Sain tänään sähköpostia Kauppalehdestä, jonka tilaaja olen ollut ties kuinka monta vuotta.

Viesti ehdotti, että tilaisin aviisin kuukauden ajan lahjaksi jollekulle tutulle tai ystävälle. Maksutta, totta kai.

Kauppalehti ehdottaa maksutonta lahjatilausta

Kauppalehti ehdottaa maksutonta lahjatilausta sähköpostitse tällaisella viestillä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Hyvä idea! Lähetän yllärilahjan yhtiökumppanilleni Antille. Hän ei tietääkseni ole tilaaja.

Siihen homma sitten tökkäsikin. Intoni romahti kellariin.

Nimittäin heti tilauskupongin toinen kysymys on ylivoimainen. Mikä mahtaa olla tilausnumeroni?!

Tilauskuponki kyselee tilausnumeroa

Nettilomake kyselee tilausnumeroa. Mistähän se tähän hätään löytyisi? Peli on pelattu, kampanja ajoi seinään.

Miten viestin lähettäjä voi kuvitella, että viitsisin lähteä metsästämään jotain merkkijonoa jostain? Onkohan se lehdessä, edellisessä laskussa vai missä?

Hupaisaa asiassa on se, että tarjouksen lähettäjä tietenkin tietää tilausnumeroni. Tuskin sähköpostissa muuten lukisi nimeäni, yhtiöstäni Nettola Oy:stä puhumattakaan.

Näin käy nykyisin todella usein. Markkinoijat eivät tahdo uskoa, että heidän lisäkseen myös asiakkaat ovat tosi laiskoja. Pienikin riesa, epäselvyys tai pelko riittää: peli on pelattu.

Värvää kampanjaasi edes yksi koeasiakas. Tarkkaile, miten hän selviää rakentamastasi esteradasta.