Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Riesana terveet ihmiset

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tänään (23.4.2012) Hesarissa oli mainio juttu Kunto ei näy asunnon hinnassa. Kirjoitus käsitteli asunnonostajille tuttua paradoksia: hinta ei näytä riippuvan kämpän kunnosta juuri lainkaan.

Sen sijaan vaikuttaa siltä, että kodin sijainti määrää myyntihinnan lähes kokonaan.

Hiljattain eräs puolituttu tokaisi, että ”nurmikkomme on pahasti sammaloitunut pihallamme Kauniaisissa.”

Lienee selvää, miksi kaupungin nimi lipsahti virkkeen loppuun. Tuskin tuo epäonnistunut viherpeukalo omistaa pihoja kovin monella paikkakunnalla.

Kaiken kukkuraksi satun tietämään, että todellisuudessa hän asuu meidän tavallisten kuolevaisten puolella Espoossa. Talo vain nököttää lähellä Kauniaisten rajaa.

Lehdessä kiinteistöneuvos Mikko Peltokorpi kommentoi näin:

”Tekninen kunto ei näy hinnoissa. Mene ja tiedä, mistä se johtuu. Asiaa ei ymmärretä tai tiedosteta.”

Lausunto on asiantuntijalle tyypillinen. Teknisestä näkökulmasta siinä ei tietenkään ole mitään järkeä, että ostajat maksavat likimain saman hinnan huoneiston kunnosta riippumatta.

Saman artikkelin lopussa erään asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja säestää:

”Hän ei huvitu yhtään siitä, että jotkut taloyhtiöt laiminlyövät korjaustyöt. Ei hän ymmärrä sitäkään, että kiinteistövälittäjät* myyvät tällaisten talojen asuntoja samoilla neliöhinnoilla kuin hyvin hoidettuja naapuritaloja.”

Todistan vastaavaa päivittelyä harva se päivä. Sama ilmiö toistuu kaikilla toimialoilla. Mitä rautaisempi asiantuntija, sitä vaikeampi hänen on käsittää asiakkaidensa järjetöntä käytöstä.

Ikävä kyllä logiikkansa lumoissa möyrivä ammattilainen jää kohtuuttoman köyhäksi. Hänen myyntipuheestaan puuttuu tehokkaampi, eli tunteisiin vetoava puolisko kokonaan.

Totta kai me kaikki haluaisimme uskoa, että tietoinen mielemme ja järkemme sompailee kuskin pukilla. Lisäksi voisi kuvitella, että järjen osuus vain korostuu, kun rahasummat kasvavat.

Kuitenkin asunto on tavallisen ihmisen ylivoimaisesti arvokkain sijoitus. Silti – tai ehkä juuri siksi – tunne jättää rationaaliset laskelmat kylmästi kakkoseksi.

Tunteet ohjaavat kaikkien mieleltään terveiden ihmisten ostopäätöksiä. Vain tunteeton psykopaatti toimii kuin taskulaskin.

* On turha syyttää välittäjää ”vääristä” hinnoista. Hän hinnoittelee kohteensa tietenkin aivan oikein kysynnän mukaan – ei kulujen tai teknisten yksityiskohtien perusteella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.