Ensimmäisen Pölli tästä -kirjani ostanut Santeri Vidal lähetti sähköpostia*. Hän oli vienyt pyöränsä huollettavaksi Helsingin Lauttasaareen. Seinältä hän äkkäsi hinnaston.

Asiakas katsoo: 60 euroa tunti

Asiakas neuvoo: 80 euroa tunti

Asiakas auttaa: 100 euroa tunti

Tietenkin dokumentin tarkoitus on kertoa, mitä mieltä ammattimies on asiakkaidensa hyvistä aikomuksista. Se ei jää kenellekään epäselväksi.

Samalla yrittäjä on huomaamattaan julkaissut liiketoimintasuunnitelman, joka saattaisi hyvinkin tuplata – tai jopa triplata – hänen katteensa.

Jos nimittäin haluaisin tehdä pyörähuollolla rahaa, muuttaisin sen koulutusbisnekseksi. Täyttäisin alkukevään luppopäivät tee se itse -huoltokursseilla.

Selvähän se, ettei palvelu sopisi läheskään kaikille. Toisaalta se saattaisi johtaa uskolliseen yhteisöön, joka ostaisi pyöriä ja varusteita aivan eri periaattein kuin perinteinen, aina tinkivä pyöräliikkeen asiakas.

Mitä katteillesi tapahtuisi, jos muuttaisit asiantuntijapalvelusi koulutus- tai valmennuspalveluksi?

* Tuhannet kiitokset Santerille mainiosta esimerkistä!