Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vaadin huijareiden opinto-ohjelmia korkeakouluihin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yllättävän suuri joukko hinnoittelukoulutusteni osallistujista kuuluu sinisilmäisten heimoon. Heille tuntuu tulevan yllätyksenä, että moni tarjouskilpailu on silkkaa sumutusta.

”Ei voi pitää paikkaansa! Tarjousten pisteytys on kaikkien nähtävissä. En usko, että Suomessa tapahtuu tuollaista.”

Mutta ihminen on kekseliäs elukka. Tarjouskilpailujen säännöt ovat usein vain hidasteita, joita on mahdollista kiertää lukuisin keinoin.

Yksikään kiertotie ei välttämättä yksin riitä. Mutta useiden vipujen yhdistelmä kampeaa tuloksen tilaajan haluamaan suuntaan.

Esimerkiksi firmamme Ediste saa saa toistuvasti tarjouspyyntöjä organisaatioilta, joiden ostajat tietävät aivan hyvin, ettei Ediste koskaan osallistu tarjouskilpailuihin.

Mitä järkeä siinä on?

Kun ostaja haluaa päättää itse, kenet se valitsee, hän tietenkin lähettää suurimman osan tarjouspyynnöistä Edisteen kaltaisille yrityksille. Jos niitä löytyy riittävästi, tulos on etukäteen tiedossa.

Vain yksi tarjouspyynnön saaneista lopulta vastaa. Tilaaja saa haluamansa toimittajan.

Ostajan kannattaa kerätä myös etanarekisteriä. Hitaat tai saamattomat myyjät kyllä haluaisivat osallistua tarjouskilpailuihin. Mutta usein he yksinkertaisesti myöhästyvät.

Toinen keino on pyytää jo alun perin ylihintaisia tarjouksia mahdollisimman monelta myyjältä. Vain halutulta toimittajalta tulee järjellinen ehdotus.

Bulvaanit saavat palkkionsa esimerkiksi niin, että he voittavat aikanaan jonkin muun, itselleen mieluisamman tarjouskilpailun. Jälleen kaikki ovat tyytyväisiä.

Kolmas tapa on suunnitella tarjouspyyntö niin, että vain etukäteen päätetty yritys voi täyttää kelpoisuusehdot.

Aikanaan olen voittanut tarjouskilpailuja, jotka olivat ainakin ulkopuolisten mielestä ilmiselviä tapauksia. Kerran kilpailijamme totesikin eräästä projektista jälkikäteen:

”Ai niin, se oli se teille pedattu kauppa.”

Tämä kolmas tapa on tietenkin sikäli reilu huijaus, että voittajalla täytyy todella olla jokin muista erottuva kilpailuetu.

Korkeakoulujen tulisi järjestää huijauskursseja. Muuten sinisilmäiset hoksaavat vasta keski-ikäisinä, miten maailma oikeasti toimii.

2 vastausta

  1. Osataan sitä toisellakin puolella… Rakennusalalla moni aliurakoitsija laittaa alihinnoitellun tarjouksen urakasta sisään, jotta saa jalan oven väliin. Kun urakkasopimus on allekirjoitettu, niin ryhdytään lypsämään lisätöillä rahaa. ’tarjouskilpailussa halvin tarjous ei siis välttämättä ole kokonaiskustannuksilta halvin.

    Selvimmin tämä näkyy korjausrakentamisessa, jossa urakan ulkopuoliset työt eli lisätyöt on yleensä merkittävä osa työstä.

    1. Juho, olet tietysti oikeassa. Sama pätee it-projekteihin. Osa myyjistä alihinnoittelee urakkansa tahallaan. Asiakasparka osaa aniharvoin ennustaa, mitä kaikkea mutkikkaaseen projektiin olisi lopulta kuuluttava.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.