Hesari kirjoitti entisistä nokialaisista, joista on tullut yrittäjiä. Kimmo Koivisto on nykyisin Tellyo-nimisen firman toimitusjohtaja. Petra Söderling taas vetää Mobile Brain Bank -nimistä putiikkia.

Lehden haastattelema Ville Simola totesi, että Nokia-taustaisten perustamia yrityksiä on näkynyt aika vähän. Simola vetää Espoon Otaniemessä Startup Sauna -ohjelmaa, joka auttaa aloittavia yrittäjiä kansainvälisille markkinoille.

Mutta miksi ex-nokialaisten perustamat bisnekset ovat vielä niin harvinaisia?

Vastaus saattoi löytyä Hesarin jutusta, mutta hiukan rivien välistä. Toimittaja nimittäin kirjoitti näin:

Niin Koivisto kuin Söderling olivat hioneet liikeideoitaan jo muutaman vuoden.

No niin, siinähän se selitys tuli!

Kokemuksesta tiedän, että suomalaiset ovat ihan mahdottoman innokkaita suunnittelemaan. Nokian kaltaisessa insinööritalossa jopa vuosikymmeniä viihtyneet ammattilaiset ovat siihen erityisen harjaantuneita.

Kaiken lisäksi aloittavia yrityksiä rahoittavat valtion pumput – kuten ELY-keskukset ja Tekes – suorastaan kannustavat aloittavia yrittäjiä pohtimaan ja selvittämään sitä sun tätä.

Mutta mikä vika viilaamisessa sitten on? Eikö hyvin suunniteltu ole puoliksi tehty?

Valitettavasti karu totuus näyttää aivan toiselta:

  1. Suunnitteleminen tarjoaa näennäisen järkevän syyn vältellä loputtomasti oikeita töitä, kuten myyntihommia.
  2. Kirjoituspöytäharjoitukset ovat aivan turhia, koska heti ensimmäinen aito asiakaskontakti romuttaa suunnitelmat joka tapauksessa.
  3. Hyvin suunniteltu on yleensä kokonaan tekemättä, sanoivat kansanviisaudet mitä hyvänsä.

Osallistuin viime viikolla Retoriikan kesäkouluun. Yksi puhujista oli yli-innovaatioaktivistiksi itsensä nimittänyt Anssi Tuulenmäki Aalto-yliopistosta.

Anssilla on tapana kertoa mainioita esimerkkejä siitä, miten suomalaiset organisaatioelukat vain pohtivat ja pähkivät päivät pääksytysten. Se ei tietenkään kehitä muuta kuin epäonnistumisen pelkoa.

Sen sijaan pitäisi kääriä hihat ja alkaa heti testata erilaisia ideoita. Aktivistimme kiteyttikin näkökulmansa hienosti.

“Vain testaajat ovat edes periaatteessa mukana innovaatiohommissa.”

Kommentti kolahti jo siitäkin syystä, että olemme auttaneet monia pomoja epäonnistumaan nopeasti ja edullisesti.

Kun marssimme uuden asiakkaan luo, tyypillisesti asiantuntijat ovat suunnitelleet uutta palveluaan kahden vuoden ajan. Kerran laskimme, että patustelu oli maksanut siinä vaiheessa jo runsaat 70 miljoonaa euroa.

Tuotteista keskeneräinen idea ripeästi. Yritä myydä se. Viisastut viidessä minuutissa enemmän kuin vuodessa rakkaan Excelisi kimpussa.

Lähde: Helsingin Sanomat 16.6.2012 – Ex-nokialaiset ovat perustaneet uusia yrityksiä