Lancelot oli kuningas Arthurin pyöreän pöydän ritareista ehkä luotettavin. Yksi hänen miekkailuohjeistaan soveltuu mainiosti myös myyntityöhön.

Vuonna 1995 ilmestyneessä elokuvassa First Knight (suomeksi Lancelot – Ensimmäinen ritari) Richard Gere näyttelee Sir Lancelotia.

Rainan alussa Lancelot perustaa rahapulansa vuoksi pienen valmennusbisneksen. Halukkaat saavat tulla miekkailemaan hänen kanssaan. Samalla hän antaa vastustajille neuvoja, miten nämä voisivat kehittää taitojaan.

Jossain vaiheessa Lancelot aprikoi, että jonkun jossain täytyy varmasti olla häntä parempi taistelija. Eikö se joku haluaisi voittaa ritarin laukusta löytyviä kultakimpaleita omakseen?

Lopulta valtava vaalea Mark-niminen mies haastaa mestarin. Hurjan, mutta lyhyen kamppailun päätteeksi Lancelot riisuu vastustajansa aseista.

Tappiolle joutunut Mark äimistelee, käyttikö hänen vastustajansa jotain kikkavitosta. Lancelot sanoo hymyillen, että näin hän vain taistelee, ei siinä mitään kikkoja tarvita.

Tosin pian käy ilmi, ettei kommentti tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Ritarilla on salainen ase, joka liittyy mielenhallintaan.

Kun Mark pyytää Lancelotia opettamaan häntä, tämä antaa blondille kolme neuvoa:

1. Tutki vastustajan käytöstä. Paina mieleen, miten hän liikkuu ja ajattelee.

2. Odota ottelun ratkaisuhetkeä ja käytä sitä hyväksesi.

Tähän saakka oppilas on nyökytellyt tyytyväisenä kuulemaansa. Mutta kolmas neuvo onkin sitten hiukan vaikeampi nieltävä. Se kuuluu näin:

3. Et saa välittää siitä, jäätkö henkiin vai kuoletko.

Mark jää ällistyneenä tuijottamaan, kun Lancelot kävelee surullisesti hymyillen auringonlaskuun.

Ohjeesta päätellen Lancelot on voittamaton siksi, että hän on löytänyt keinon nollata stressinsä. Kun hän ei pohdi elämää taistelun jälkeen, mikään henkinen este ei haittaa hänen suoritustaan.

Olen huomannut, että ritarin kolmannesta neuvosta on hyötyä myös myyntineuvotteluissa. En enää pohdi etukäteen, kävelenkö tilanteesta häviäjänä vai voittajana.

Tietenkin tähtään voittoon. Mutten ala murehtia etukäteen, mitä sitten tapahtuu, jos marssin ulos kalossinkuva hanurissa.

Veikkaan, että tämä selittää myös ison osan sanonnasta, jonka mukaan raha tulee rahan luo. Kun jollakulla on riittävästi pätäkkää perstaskussa, hänen tulevaisuutensa ei ole kiinni yksittäisistä hävityistä kaupoista.

Asiakas näkee edessään määrätietoisen ja rauhallisen myyjän. Totta kai on mukavampi ostaa kauppiaalta, joka tuntuu uskovan omaan tarjoukseensa.

Eniten kauppoja saavat ne, joilla on varaa hävitä.

Lähteet: The Upside Of Irrationality,Dan Ariely 2010, The Internet Movie Database, Wikipedia