Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Minäkö keskinkertainen?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sain viime kesänä vaimoltani syntymäpäivälahjaksi kuntotestin. Siis sellaisen oikean. Pääsisin polkemaan ergometriä.

Lahjakortti oli voimassa vuoden. Runsas kuukausi sitten oli vihdoin lopetettava viivyttely. Kohensin housunkaulusta kohti kainaloita. Varasin ajan.

Labrassa sain letkua suuhun ja piuhoja kroppaan. Hoitaja kuppasi verta sormenpäistä muutaman minuutin välein.

Testitulos oli yllätys.

Etukäteisarviokseni merkitsin lomakkeeseen, että kondikseni olisi jonkin verran keskimääräistä parempi.

Toki sisimmässäni tunsin, että tulokseni olisi erinomainen. Mutta koska tiedän ihmisten taipumuksen liioitella ominaisuuksiaan, päätin olla vaatimaton.

Olinkin aivan romuna, kun testaajani kertoi todelliset tulokset. Niiden perusteella olin vain keskinkertaisessa kunnossa!

Seuraavaksi aloin epäillä, että mittalaitteissa täytyi olla jotain vikaa. Tai sitten olin vain treenannut viime aikoina liian kovaa. Ehkä testaaja oli epäpätevä?

Lopulta jouduin myöntämään, että voi perhana: egonihan se vain teki taas temppujaan. Sille ei kerta kaikkiaan sovi ajatus, että olisin keskinkertainen yhtään missään.

Ainoa lohtuni on, etten ole harhoineni yksin. Professori Dan Ariely kertoo uusimmassa kirjassaan esimerkin golfareista.

Tutkija kysyi kolopallon harrastajilta, miten usein he huijaavat pelissä. Lisäksi vastaajat saivat kertoa, miten usein he arvelivat muiden pelaajien sortuvan vastaaviin temppuihin.

Tulokset noudattivat perinteistä kaavaa.

Vain neljä prosenttia pelaajista myönsi joskus parantelevansa pallon paikkaa jalallaan. He arvelivat kuitenkin, että muut tekevät niin yli 3 kertaa useammin.

Vain yksi sadasta myönsi joskus laskeneensa pisteensä tahallaan väärin. Muiden pelaajien moraali oli tietenkin selvästi löysempi.

Kentillä pyörii pistehuijareita – täsmälleen samojen vastaajien mielestä – peräti viisinkertainen määrä!

Jokainen suomalainen on mielestään keskimääräistä parempi autoilija.

2 vastausta

  1. Oliko testin tehneellä yrityksellä jotain omaa intressiä keskimääräistä huonompaan tulokseen?

    1. Hyvä kysymys! Jos firma haluaa myydä kuntoilupalveluja, sen toki kannattaisi raportoida huonoja tuloksia. Muuten asiakkailla ei ole ongelmaa, joka kaipaisi ratkaisua.

      Olisikin ollut aika hienoa, jos olisin saanut heti kuntotestin jatkoksi tarjouksen valmennusohjelmasta, jonka avulla voisin korjata synkän tilanteeni. Ikävä kyllä sellaisesta aloitteesta en nähnyt häivääkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.