Dilbertin tietokantaperiaate tarkoittaa sitä, että kun johtajalla on bisnesongelma, kannattaa ostaa vielä yksi tietokanta. Pomoilla on myös monta muuta tapaa väistellä vaikeita päätöksiä.

Edisteen rynnäkköryhmä hikoili eilisen päivän Hakaniemessä. Taloushallinnon palveluja tuottava, hurjaa vauhtia kasvava Pretax Oy osti hiljattain Ediste-rynnäkkö-palvelustamme erikoisversion.

Projektimme poikkeaa aikaisemmista siten, että vedämme koko hankkeen ostajan tiloissa, yhdessä heidän ammatilaistensa kanssa. Normaalisti olemme hoitaneet kaikki tuotantotyöt toimistollamme niin, että vaivaamme tilaajan väkeä enintään yhden päivän yhteensä.

Tarvitsemme tietysti järeän graafisen työaseman, jotta pystymme rusikoimaan paikan päällä esimerkiksi esitteitä, tuotelaatikoita ja muita toimitukseemme kuuluvia kilkkeitä saman tien. Huippujälkeä tuuttaavasta tulostimesta puhumattakaan.

No nythän on niin, että olen insinööri. Se tarkoittaa sitä, että kun Pretaxin tilaus oli selvä, äkkäsin heti oivan tilaisuuden investoida. Erityisen mieluisia ovat uudet, supertehokkaat tietokoneet, ovelat oheislaitteet ja ohjelmistot.

Näin jo sieluni silmillä, miten hurauttaisin Ruoholahteen. Siellä on lempparikauppani Verkkokauppa.com. Pääsisin lastaamaan peräkontin täyteen uutta roinaa niin, että takajouset parkuisivat armoa.

Kävi ilmi, että Applen uusimmilla ja järeimmillä kamoilla olisi monen viikon toimitusaika. Nyt ei ollut aikaa jäädä odottelemaan. Oli siis pakko keksiä jokin muu ratkaisu.

Lopulta hyväksyin tosiasiat. Nykyiset Adobe-ohjelmistomme pyörivät aivan mainiosti läppärissäni. Hyllystä löytyvä A3-mustesuihkarini selviäisi tulostushommista kuin tyhjää vain.

Näin jälkikäteen jo naurattaa. Reaktioni oli täsmälleen se, jolle olemme joskus vuosia sitten antaneet nimeksi Dilbertin tietokantaperiaate.

Dilbert on todennut, että jos firmalla on jokin bisnesongelma, silloin kannattaa hankkia uusi tietokanta.

Tuhannet johtajat noudattavat neuvoa kiltisti. Jos vaikkapa asiakaspalvelu tökkii, siihen on helppo ratkaisu: ostetaan CRM-järjestelmä!

Tai jos tilillä makaa hilloa aivan erityisen helvetisti, varminta on polkaista käyntiin toiminnanohjausprojekti. Siinä vasta tietokantoja riittääkin. Jo alkaa bisnes kukoistaa!

Johtaja siis pelkää ja välttelee itse ongelmaa. Sen sijaan hän keksii sijaistoimintoja.

Näin itsekin tein. Kun olisi pitänyt miettiä, miten hoidamme kolme Pretaxin rynnäkköpäiväämme mahdollisimman fiksusti, aloin sen sijaan haaveilla uusista leluista.

Tietokantaostosten lisäksi vastaavia väistöliikkeitä riittää. Listaan tähän ne muut yhdeksän tyypillisintä:

  1. Eiköhän mennä messuille! Myös jokin massiivinen mediakampanja taatusti auttaa – ainakin kassan turvotus helpottaa vikkelästi.
  2. Nyt tarvitaan organisaatiomuutos! Vuosittain käynnistyvä sisäinen hässäkkä tuo uusia asiakkaita kummasti.
  3. Ostetaan yritys! Se ei huoleta, että vähintään 80 prosenttia yritysostoista menee pieleen joka tapauksessa.
  4. Tilataan koulutus! Pian kaikki on toisin, kun porukka saa näpytellä luennolla rauhassa sähköpostejaan.
  5. Tehdään markkinatutkimus! Tämä on jo klassikko. Johtajan ei tarvitse päättää, koska asiakkaat tekevät sen hänen puolestaan.
  6. Käynnistetään brändiuudistus! Uusi logo ja sinisen eri sävy tunnetusti potkaisee bisneksen huimaan kasvuun.
  7. Buukataan syksyksi strategiapäivä! Sitä ennen ei tietenkään ole järkevää tehdä mitään.
  8. Palkataan uusi johtaja! Hän saa hoitaa hommat kuntoon, koska nykyporukalta se ei tunnu onnistuvan.
  9. Perustetaan työryhmä! Sen laatimat nössöt kompromissiehdotukset räjäyttävät pankin taatusti.

Listan viimeinen on tietysti myös poliitikkojen patenttiratkaisu. Kun pitäisi päättää jokin tärkeä periaate, komitea on aina kätevä keino lykätä väistämätöntä jopa vuosikausiksi.

Alatko siivota työpöytäsi laatikoita, kun pitäisi päättää tärkeä asia?