Kouluaikoina ajattelin, että markkinointi tarkoittaa samaa kuin mainonta. Se oli tietysti kovin suppea näkökulma.

Kolmikymppisenä näkemykseni oli jo aavistuksen avarampi. Järkeilin, että markkinointi tarkoittaa samaa kuin markkinointiviestintä.

Aloin kuitenkin ymmärtää vasta reilusti yli nelikymppisenä, mitä amerikkalaiset gurut tarkoittivat markkinoinnilla. He kun väittivät, että markkinointia on kaikki, mitä firma tekee.

Nykyisin lasken markkinoinniksi vielä muutakin. Entinen suosikkikauppani Verkkokauppa.com toimikoon esimerkkinä.

Verkkokauppa.com toivottaa turistit tervetulleeksi Helsingissä jo laivarannassa.

Putiikkihan hankki uudet, hienot tilat Helsingin Jätkäsaaresta viime vuonna. Se harjoittaa ilmeisen tehokasta markkinointiviestintää. Tietotekniikkaa pursuvia mainoslehtisiä tupsahtelee postilaatikkooni kiitettävän taajaan.

Liitän tähän kuvasarjan Jätkäsaaren myymälän ja parkkipaikan välimaastosta puolentoista viikon takaa. Otokseni saat täysikokoisiksi niitä klikkailemalla.

Esimerkkini osoittaa, miksi yksin markkinointiviestintä ei riitä alkuunkaan. Jokainen päätelköön itse, mitä sillä tarkoitan.

Markkinointia on myös kaikki se, mitä yrityksesi ei tee.