Vaimoni kertoi alkuviikosta huonoja uutisia. Hän oli soittanut Valiolle ja ihmetellyt, mihin sitruunanmakuinen Bulgarian jogurtti on hävinnyt kaupastamme.

Valion asiakaspalvelu totesi kylmästi, että tuotteen valmistus on lopetettu. Mikä pettymys!

Näyttää siltä, että meitä on muitakin. Monet tuttavani ovat tunnustaneet olevansa koukussa samaan jogurttiin. Taistelu kaupoista löytyvistä viimeisistä purkeista on veristä.

Bulgarian jogurtin sitruunaversion valmistus loppuu

Valio hylkää Bulgarian jogurtin sitruunaversiota himoitsevat faninsa kylmän rauhallisesti. Kuvassa ehkä Suomen viimeinen korkkaamaton purkki?

Jos siis uskoisin omia havaintojani, näyttäisi siltä, että Valio on tehnyt aivan älyttömän päätöksen. Mitä järkeä on lakkauttaa tuote, joka on selvästi varsinainen hitti? Kaikki haluavat ostaa sitä.

Kyse lienee kuitenkin jälleen yhdestä näkökulmaharhasta. Se muistuttaa edellisessä kirjoituksessani mainitsemaani egokaihia.

Ego on tälläkin kertaa osasyyllinen. Mutta asiaan vaikuttavat myös muut ihmiset.

Nykyisin Elisan markkinointijohtajana toimiva Hannu Laakso pohti joskus vuosia sitten siitä, mikä on Suomen yleisin koirarotu.

Jos asiaa kysyttiin Espoossa asuvalta mainostoimistoammattilaiselta, hän vastasi empimättä, että sehän on tietenkin kultainennoutaja.

Todellisuudessa suosituin oli harmaa norjanhirvikoira. Sitä helsinkiläinen snobi ei tunnistaisi, vaikka se purisi hanurista.

Mistä moinen harhapäätelmä syntyy? Tietenkin siitä, että kaikki mainostoimistopellen naapurit näyttivät suosivan kultaisianoutajia.

Luultavasti myös sitruunalta maistuva jogurtti sattuu olemaan vain pienen vähemmistön suosikki. Heitä on vain kertynyt ystäviini ja tuttaviini suhteettoman paljon.

Valion tuotepäällikkö katselee valtakunnallisia tilastoja. Luvut ovat armottomia. Hän eivät piittaa pienestä fanikunnasta pätkän vertaa. Vain parhaiten menestyvät tuotteet saavat jatkaa.

Sinäkin yleistät huomaamattasi, että kaikki ajattelevat kuin lähipiirisi.