Pankkiautomaateilla hyväntekeväisyyteen euroja kerännyt Automatia on kajahtaneen vähemmistön uusin uhri. Yrityksen johtajat eivät hallitse pelkoaan.

Taloussanomat raportoi eilen (11.4.2011), että Automatia keskeyttää kampanjansa. Firma keräsi Otto-pankkiautomaateilla rahaa kehitysmaiden tyttöjen hyväksi.

Paitsi että jupakka kertoo sairaudesta nimeltään saituus, se on myös oiva näyte siitä, miten lauman paine vaikuttaa. Automatian johtajat alkoivat panikoida.

Yhtiön reaktio on surullinen. Se kertoo siitä, miten mitättömän pieni kieroutuneiden vähemmistö jyrää enemmistön näkemyksen jalkoihinsa. Näin käy kerta toisensa jälkeen.

Aina kun joku keksii huomiota – eli tunteita – herättävän markkinointikeinon, liikeidean tai tuotteen, se herättää tietysti myös kielteisiä reaktioita. Se kuuluu asiaan.

Mitä kokeneempi markkinoija on kyseessä, sitä paremmin hän hallitsee pelkonsa. Konkari tietää, että soraäänet on vain hyvä merkki. Mitä paremmin menee, sitä enemmän puhelimesta kuuluu älämölöä.

Aina jostain kiven alta mönkii lauma pikkusieluisia nillittäjiä, joilla on jostain syystä paha mieli. He purkautuvat heti, kun löytävät jonkin sopivan ukkosenjohdattimen. Heidän reaktioihinsa ei kannata kiinnittää mitään huomiota – ei yhtään mitään!

Automatian esimerkki on siksi aivan erinomainen, että asiakkaiden mielipidejakauma on täsmällisesti tiedossa.

Ensimmäisen viikon aikana rahaa kertyi 250 000 euroa. Summa koostui yhden euron kokoisista lahjoituksista. Siispä lahjoitan-nappia painoi noin neljännesmiljoona* käyttäjää.

Vastaavasti pienen mielensä pahoittaneita saitureita kertyi 300.

Rahakonetta naputteli 833 tyytyväistä lahjoittajaa jokaista kitisevää ruttuturpaa kohden. Hiukan yli promille pankkiautomaattia käyttäneistä järkyttyi.

Toisin sanoen Automatian johtajat tekevät päätöksiään mielipiteen perusteella, joka edustaa noin tuhannesosaa asiakkaista.

Se on sitten vielä toinen asia, että Suomessa ei ole yhtään niin köyhää pankkikortin omistajaa, ettei hän voisi lahjoittaa euroa lasten hyväksi koska tahansa. On häpeällistä, että muutamat luonnehäiriöiset kitupiikit saivat vallan lopettaa mainion hyväntekeväisyyskampanjan.

Johtaja, opettele kestämään lauman painetta. Mitä parempi kampanja, sitä enemmän se tuottaa kielteistä palautetta.

* Oletetaan nyt selkeyden vuoksi, että viikon sisällä aika harvat kävivät automaatilla monta kertaa. Ja vaikka kävivätkin, tuskin heistä jokainen lahjoitti useaan kertaan.