Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Noste-iltalento ja Airbus 340

Haluatko ison MD11:n ohjaimiin?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Järjestämme Noste-iltalento-palvelumme kenraaliharjoitukset maanantaina 20. elokuuta klo 18–23 Vantaalla.

Se tarkoittaa sitä, että etsimme kahdeksaa rohkeaa pilottikokelasta mukaan.

Näkymä simulaattorin ohjaamosta. Kuvassa kone on valmistautumassa lähtökiitoon Helsinki-Vantaan lentokentällä. Haluaisitko istua tuossa kuskin paikalla? Lupaan, että pulssisi lähentelee 200:aa jo tässä vaiheessa. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Seitsemän paikkaa on jo buukattu. Seitsemännen nappasi Kari Vahtolammi oivan ajoituksensa ansiosta. Mutta se kahdeksas olisi vielä vapaana.

Jos siis haluat lentämään isoa MD11-matkustajakonetta, laadi hakemus. Naputtele se tämän postaukseni kommenttikenttään.

Yksi paikka maksaa aikanaan yli 2 000 euroa. Saatat siis olla niitä harvoja suomalaisia, joka pääsee ohjaimiin ilmaiseksi.

Hakuaikaa on alle viikko. Se päättyy keskiviikkona 15. elokuuta klo 18:00.

Valitsen kahdeksannen lentäjämme mielivaltaisesti fiilisperustein. Kirjoita siis hyvä hakemus. Pitkiä jorinoita en jaksa lukea.

Onko kysyttävää?

40 vastausta

  1. Tilanne on vakava: matkustamme marraskuussa Australiaan ja kesken lennon jotain menee luonnollisesti pieleen. Kun lentoemo kysyy varovaisesti matkustamossa ”Anteeksi mutta… osaako kukaan lentää suihkukonetta?”, mitä haluaisit minun vastaavan?

    Henki jonka pelastat voi olla naapurisi. Päästä minut siis mukaan.

    Samalla saadaan lentäjien vinkeillä oma mikrofirmani uusille siiville!

    1. Kiitos Tommi, tämä oli mainio aloitus! Lisäksi saat nopeudestasi lisäpisteitä.

      Hauskana anekdoottina mainittakoon, että olimme viime torstaina valokuvaamassa FFA:n tiloissa esitekuvia. Yksi kuvatuista kohtauksista oli juuri tuo, jossa lentoemännät tulevat kauhuissaan matkustamoon: ”Olisiko täällä ketään, joka osaisi…”

  2. Luin jostain, että mm. Norwegian halpalentoyhtiö olisi ottamassa käyttöönsä Applen iPad-laitteet lentokapteenien aputyökaluna ohjaamoissa.

    Kun ohjaamon iPadeista uhkaa akkuloppua niin tarvitaan vähintäänkin insinööri lainaamaan laturinpiuhaa! Lisäplussana jos(ei ikinä, koska apple) iPad jumiutuu, niin osaan auttaa ongelman ratkaisussa useiden UML-kaavioiden ja ketterien menetelmien avulla!

    Lähes valmis tietotekniikan insinööri Turusta ilmoittautuu varalaturin haltijaksi lennolle.

    1. Juho, kiitos hakemuksestasi! Huhuhan kertoo, että Apple olisi lisäksi vaihtamassa syksyn aikana ilmestyvän uuden iPhone 5:n latausliitäntää aikaisempaa pienemmäksi.

      Siispä pian ei enää riitä, että on vain jokin Apple-laturi mukana. Lisäksi sen on oltava juuri tiettyyn laiteversioon sopiva.

  3. Voiko lähettää hakemuksen sähköpostiisi? Olen sen verran ujo. etunimi ja sukunimi ät noste.fi?

    Eikö tuo MD11 ole ikivanha romu?

    Sellainen mahdollisuus on tietysti kaikkein ujoimmille käytettävissä. Mutta mieluummin hakemukset siis suoraan tänne postaukseni kommenttikenttään. Julkiset hakemukset ovat vahvoilla.

    MD11 on itse asiassa aivan samaa sukupolvea kuin vaikkapa iso Airbus 340. Molemmat on varustettu ns. lasiohjaamolla, eli kuvaruutuja riittää.

    MD11 on sikäli jopa mukavampi lennettävä, että siinä on sentään vielä oikea “ratti”. Airbussia ohjataan joystickin avulla.

  4. Mikäs olisi parempaa, kuin päästä kehumaan 3- ja -vuotiaille lentokonehulluille pojille kun isi on käynyt ajamassa lentokoneella? En usko, että illan aikana saatu oppi voi kovin pahasta olla tulevaa työuraa ajatellen.

  5. Työ on vienyt kaivoksien kautta satamiin, mutta lentokoneet ovat toistaiseksi jäänet vain matkustusvälineiksi. Pieni lentely ja kipparien tarinoiden kuuntelu olisi siis tervetullutta täydennystä kokemusmatriisiin.

  6. Eikös se mennyt niin, että mies on tosimies kun on päässyt kokeilemaan kolmea asiaa: 1) ajamaan junalla 2) ampumaan tykillä 3) ja tähän kolmanteen liittyi jotenkin tummat naiset… Itselle on käynyt niin, että olen epäonnistunut noiden kaikkien kolmen kanssa ja olen vielä palvellut vuoden Niinisalon tykistöprikaatissa…

    Niin, että tässä nyt olisi yksi juttu jolla voisi sitten kiikkustuolissa kehuskella: ”pääsin tapaamaan Parantaisen Jaria ilmaiseksi!”

    LIsäksi olen toiminut vuodesta 2004 yrittäjänä veljeni kanssa yrityksessä, jossa meidän on juuri tarkoitus kaupata yrityspäättäjille onnistunut tapahtuma eli hyvät bileet. Toiminnassamme on myös paljon tarvetta tarkistuslistoille ja niissä on paljon kehitettävää.

    1. Kalle, Verkkosivuistanne päätellen meillä on vielä paljon opittavaa tapahtumien järjestämisestä.

      Toisaalta Noste-iltalento on hyvä esimerkki erikoistumisesta. En usko, että toista vastaavaa formaattia tulee (ainakaan Suomessa) vastaan. Tuskinpa Noste siis ajautuu törmäyskurssille yhdenkään toisen tapahtumajärjestäjän kanssa.

      1. Pakko myöntää Jari, että kun aloitin lukemaan padiltäni tuota edellistä postausta Iltalennosta niin naurahdin oikein ääneen, että tuossapa on kyllä aivan ylivoimaista sisältöä yritystapahtumiin. Vain Parantaisen Jari voi tuotteistaa tuollaisen paketin.

        Monasti on tullut vastaan tapahtumia joissa sisältö ei ole ollut pääosasa. Mielekäs ja poikkeava sisältö on se jolla erotutaan. Toki hyväkin sisältö menettää merkityksensä mikäli muut osa-alueet on onnistuttu ryssimään.

        Vaikeinta on myydä asiakkalle kokonaispaketti. Sillä aina löytyy niitä ihmisä jotka haluavat käyttää aikansa enemmin juhlatoimikunnan kokouksissa kuin tekemässä sitä minkä parhaiten osaavat.

        P.S. Saittimme osoite taisi mennä sinulta ”vahingossa” väärin. Yritykseni on siis http://www.aanirasia.fi ja meillä on myös tiukalle segmentille kohdennettu palvelusivusto http://www.haadj.fi

        Pelikan soittorasia-palveluun en halua sekaantua mitenkään. Siinä on ikävän insinöörivetoisesti suunniteltu ohjelma.

        1. Anteeksi lipsahdukseni! Osoite on nyt korjattu.

          Vaimoni nauraa aina sille, kun kerran vuosia sitten muistelin erään elokuvan nimeä. Mielestäni se oli ”Öljyä laineille” tai jotain.

          Elokuva oli tietenkin Rasvatyyni, eli alkuperäiseltä nimeltään Dead Calm vuodelta 1989.

          Mitä tulee noihin juhlatoimikunnissa viihtyviin, tee se itse -naiset ja -miehet ovat aina palvelujaan myyvän pahimpia kilpailijoita.

    1. Katleena, kiitos hakemuksestasi! Olet joukon ensimmäinen, joka yrittää sentään jollain tavalla ottaa huomioon päättäjän (eli minun) yksityiset motiivit.

      Törkeä lahjontayrityksesi ei ehkä anna sinulle kilpailuetua tässä tapauksessa – mutta se olisi sen saattanut hyvinkin tehdä!

  7. Minkä tahansa valinnan teetkin, olen varma, että tuollainen keskimääräistä älykkäämpi ja komeampi ihminen poimii juuri oikeat 8 ihmistä mukaan.

    1. Esa, oliko tämäkin hakemus?

      Koska olen poikkeusyksilö ja immuuni kaikelle tökerölle imartelulle, turha yrittää enää vastaavaa!

      Tosin eräässä tutkimuksessa todettiin pari vuotta sitten, että ällistyttävän röyhkeäkin kehu vaikuttaa. Se uppoaa ego-osastolle niin nopeasti, ettei järki ehdi sitä estää. Epäilyt (imartelijan motiiveista) syntyvät vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on jo ohitse.

  8. Jari, kyllä sen oli tarkoitus olla nokkela ja hauska piilohakemus.

    Jälkikäteen en voi muuta kuin todeta, että epäonnistuin ja samalla aliarvioin sinut pahasti. Nyt en voi muuta kuin pyytää nöyrimmästi anteeksi.

    Annetaan paikka jollekin, joka sen oikeasti ansaitsee!

  9. Olen aina itse miettinyt, luuleeko lentäjä ohjaavansa konetta vai antaako lentokone vain sen käsityksen, että lentäjällä olisi asian kanssa jotain tekemistä. Tämän voi tietää vain lentäjä.

    Ikinä, jos koskaan, olen jättänyt jotain asiaa selvittämättä ja kiitän jo ennakkoon innostuksestasi tarjota keinoa selvittää asia. Koska selvitämme, mitä nappia junassa pitää painaa, että se olisi ajoissa?

  10. Ottamalla ohjaamon viimeiselle tilt-seatille minut saatte mukaan merikapteenin, rahtilaivan yliperämiehen ja purjelaivan kipparin. Vaikka erään opetusministeriön entisen virkamiehen mukaan laivan päällikön tärkein ominaisuus on 110% itseluottamus, näkisin myös hyödyllisenä kasvattaa nöyryyttä kuuntelemalla nykyaikojen ilmalaivojen päälliköiden viisaita sanoja. Nyt teillä on tilaisuus saada ensilennolle tuulahdus mereltä, yritysmaailman ulkopuolelta.

    Olen aiemmin päässyt lentämään purje- ja potkurikonetta. Näille reissuille pilotti pyysi ottamaan omat pelastusliivit mukaan. Helposti sitä luulisi ennemmin käyttöä olevan laskuvarjolle. Mutta tällä kertaa ei kai tarvittaisi kumpaakaan?

  11. Jari,
    erittäin kiintoisa konsepti ja loistavaa analysointia jälleen kerran! Kenenpä haaveissa ei olisi lentäminen. Se mitä vain en ymmärrä on noste.fi ja kohderyhmä: ei Johtaja (eikä moni työläinen) ehdi työpäivän aikana läppäriä avata ja illallakin uutiset luetaan tabletista. 2012 ja Flash?

    1. Hyvä kommentti, kiitos!

      Tällaista se on aina uuden palvelun alkuvaiheissa: kaikki on kesken ja epätäydellistä. Hermojen on silti kestettävä. Mitään yksityiskohtia ei pidä eksyä viilaamaan ennen kuin on nähtävävissä, että tuote käy kaupaksi.

      Niinpä esimerkiksi tuo Flash-pohjainen, parissa tunnissa pystytetty Nosteen sivusto vaihtuu kokonaan uuteen heti, kun on sen aika.

      Sitä ennen täytyy keskittyä oleellisempiin asioihin – kuten vaikkapa ensimmäisten asiakkaiden metsästämiseen henkilökohtaisen myyntityön keinoin.

    1. Täsmälleen! Tosin tällaisia hokemia on helppo käyttää myös selittämään laiskottelua ja kaikenlaista hörhöilyä.

      Mutta ainakin itse joudun harjoittelemaan tosissani sitä, etten alkaisi hinkata pikkujuttuja liian aikaisin.

  12. Jos valitsette minut mukaan, saatte mukaan ilmailusta innostuneen naisihmisen, joka taatusti kehuu tapahtuman omassa blogissaan sekä facebookissa ympäri kyliä – ja toki myös lontooksi. Ilmailuystäviä kun on ympäri maailmaa jo! Saattaapa kirjoittaa vierailusta raportin lehteenkin…

    Tätä valintaa ette kadu!

  13. Tuo olisi aika elämys kokea, siis aito MD 11 Simu. Koti simuja on kyllä tahkottu ja nykyään jonkunlainen lupakirja jo taskussa.

  14. Ensinnäkin sen takia koska tekisin sen vain ja ainoastaan itseni takia, en hehkuttaakseni sitä siellä sun täällä ja kirjoitellakseni sitä blogeihin ja lempibaarini vessanseinään. Toisekseen sen takia että pienenä halusin lentäjäksi, mutta kun tapasin oikeita lentäjiä, tuli heistä sen verran ylimielinen kuva että muutin mieleni. Olisi paikallaan kokeilla näin aikuisiällä etteikö muka itsellä lirahda pari mukillisti nestettä päähän, jos moista masiinaa pääse ohjastamaan.

  15. Mä tulisin mun lasten takia. Ne tykkää lentokoneista, mutta mä en tajua/tiedä niistä MITÄÄN. Mun lapsille äiti on kaikki kaikessa. On ne nyt jotenki innoissaan kun töistä menen kotiin, mutta äiti on se kova juttu niille. Ois kiva olla lapsille se kova juttu, joka tietää asioita joita äitikää ei tiedä

    Joku viikko sitten mentiin lentokentälle kattomaan niitä koneita. Oli eväätki mukana. Sipsit kaatu maahan, ja mehua liian vähän. Lapsissa ääni nousi, mutta koneita ei noussu eikä laskenu..

    No yks kone sitten laskeutu. Ääni oli kova ja hassu oli haju. Ei onneks lapset kyselleet, et iskä mite tota ajetaa. Olis joutunut heittämää jotain liirumlaarumia, jota kolmevuotiaskaa ei usko..

    Poikien saunaillassa voi jorista mitä vaan, mutta omille lapsille ei voi antaa ku omakohtaseen kokemukseen perustuvaa testattua faktaa.

  16. Ehdotan mukaan lennolle siskoani, tuota entistä pullukkaa, ruoanvalmistusta inhonnutta ja koulunkäyntiä vain pakollisena paheena pitänyttä, nykyisin maratooneja juoksevaa, taivaallisen hyvää kokkia ja taasen uuden vaativan työn ohessa tapahtuvan koulutuksen aloittanutta pian 40-vuotta täyttävää (24.9.2012) minulle rakasta siskoani.

    1. Kiitos Tuomo, ansiostasi valinta oli lopulta helpompi kuin arvelinkaan!

      Pitkään näytti siltä, ettei porukasta nouse selkeää voittajaa. Onneksi hakemuksesi erottui hienosti kilpailijoistasi.

      Olet siis tervetullut maanantai-iltana Vantaalle lentämään. Laitan sähköpostiisi tarkempia tietoja illan ohjelmasta.

      Kiitos myös kaikille muille hakemuksensa jättäneille, joukossa oli monta nokkelaa ideaa!

  17. Pari tuntia aikaa ilmoittautua, mutta ehkäpä tällä kertaa viimeiset tulevat ensimmäisenä.

    Kun kauan sitten laivaston sinisissä varusmiespappina juoksin Cooperin testin, vääpeli rohkaisi varusmiehiä kertomalla, että paikalla on lääkintähenkilökuntaa, jos juoksu ottaa liian koville. Tähän hän vielä lisäsi: ”Ja jos oikein pahasti käy, meillä on paikalla vielä pappi.”

    Jos otatte minut mukaan lennolle, pääsette rohkaisemaan lentäjäkokelaita samoin sanoin. Kun öljynpaineet häviävät ja sähköjärjestelmä päästää viimeisen vinkaisunsa kolmessatuhannessa metrissä, voi isollakin miehellä tulla äitiä ikävä. (Se että kyse on simulaattorista, on tietenkin sivuseikka.)

    Lisäksi olen hyvää seuraa.

  18. Tulen mielelläni mukaan näin hienon palvelutuotteen harjoitukseen ja virittämään kanssanne iltalentoa huippuunsa. Voin osallistujan näkökulmasta tarkastella kriittisesti tilaisuuden kokonaisuutta ja antaa siitä tarvittaessa rakentavaa palautetta.

    Mikäli kouluttajille tarvitaan harjoituksen ja vaihtelun vuoksi hieman rutiinilennosta poikkeavaa asiakasnäkökulmaa, niin olen valmis esittämään muutakin kuin oletettua asiakasprofiilia.

    Olisi todella innostavaa olla mukana luomassa mahdollisuutta tuleville lentäjä-kokelaille päästä sinne, minne he Nosteen voimalla voivat päästä.

  19. Haluaisin erittäin mieluusti tulla kuulemaan bisnesvinkkejä lentäjiltä sekä Parantaisen Jarilta. En kuulu täysin lopulliseen kohdeyleisöön, mutta jos parikymppisen kauppatieteelliseen hakevan lääkisopiskelijan nappaaminen mukaan kuulostaa lainkaan houkuttelevalta idealta niin riennän Vantaalle pää kolmantena jalkana.

    Minulta saat varmasti hieman erilaista näkökulmaa ja kritiikkiä, jolla kehittää tuotettasi. Koneenkin puikkoihin pääseminen olisi takuulla mahtava kokemus, jollaista ei usein tarjoilla. Toivottavasti viime hetkillä laitettu hakemus herättää huomiosi!

  20. Onnea Tuomolle!

    Täytyy kyllä sanoa, että loistavalla idealla ja kohtuu pienellä vaivalla erottui kaikista muista hakijoista. Kaikki muut hakijat kuitenkin kopioi enempi tai vähempi toisiaan. Hienosti vedetty matto muiden jalkojen alta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.