Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Alamittainen oksasilppuri

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Marssin K-Rautaan ostamaan oksasilppuria. Myyjä esitti liian vaikean kysymyksen. Valintahalvaus iski saman tien.

Jäniksen perhanat kalusivat omenapuiden rungot talven aikana. Tilasimme paikalle puutarhurin, joka lupasi istuttaa uudet puut. Päätin hoidella kuolleet niin, ettei niitä tarvitse lähteä kärräämään tontilta pois.

Kuten jokainen tosimies tietää, ennen töihin ryhtymistä on tarkoin pohdiskeltava, millainen arsenaali uusia työkaluja on hankittava.

K-Raudan markkinointipäällikkö aavisti jotenkin telepaattisesti, että saattaisin olla kiinnostunut puutarhahommista. Aloin selata hänen lähettämäänsä mainosläpyskää.

Hoblaa, sieltähän se ratkaisu löytyi!

Boschin oksasilppuri vaikutti lupaavalta. Huomasin, että olen aina halunnut nimenomaan Turbine-Cut-leikkuujärjestelmän. Vaikken tietenkään ymmärrä pätkän vertaa, mikä se sellainen muka on.

K-Rauta lähetti tarjouksen Bosch-oksasilppurista, joka osui suoraan maaliinsa.
K-Rauta lähetti tarjouksen, joka osui suoraan maaliinsa.

Ampaisin lähimpään rautakauppaan. Ei näkynyt oksasilppureita. Kysyin palvelupisteestä, löytyisikö värkkejä varaston nurkista.

Tiskin takana seisova poika kysyi napakasti: ”Pitäisikö sen olla 2300- vai 2500-wattinen?”

Äää, ööö, jaa, häh? Koska olen sentään sähköinsinööri ja muutenkin luomakunnan kruunu, tämän pitäisi olla naurettavan helppo rasti. Silti rattaani alkoivat heti rouhia tyhjää.

Siinä sutiessa mietin kuumeisesti, miksi ihmeessä on edes olemassa kahta kokoa. Entä miksi tehoero on noin mitätön, alle 10 prosenttia?

Lopulta päädyin siihen, että on otettava lakki kouraan. Kysyin nöyrästi, mitä merkitystä teholla mahtaa olla.

Poika katsoi kuin vähämielistä.

”No kun se 2500-wattinen tarvitsee 16 ampeerin sulakkeen. Pienempi 2300-wattinen toimii talossa, jossa sulake on vain 10-ampeerinen. Kumpiko laitetaan?”

Varmasti jokainen muu omakotiasuja tietää tasan tarkkaan, monenko ämpärin sulakkeet sattuvat suojaamaan ulkoseinän pistokkeita. Mutta itselläni siitä ei ollut harmaata aavistusta.

Pienempi silppuri olisi tietysti heikompi. Jotta tilanne olisi erityisen ärsyttävä, molempien versioiden hinta oli sama. Saisin siis enemmän tai vähemmän tehoa ihan siitä riippuen, mitä päättäisin.

Toisaalta selvisi, että tarjouksessa mainitut rakkineet alkoivat olla lopussa. Jos halusin jotain mukaani heti, kannattaisi napata boksi peräkonttiin saman tien.

Myyjän kärsivällisyys alkoi loppua. Pakoonkaan en kehdannut lähteä. Pakko oli päättää jotain.

Ilmoitin rehvakasti, että tietenkin otan 2300-wattisen. Se olisi taloni sähköjärjestelmän kanssa yhteensopiva joka tapauksessa.

Kun pääsin kotiin, singahdin ensimmäiseksi sähkötaulun ääreen.

Tietenkin sulakkeet olivat 16-ampeerisia! Olisi sittenkin pitänyt valita se tömäkämpi malli.

Ostin siis aivan turhaan vain 2300-wattisen silppurin. Vaihtamaankaan en viitsinyt enää lähteä. Siitä lähtien ”alamittainen” mylly on potuttanut joka kerta, kun vain näenkin Boschin logon jossain.

Jos K-Rauta olisi pitänyt valikoimassaan vain yhtä mallia, olisin ollut tyytyväinen. En olisi edes tiennyt, että oli olemassa jokin vaihtoehto.

Huvittavinta jutussa on tietenkin se, että pilipalikevytsilppurini nielaisi kaikki käsivartta ohuemmat rungonpätkät kuin tyhjää vain. Jostain syystä se ei lohduta yhtään.

Huono myyjä kertoo, mitä kaikkea asiakas voisi ostaa. Hyvä myyjä kertoo (jo mainoksessaan), mitä asiakkaan kannattaisi ostaa – ja miksi.

14 vastausta

  1. Tuosta vain näkee tekniikkaorientoituneen myyjän myyntituloksen. Tärkeintä on teho ja sulakkeen koko. Ja vähät kiinnostaa se, mihin tuotetta käytetään.

    Luulisi että silppuria myydessä olisi tärkempää tietää sisäänmenevien oksien maksimipaksuus sekä se, mihin silppua käytetään. Ja sitten suositella sopivaa silppuria.

    Tätähän tämä kaikki myynti on tekniikkafriikkien maassa, ei myydä tuotetta oikeaan käyttöön vaan myydään tekniikaa. Siksi ostammekin aina tuotteita ihan väärillä argumenteilla ja myyjät myyvät niitä myös väärillä.

    P.S. Oman silppuri myyjä kysyi kriittiset kysymykset, eli mitä työnnän sisään ja mihin käytän silpun. Ja suositti sitten kahta eri laitetta. Kallimpaa ja halvempaa. Ja ostin halvemman, joka täyttää meidän tarpeen. Ja möi myös ohessa akkutrimmerin sijaan polttomoottoritrimmerin, koska hänen mielestään haluamamme akkurimmeri olisi vain kuulemma turhauttanut meidän pihalla. Ja taasen samoilla argumenteilla, se on käytännöllisempi.

  2. *huokaus*

    tämä muistuttaa valinnanvaikeutta, kun piti hankkia paperintuhooja. Hölmöä, eikö?
    Sehän on simppeli laite, joka silppuaa paperia. Mutta että sitäkin voi tehdä niin monella tavalla.
    Mistä kaupassa tulikin ajatus, että pitäisi saada tuhottua koko mapillinen kerralla ja siten, ettei CSI:nkään tutkijat saa sitä koottua takaisin A4:ksi..?

  3. Tehoero on kieltämättä pieni.

    Asiaa olisi voinut parantaa mielestäni kahdella tavalla (jos tehokkaampi on syytä pitää myynnissä jostain syystä).

    1. Kyltti joka selkeästi kuvitettuna selittää eron ja sulakkeiden koon vaikutuksen

    tai

    2. Kyltti, jossa kerrotaan että suurempi/pienempitehoisia malleja saa varastosta myyjän avustuksella.

    Onko olemassa statistiikkaa 10A ja 16A sulakkeiden osuuksista kotitalouksien ulkoseinien pistorasioiden takana?

    1. Veikkaan, että sulakkeen koko olisi selvinnyt, jos myyjä olisi kysynyt taloni ikää. Tämä on vain maallikon arvaus, mutta luultavasti kohtalaisen uusissa taloissa on järjestään tömäkämpi sulake.

      Tietysti tämän voisi sanoa jo mainoksessa. Kevyempi malli taloihin, joissa on 10 amppeerin proput, järeämpi taas 16-amppeerisiin. Ei vaadi monta sanaa, olisi hyvin mahtunut mukaan.

      1. Ajatteles mitä sitten olisit saanut vastaukseksi, jos olisit kysynyt axt 25 tc ja axt 25 d eroja. Juu, d mallia ei ole esitelty mainoksessa, mutta sellainekin löytyy. Molemmat on saman tehoisia, mutta teho erilainen, toinen vetää läpi vain 190 kg/h ja toinen 230 kg/h.

        Tässä vaiheessa tarvittaisiin jo hiukan myyntitaitoa eli pystyä kertomaan erilaisista silppuamismenetelmistä ja lopputuloksen eroista.

        Tämä sama ongelma tulee vastaan aina ostettaessa mitä tahansa teknistä laitetta. Myyjä tietää useinmiten speksit, muttei osaa opastaa oikean käyttötarkoituksen mukaista lopputulosta.

        P.S. Ihan hyvä se sinunkin silppuri on. Periaattessa menee vain 15 kiloa puuta vähemmän tunnissa, silppuri haukkaa speksin mukaan 3 mm ohuempaa oksaa ja vääntöä hiukan vähemmän eli 610 Nm 650 Nm sijaan. Mutta lopputulos on sama, oksista tulee turbinecut- leikattua silppua 🙂

    2. Kokemusta on: taloa ei rakennettua, jos ei ole ns. ’voimavirtapistokkeita’ (eristeen puhaltamiseen, jne. ) käytössä. Ostin Boschin oksasilppurin verkosta valitsemalla ja soittamalla paikallisen Agri-Marketiin (jonka perheyrittäjät tunsin rakentamisen ajalta) : isännällä oli samanlainen oksasilppuri. – Laitan oksasilppurin sähköjohdon kellarissa olevaan pistorasiaan. Hankalaa, että joidenkin sähköjohtojen tulpat, jotka pitäisi saada mahtumaan silppurin vastakappaleeseen(haarukkaan) on ”vahvistettu” niin, etteivät mahdu. Vuolematta.

  4. No tuossa on nyt varmaan kuulkaas kyse siitä, että 16A malli on voimavirtapistokkeella ja 10A malli on tavallisella schuko-pistokkeella. Kaikista taloista kun ei löydy voimavirtapistokessa edes keskuksesta.

    Tosin senkin voisi selkeästi kertoa. Aika ammattitaidonta myyjältä puhua vain ampeereista, kun ero onkin ihan jotain muuta..

    1. Ei siinä 16A:n laitteessa ole sen kummallisempi pistoke kuin 10 A:n laitteessa. Eihän pyykinpesukoneessakaan ole kuin tavallinen pistoke.
      Kuinka monta taloa olet nähnyt, missä olisi voimavirran ulosotto ulkona? Et varmaankaan yhtään – miksi sellaisia laitteita myytäsiiin…

      1. Juu, pistoke on tietysti molemmissa malleissa sama. Mutta talon sähkökeskuksessa oleva sulake voi olla mitoitettu vain 10 ampeerille.

  5. Minä ”tarvitsin” isomman apunäytön läppärin 13,3 tuumaisen avuksi. Pällistelin varkkokaupan valikoimaa netissä ja pölähdin jopa paikan päälle. Siksi montaa kokoa, näköä, lediä, lcdtä, uutta, romunurkasta, jne löytyi, että halavaus iski. Ei tullut kauppoja

    Onneksi Stockmannin hyllyssä pönötti yksi ja ainoa Samsungin TV monitori. Ja vielä kanta-asiakastarjouksessa (edellisen kuuntosin). Se oli helppo ostaa pois kuleksimasta. Saipa samalla television kaupan päälle.

    1. Väittäisin, että esimerkiksi Applen yksi menestystekijä on se, että malleja on vain pari hassua. Esimerkiksi läppäreistä voi valita, haluaako halvan, tehokkaan vai pienen. Ja se riittää :-).

      (Halpa on Applen kanssa suhteellinen käsite, mutta ymmärtänette, mitä tarkoitan.)

  6. Toivottavasti tätä ei lasketa säännöissä kielletyksi ammattikommentoinniksi, mutta olisiko Gurumarkkinoijalla kommenttia siihen, miksi matemaatikkojen markkinointitempaus meni reisille:
    https://linja-aho.blogspot.com/2011/05/mika-tassa-meni-pieleen-somegurut.html

    Sanot kirjoituksessa olevasi sähköinsinööri (minäkin muuten olen), joten ehkä asia kiinnostaa sinuakin. Voisiko siitä jopa kirjoitaa Gurumarkkinointi-blogauksen, vaikka ilman linkkiä blogiini :-). Otsikko voisi olla:
    ”Näin matemaatikot möhläsivät” 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.