Tiistai-iltana olin Lohjalla pärisemässä sadan hengen yrittäjäporukalle. Väitin, että palvelukonsepti on vielä pahasti keskeneräinen, jos myyjän on rustattava tarjoustaan päivätolkulla.

Yleisöstä nousi käsi. Yrittäjä pani hanttiin. Hän totesi, että usein liian nopea vastaus antaa kuvan, ettei tarjousta ole harkittu huolellisesti.

Myönsin, että sellaisia tilanteita on tullut vastaan. Aikanaan eräs lukkoliikkeen vetäjä kertoi kuvaavan esimerkin.

Toisinaan hänen putiikkiinsa marssi hätääntyneitä matkalaukku kourassa. Avain oli kadonnut. Pakaasi oli tukevasti lukossa.

Lukkosepän mukaan tilanne oli ratkaistavissa kahdella tavalla: kannattavasti tai kannattamattomasti.

Kannattamaton tapa oli avata laukku saman tien.

Kannattava tapa oli sellainen, että asiakas luovutti laukkunsa lukkosepälle. Tämä kehoitti tulemaan seuraavana päivänä takaisin.

Molemmissa tapauksissa itse työhön meni noin 15 sekuntia. Mutta jos ammattimies hoiteli hommat saman tien, helpottuneet asiakkaat eivät olleet valmiit maksamaan palvelusta paljon mitään.

Jälkimmäisessä tapauksessa työstä oli helppo laskuttaa kymppi tai jopa muutama.

Joskus asiakas on tyytyväinen, jos toimitat sopivan hitaasti.