Nokialaiset ovat taas menneet kysymään asiakkaiden mielipiteitä. Siellä ei joku jääräpää nyt usko, että moinen pelleily pitäisi lopettaa heti.

Nokian virallinen blogi Nokia Conversations teki kyselyn. Käyttäjien mielestä akun kesto on matkapuhelimen tärkein ominaisuus.

Vai niin!

Tulos on täydellinen näyte siitä, miten gallupit vievät tuotekehittäjän toisensa jälkeen tukevasti lepikkoon. Luulisi nokialaistenkin vähitellen uskovan. Toivottavasti heidän insinöörinsä eivät lue firman blogia.

Miten muuten olisi selitettävissä, että vuonna 2005 julkaistu Motorola RAZR oli jättimenestys? Sehän oli tunnettu akustaan, joka ei kestänyt edes työpäivää.

Motorola myi puhelintaan yli 110 miljonaa kappaletta neljässä vuodessa. Asiakkaat ostivat lättyä aivan sikana siksi, että se oli niin ohut ja tyylikäs.

Entäs iPhone sitten?

Sitä riivasi aluksi aivan sama juttu. Akkua sai olla lataamassa yhtenään. Mutta niin vain Applen puhelimesta tuli valtava hitti, jonka menestykselle ei näy loppua.

Mikä on kyselyinnon takanana?

Sehän on tietenkin tapa vältellä vastuuta. Kun asiakkaat ovat jotain sanoneet, pomot voivat aina vedota siihen.

Minkä sille mahtaa, jos ostajat ensin itse jotain toivovat, mutta eivät sitten kuitenkaan osta? Ei kai se nyt parhaansa mukaan asiakkaita kuunnelleen johtajan syy voi olla.

Eivät asiakkaat tai käyttäjät tiedä, mitä he haluavat.