Ensimmäisen Pölli tästä -kirjani ostanut Santeri Vidal lähetti sähköpostia*. Hän oli vienyt pyöränsä huollettavaksi Helsingin Lauttasaareen. Seinältä hän äkkäsi hinnaston.
Asiakas katsoo: 60 euroa tunti
Asiakas neuvoo: 80 euroa tunti
Asiakas auttaa: 100 euroa tunti
Tietenkin dokumentin tarkoitus on kertoa, mitä mieltä ammattimies on asiakkaidensa hyvistä aikomuksista. Se ei jää kenellekään epäselväksi.
Samalla yrittäjä on huomaamattaan julkaissut liiketoimintasuunnitelman, joka saattaisi hyvinkin tuplata – tai jopa triplata – hänen katteensa.
Jos nimittäin haluaisin tehdä pyörähuollolla rahaa, muuttaisin sen koulutusbisnekseksi. Täyttäisin alkukevään luppopäivät tee se itse -huoltokursseilla.
Selvähän se, ettei palvelu sopisi läheskään kaikille. Toisaalta se saattaisi johtaa uskolliseen yhteisöön, joka ostaisi pyöriä ja varusteita aivan eri periaattein kuin perinteinen, aina tinkivä pyöräliikkeen asiakas.
Mitä katteillesi tapahtuisi, jos muuttaisit asiantuntijapalvelusi koulutus- tai valmennuspalveluksi?
* Tuhannet kiitokset Santerille mainiosta esimerkistä!
2 vastausta
Samantyyppinen idea löytyy rapakon takaa Vancouverista, jossa Motomethod -moottoripyöräpaja tarjoaa huoltoa, huoltotilaa ja -välineitä sekä opastusta. Ilmeisen toimiva kokonaisuus – mukaan on tietenin ripoteltu hieman klubimaisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Motomethod: https://motomethod.com/
Esittelyvideo: https://vimeo.com/35403052
Kiitos, tämähän oli oiva esimerkki siitä, mitä ajoin takaa!
Ymmärrän hyvin, ettei moinen liikeidea sovi useimmille suomalaisille ammattimiehille. Viimeiseksi he haluavat maallikoita sotkemaan selviä asioita. Samalla rasvakourat pitävät asiakkaisiinsa etäisyyttä juuri sopivasti niin, että he menettävät valtavasti myyntimahdollisuuksia.
Monella muulla alalla myyjät antaisivat oikean kätensä, jos he saisivat yhtä luontevan tilaisuuden seurustella luontevasti palkanmaksajiensa kanssa.