Yhdysvaltalainen Jo-Ann Fabrics on sisustus- ja käsityötarvikkeiden kauppaketju. Viime vuosikymmenen puolivälissä firma alkoi testata verkkosivujensa tehoa.

Markkinointiosasto heittäytyi luovaksi. Yksi testeistä oli päällisin puolin aivan älytön. Mutta yllättäen se tuotti erinomaisen tuloksen.

Yksi tarjouksista oli nimittäin tälläinen:

“Osta kaksi ompelukonetta ja säästä 10 prosenttia.”

Eiköhän jokainen ymmärrä, että aika harvat ostavat kahta ompelukonetta. Niin yhtiön omakin väki ajatteli. Kunhan kokeilivat.

Kuitenkin kampanja tuotti ylivoimaisesti parhaat myyntitulokset ikinä. Johtaja Linsly Donelly kertoi, mitä tapahtui.

“Ihmiset keräsivät ystäviään kimppaan.”

Toisin sanottuna viattomalta näyttävä alennus muutti ostajat tavallisista asiakkaista jälleenmyyjiksi.

Alennuksessa saattaa olla paljonkin järkeä, jos se todella muuttaa asiakkaidesi käytöstä.

Lähde: Super Cruchers – How Anything Can Be Predicted, Ian Ayres 2005