yhteydenotot tulevan lähinnä persaukisilta saneerauspotilailta, jotka ovat jo itse kokeilleet kaikkea, mutta vakuutuksia silti kukaan (vakuutusyhtiö) ole myöntänyt.

    Parhaat asiakkaat onkin yleensä pitänyt itse käydä puoliväkisin hakemassa.

  6. Laiska? Laiska! Totta kai otsikon pitää säväyttää. Mutta laiskuudesta kirjoittaminen on liian kansantajuista, provokatiivista ja voi loukata asiakasta. Pitäisi kirjoittaa: asiakas haluaa keskittyä ydinosaamiseensa ja ulkoistaa tehtävät, jotka eivät kuulu tämän osaamisalueen sisälle.

    Varjopuolena on tietysti se, että jossain vaiheessa ulkostamisessa (=laiskuudessa) jää pää vetävän käteen, koska monet luulevat että rahan kuoriminen on se ydinosaaminen. Ja sitten kilpailijat ajavat ohitse, koska kun ydinosaaminen on saavuttanut nollapisteen.

  7. Tottakai – aina pitää tehdä asiat mahdollisimman helpoksi asiakkaalle.

    Siivutetusta leivästä tulikin mieleeni, että tietysti on toinenkin mahdollisuus: tehdä siitä aktiivisuutta ja työtä vaativasta jutusta luksustuote. Tämähän on käynyt esimerkiksi ei-siivutetun leivän kanssa; löytyy kaikenmaailman artesaanileipiä ja niin edelleen.

    Sama tietysti muissa jutuissa – tuossa juuri parikymppinen tyttökaveri Twitterissä totesi ettei enää koskaan osta sukkanauhaliivejä, 15 minuutin askartelu pukeutumista varten ei kuulemma houkutellut. Sen takia ilmeisesti sukkahousutkin keksittiin aikoinaan. Mutta ainakin kerran näköjään osti ja hääyö on tietysti asia erikseen.

    Löytyyhän noita muitakin esimerkkejä, jotkut ajavat vieläkin Wanhoilla Autoilla, vaikka taloudellisempia ja turvallisempia vaihtoehtoja olisi vaikka kuinka. Mutta kun se on niin pirun hienoa ajaa museokylteillä kun autossa on wanhan ajan charmia.

    Eli joko maksimoidaan yksinkertaisuus TAI luksus.

  8. Me ollaan nykysin niin kiireisiä, että meillä ei välttämättä ole enää aikaa edes normaaliin sosiaaliseen elämään perheen ja ystävien kanssa.
    Tästäkin ilmiöstä voi tehdä businesta.
    Ohjelmapalvelut ja lyhytlomakonseptit pesevät arjen tekemättäjättämisistä aiheutuvan huonon omatunnon pois asiakkaan puolesta.

  9. Onneksi tuossa oli facebookin ”suosittele” nappi, en varmaan muuten olisi jakanut linkkä eteenpäin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.