Kun luin The Lean Startup -kirjaa, sain itseni kiinni nolosta tilanteesta. Huomasin vähätteleväni kirjoittajan ajatuksia:

“Joopa joo, totta kai on helppoa testata jotain verkossa myytävää softakikkaretta. Mutta mikä sitten neuvoksi, kun pitäisi myydä oikeaa asiantuntijapalvelua?!”

Kyllä hävetti. Olen saarnannut muille satoja kertoja siitä, ettei kenenkään kannattaisi sortua moiseen henkiseen laiskuuteen. En selvästi jaksanut soveltaa* lukemaani.

Jos saisin opettaa suomalaiselle tuotteistajalle vain yhden uuden taidon, se olisi ehdottomasti soveltaminen.

Tarkoitan, että jos kerron asiantuntijalle konkreettisen esimerkin, tämä onnistuu muuntamaan siitä jotain omaan tilanteeseensa hyödyllistä.

Käytännössä niin käy harvoin. Jopa monissa liemissä keitetyt, lahjakkaat ammattilaiset keksivät lapsellisia verukkeita solkenaan:

“Ehkä tuo on mahdollista USA:ssa, mutta ei se täällä Suomessa onnistu!”

“Varmasti noin voi markkinoida kuluttajille, mutta ei se näissä b2b-hommissa toimi!”

“Ei meidän asiakaskuntamme ymmärtäisi tuollaista huumoria alkuunkaan!”

“Se ei ole teknisesti mahdollista!”

Taustalla lienevät harhat kunkin toimialan ainutlaatuisesta luonteesta, huimat luulot omista kyvyistä ja tömäkät Not Invented Here -torjuntareaktiot.

Älämölö on masentavaa, koska suomalaisten tulevaisuus riippuu sovellustaidoista. Maailma on täynnä loistavia ideoita. Se joka osaa yhdistellä niitä fiksusti, kylpee lopulta rahassa.

Noin 99 prosenttia ideoista syntyy muualla kuin Suomessa. Meidän kannattaisi opetella soveltamaan muiden keksintöjä.

*Nykysuomen sanakirja määrittelee soveltaa-verbin näin: “1. sovittaa käytännöllisiin tarkoituksiin, yksityistapauksiin, toteuttaa käytännössä. 2. mukauttaa johonkin sopivaksi, muokata jonkin mukaiseksi, sopeuttaa, sovittaa.”