Tänään tämä vanha miesyrittäjä on menossa kouluttamaan nuoria naisyrittäjiä. Aiheena on tietysti tuotteistaminen, kuinkas muuten.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun perustin ensimmäisen oman firmani. Kokemuksista on kertynyt pitkä lista vinkkejä uusille yrittäjille.

Toisinaan kursseille osallistuvat kysyvät, mikä olisi tärkein yksittäinen neuvoni. Siis jos pitäisi valita vain yksi.

Olenkin usein mietiskellyt jo etukäteen, mitä tuohon vastaisi. Lopulta päätökseni oli helppo.

Tärkein ohjeeni koskee tavallaan ilmiselvää taitoa, jota yrittäjä tarvitsee koko uransa ajan. Silti se se saa suhteettoman vähän huomiota yrittäjävalmennuksissa.

Selailen parhaillaan tuhtia Uuden yrittäjän käsikirjaa, jonka kirjoittajaryhmään kuuluin muutamia vuosia sitten. Opuksessa on yli 400 sivua.

Teoksella on toki ansionsa. Mutta sisällysluettelon perusteella voisi kuvitella, että yrittäjälle tärkeintä on yhtiömuoto, kirjanpito, rahoitus, verotus ja lainsäädäntö. Siis sekalainen hallinnollinen puuhastelu.

Sama toistuu yrittäjäksi aikoville tarkoitetuissa tilaisuuksissa. Tyypillisesti paikalle on hälytetty puhumaan armeija juristeja, tilintarkastajia ja muita kamreereja.

Ykkösneuvoni ei koske edes asiantuntemusta, vaikka joku saattaisi niin ajatella. Olenhan tuotteistanut vuosikaudet nimenomaan asiantuntijapalveluja.

Sen sijaan yrittäjän tärkein taito on viestintätaito. Ykkösneuvoni kuuluu siis näin:

Opettele viestintä-, esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja. Ne ratkaisevat menestyksesi.

En tarkoita tällä, että yrittäjän pitäisi opetella ammattipuhujaksi. Hänestä ei tarvitse tulla päivystävää dosenttia, jolle toimittajat aina soittavat. Hänen pärjää siinäkin tapauksessa, ettei hän satu olemaan armoitettu kynäniekka.

Sen sijaan yrittäjä voisi vastata ripeästi ja ystävällisesti, kun joku kysyy häneltä jotain. Hän voisi kuunnella kärsivällisesti, kun asiakkaalla on asiaa. Olisi hienoa, jos yrittäjä osaisi ilmaista selkeästi, mitä mieltä hän on – ja miksi.

Yli yhdeksänkymmentä prosenttia yrittäjän(kin) vaikeuksista saa alkunsa viestintäongelmista.