Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Nokia Lumia 920

Nokia ei opi markkinoimaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Uusi iPhone 5 oli pettymys. Siinä on vain vähän isompi näyttö, vähän ohuempi kotelo, vähän nopeampi prosessori, vähän parempi käyttöjärjestelmä ja vähän fiksumpi kamera.

Kävi juuri niin kuin pelkäsin. Kun maaninen Steve Jobs ei ole enää piiskaamassa Applen tuotekehittäjiä, he alkavat heti lusmuilla.

Siksi nokialaisilla olisi elämänsä tilaisuus. Heidän tuotteensa voisi erottua aifounista. Tarvittaisiin vain jotain uutta ja kekseliästä.

Siksi onkin uskomatonta, miten Nokia onnistuu markkinoimaan uusinta Lumia-malliaan aivan väärin.

Nokia Lumia 920
Heti firman etusivulta näkyy, miten nokialainen ei osaa markkinoida. Uuden Lumia 920:n tärkein kilpailijoista erottuva keksintö on vain laimeassa sivuosassa.

Jo lehtimiesten raportit New Yorkin julkistustilaisuudesta kertovat, miten huonosti nokialaiset olivat miettineet viestinsä:

Stephen Elopkin oli etukäteen puoliksi luvannut, että tilaisuudessa olisi jotain wow’n arvoista. Ei ollut.

Lumia 920:ssa on nokialaisten mukaan entistä parempi näyttö, entistä parempi akku, entistä parempi navigaatio ja ennen kaikka entistä parempi kamera. Se ei riitä.”

– Talouselämä 5.9.2012

Mikä kommentissa on paljastavinta?

No se, että Nokialla olisi ollut tarjolla jotain aidosti kiinnostavaa. Mutta Elop esitti asiansa niin heikosti, ettei toimittaja huomannut olennaisinta lainkaan.

Entä suuri yleisö, eli asiakkaat? Millä perusteella he muodostavat käsityksensä uudesta Lumiasta? He tietenkin lukevat lehdestä, mitä mieltä toimittajat ovat.

Itse tajusin asian vasta, kun kuulin kommentit muutamalta uutta puhelinta pohtivalta tuttavalta. Jokainen heistä mainitsi – toisistaan tietämättä – tietyn Lumian ainutlaatuisen ominaisuuden heti ensimmäiseksi.

Jos olisin Nokian markkinointijohtaja, keskittäisin kaikki paukut tälläiseen iskulauseeseen:

”Nokia Lumia 920 on maailman ensimmänen langaton puhelin.”

Eivätkö kaikki matkapuhelimet ole muka langattomia?

Sepä se, suuren osan ajasta ne eivät sitä ole. Kapula on kiinni akkulaturin piuhassa.

Se Nokian innovaatio onkin langaton latauslaite. Uutta Lumiaa ei tarvitse koskaan kytkeä letkuihin ainakaan siksi, että se tarvitsee lisää sähköä.

Jos Steve Jobsilla olisi ollut vastaava, kaikista kilpailijoista erottuva keksintö hyppysissään, idea ei todellakaan olisi jäänyt kellekään epäselväksi.

Jobs olisi paisutellut asiaa niin, että langattomuudesta olisi tullut koko ihmiskunnan vapauden symboli.

Entä onko jollain latauslaitteella olennaista merkitystä?

Ensinnäkin se ratkaisee aidon ongelman. Kukaan ei pidä latausjohdon kanssa pulaamisesta. Mikään ei ole niin laiska elukka kuin piloille hemmoteltu nykyihminen.

Sitä paitsi kisa ratkeaa nykyisin vain turvan mitalla joka tapauksessa. Mikroskooppisen pieni ero saattaa olla ratkaiseva.

Kaikilla kilpailijoilla on älypuhelimissaan kamerat ja käyttöjärjestelmät. Mitä Nokia siis nostaa uuden tuotteensa tärkeimmiksi kärjiksi etusivulleen?

”Meilläkin on kamera ja käyttöjärjestelmä!”

Voi pyhät pyssyt! Nyt nokialaiset pää pois per…eikun pensaasta. Alkakaa sorvata viestiä uuteen uskoon ja sassiin.

Keskitä markkinointisi siihen, mikä tekee tuotteestasi vertailukelvottoman.

16 vastausta

    1. Olen kyllä tavannut Powerkissin Maijan. Hän työnsi heti ensimmäiseksi rinkeliltä näyttävän langattoman latauslaitteensa puhelimeni kylkeen. Hyvin toimi!

      Nyt on vain kyse siitä, että se ei paljon paina, että suomalainen pienyrittäjä suunnittelee fiksun lisälaitteen. Ja sinänsä energiansiirto induktion avulla on yli satavuotias keksintö.

      Suuren yleisön näkökulmasta Nokia voisi aivan hyvin paukuttaa henkseleitään ja puhua maailman ensimmäisestä langattomasta puhelimesta.

  1. Hyvä huomio.

    Ehkä nokialaiset ajattelivat ettei langatonta latausta voi rummuttaa väkevästi, kun puhelimen käyttäminen samaan aikaan lataamisen kanssa ei onnistu kätevästi.

    Jos ymmärsin oikein niin kosketuksen latausalustan kanssa puhelin kuitenkin tarvitsee.

    Tulee mieleen esimerkkisi uuden renkaan markkinoinnista.

    1. Sinänsä sähkö kyllä siirtyisi myös jonkin matkan päästä.

      Eiköhän aika pian tule myyntiin latausalustoja, jotka eivät edes näytä siltä. Powerkissinkin idea on jemmata induktiosilmukat esimerkiksi tavallisen kahvilapöydän alapintaan.

      Mikäli homma sujuu kuin elokuvissa, nuo latausjärjestelmät ovat kaiken lisäksi yhteensopivia. Standardi nimeltään Qi on mietitty jo pari vuotta sitten.

      Toisin sanottuna muita merkkejä voi ladata Nokian alustalla ja Nokiaa muiden vermeillä.

  2. Jobs olisi ottanut puhelimen taskusta, todennut akun olevan tyhjähkö ja laittanut näyttävästi lataukseen.

    Katso: ei piuhojen kytkemistä, ei muuta kuin pudottaminen alustalle. Ja ladataan.

    Tämä lienee meidän ongelma, emme osaa tuoda yksinkertaisia ideoita WOW-asteelle. Eli niin kuin aiemminkin on puhuttu, tarvitaan parin vuoden projekti, jossa tekniikka on edistyksellistä. Ja lopputulos on sitten pelkkää tekniikan hehkuttamista.

    Tuon latauksen demoamisella oli voinut hehkuttaa käytettävyyttä. Innovaatio on vanha, mutta sen saa näyttämään coolilta oikealla esityksellä.

    Ei käyttäjää kiinnosta inkvisiitiolataaminen* vaan se, kuinka helpolta puhelimeen lataukseen laittaminen näyttää. (Siis muualla kuin Suomessa)

    ”Katso ei piuhoja, ei tökkimistä vaan lasketaan laturille ja voilaa”.

    Kaikki puhelimet on samanlaisia. Niissä on kosketusnäyttö, mahdollisuus kuvata ja soittaa ja käyttää applikaatioita. Mutta vain yksi latautuu piuhattomasti. Se on todella olennaista.

    Ihan esimerkinomaisesti. Yksi viime aikoinen hyvistä startupeista näytti yksinkertaisesti älypuhelimella vuoronumeron. Sillä siis pystyi seuraamaan muuallakin kuin laitteen lähellä, missä numerossa mennään. Tuskin kukaan siellä hehkutti tekniikkaa, vaan sitä, kuinka lihatiskin numero näkyy maitokaapilla.

    *vai oliko se induktio 🙂

    1. Applen Jobs oli mestari kehittämään tikusta asiaa. Ei niin pientä keksintöä, ettei hän saanut leivotuksi siitä ihmiskunnan pelastajaa.

      Aivan loistava esimerkki oli aikanaan iPod Shuffle. Sehän oli niin pieni musiikkisoitin, ettei siihen mahtunut näyttöä.

      Koska laitteeseen ei saanut näyttöä, kappaleita olisi ollut tosi vaikea jotenkin valita. Niinpä Jobs teki nerokkaan päätöksen.

      Hän ilmoitti, että iPod Shuffle on vallankumouksellinen siksi, että se tarjoaa yllätyksiä. Se kun soitti kappaleet satunnaisessa järjestyksessä!

      Toisin sanottuna Jobs nosti soittimen tärkeimmän puutteen sen vahvuudeksi – ja viesti meni läpi että hurahti! Shufflesta tuli välitön hitti.

      Tietenkin kaikki muutkin mp3-soittimet osasivat soittaa biisit satunnaisessa järjestyksessä. Mutta eipä tullut kellään mieleen, että se olisi värkin tärkein ominaisuus.

      Tuollaiseen Jobs-ajatteluun suomalainen insinööri ei taivu sitten millään.

  3. Apple hallitsee kyllä tuon tikusta asiaa -jutun ja Nokiakin ois voinut tuota latausta hehkuttaa.

    Tiedä sitten tuleeko tuosta induktiosta kova juttu, edelleen se latausasema tarttee sen piuhan. Tosin nyt ois hyvä aika tuotteistaa kaikkia hassuja latausasemia, jotka vois buustata tota.

    Mut mikä suuri ero Applen ja Nokian lanseerauksessa oli ja on aina ollut: Apple ilmoittaa hyvin selkeästi tässä tuote, tässä hinta ja tällöin sitä saa.

    Ja tulos on taas kerran nähtävissä, ihmiset nukkuu kaduilla jonottamassa ja noista jonotuspaikoistakin käydään ebayssa kauppaa. How sick is that! ”Uus” puhelin, joka on vanha venytettynä.

    1. Induktiolaturista tulee taatusti vakiovaruste kaikille valmistajille, jos se vain vähänkään tuntuu helpottavan käyttäjän elämää.

      Mutta kannattaako jo etukäteen pohtia, että ”ei se varmaan kuitenkaan lyö läpi”?

      Kukaan ei voi tietää varmasti. Muttei asiaa auta yhtään, että ominaisuuden hyödyt jäävät vasta ensimmäisten asiakkaiden itsensä hoksattavaksi.

      Kommenttisi hinnasta ja saatavuudesta on niin totta. Ainakin hinnan Nokia olisi tietenkin voinut ilmoittaa etukäteen. Se on heidän päätöksensä joka tapauksessa. Ei yhtä lukua varten tarvitse odottaa jotain myöhempien aikojen taivaallista ilmoitusta.

  4. Lueskelin artikkelin uudelleen ja mietin Karin esittämää mielikuvaa Jobsia tekemässä demoa. Ois menny varmaankin noin, melkein kuulen yleisön kohahduksen korvissani.

    Miksi Nokialla ei vieläkään osata tuota? Eittämättä Nokialla on nyt käsissä paras Windows-puhelin ja se meinaa jäädä HTC:n matolaatikon jalkoihin.

  5. Nokia ei voi kertoa vielä hintaa, koska se ei tiedä milloin puhelin saadaan myyntiin, ehtiikö joulumarkkinoille vai meneekö vuodenvaihteen yli. Ja hinta riippuu markkinoilletulohetkestä, mitä muilla on silloin tarjolla ja joko on joulun jälkeiset alennusmyynnit menossa. Ja monilla markkinoilla myös operaattorien subventiosta, joita ei ole voitu vielä sopia, kun ei tiedetä koska puhelin tulee myyntiin.
    Tuntematon markkinoilletuloaika taas johtuu Noksun nykyisestä tavoitteesta olla laittamatta tiedossa olevia vikoja myyntiin, eli testataan ja korjataan tuntematon aika, kunnes ei ole ainakaan tiedossa olevia vikoja jäljellä. Aiemminhan Nokia ja jotkut valmistajat vielä nykyisinkin laittoivat puhelimen myyntiin päivänä X, oli se sitten valmis eli ei. Ja sitten korjauspakettia perään, jossa lisätään karttoihin Göteborgit ja muut pikkukylät… 🙂
    Julkistaa Nokian piti nyt kun muutkin julkistivat omansa, jos saataisiin edes joku jäämään odottamaan tulevaa Sohjoa.

    1. Kiitos Flop, kuvasit kieltämättä mainiosti peesaajan hinnoittelustrategian!

      Apple toi puhelimensa markkinoille samaan hintaan kuin aikaisemminkin. Se selvästi päättää hintansa itse, ei niinkään kilpailijoidensa tai sesongin perusteella.

      Ehkä Nokian pitäisi miettiä, miten vaikkapa Porsche hinnoittelee autonsa. Ne ovat kalliita siksi, että niin on päätetty. Hinta kertoo oman vahvan viestinsä, että nyt olisi tarjolla laatua.

      Asiaa ei ratkaise ensisijaisesti esimerkiksi tuotantohinta – joka autotehtaan tuloksesta päätellen (yli neljä miljardia euroa vuonna 2011) on vaatimaton myyntihintaan nähden.

  6. Myyjä: Tässä ois tämmöne tosi cool vehje!
    Ostaja: Jee! Mä haluun, paljo maksaa?
    Myyjä: Ei tiedä viel, me pikkase korjailla tätä ja saat sit, me vaikka soiteta sulle ku voit tulla hakee.

    Mitä vikaa tossa on?

    1. Eihän se korjaileminen voi mitenkään vaikuttaa siihen myyntihintaan. Olettama kai on, että hinta on priiman tuotoksen hinta?

      Vai meinasitko, että se korjattu versio on sitten aikanaan vähän halvempi?

      1. Eiku meinasin, et tais juna mennä. Sul on asiakas, joka ois halukas ostaa sun vehkeen, mut sä et osaa sanoo hintaa ja milloin asiakas sen saa. Asiakas saattaa mennä seuraavaan kioskiin ostamaan toisen vehkeen, tai sit ei. Ei sitä koskaan tiedä.

  7. Paras neuvo jonka olen saanut hinnan kertomiseen on Mersukauppias -vertaus: hinta pitää ilmoittaa rinta rottingilla kuin mersukauppias: maksaa 50 tonnia.
    Ilman selittelyjä tai ”riippuu mistä roikkuu” -änkytyksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.