Uusi iPhone 5 oli pettymys. Siinä on vain vähän isompi näyttö, vähän ohuempi kotelo, vähän nopeampi prosessori, vähän parempi käyttöjärjestelmä ja vähän fiksumpi kamera.

Kävi juuri niin kuin pelkäsin. Kun maaninen Steve Jobs ei ole enää piiskaamassa Applen tuotekehittäjiä, he alkavat heti lusmuilla.

Siksi nokialaisilla olisi elämänsä tilaisuus. Heidän tuotteensa voisi erottua aifounista. Tarvittaisiin vain jotain uutta ja kekseliästä.

Siksi onkin uskomatonta, miten Nokia onnistuu markkinoimaan uusinta Lumia-malliaan aivan väärin.

Nokia Lumia 920

Heti firman etusivulta näkyy, miten nokialainen ei osaa markkinoida. Uuden Lumia 920:n tärkein kilpailijoista erottuva keksintö on vain laimeassa sivuosassa.

Jo lehtimiesten raportit New Yorkin julkistustilaisuudesta kertovat, miten huonosti nokialaiset olivat miettineet viestinsä:

Stephen Elopkin oli etukäteen puoliksi luvannut, että tilaisuudessa olisi jotain wow’n arvoista. Ei ollut.

Lumia 920:ssa on nokialaisten mukaan entistä parempi näyttö, entistä parempi akku, entistä parempi navigaatio ja ennen kaikka entistä parempi kamera. Se ei riitä.”

– Talouselämä 5.9.2012

Mikä kommentissa on paljastavinta?

No se, että Nokialla olisi ollut tarjolla jotain aidosti kiinnostavaa. Mutta Elop esitti asiansa niin heikosti, ettei toimittaja huomannut olennaisinta lainkaan.

Entä suuri yleisö, eli asiakkaat? Millä perusteella he muodostavat käsityksensä uudesta Lumiasta? He tietenkin lukevat lehdestä, mitä mieltä toimittajat ovat.

Itse tajusin asian vasta, kun kuulin kommentit muutamalta uutta puhelinta pohtivalta tuttavalta. Jokainen heistä mainitsi – toisistaan tietämättä – tietyn Lumian ainutlaatuisen ominaisuuden heti ensimmäiseksi.

Jos olisin Nokian markkinointijohtaja, keskittäisin kaikki paukut tälläiseen iskulauseeseen:

“Nokia Lumia 920 on maailman ensimmänen langaton puhelin.”

Eivätkö kaikki matkapuhelimet ole muka langattomia?

Sepä se, suuren osan ajasta ne eivät sitä ole. Kapula on kiinni akkulaturin piuhassa.

Se Nokian innovaatio onkin langaton latauslaite. Uutta Lumiaa ei tarvitse koskaan kytkeä letkuihin ainakaan siksi, että se tarvitsee lisää sähköä.

Jos Steve Jobsilla olisi ollut vastaava, kaikista kilpailijoista erottuva keksintö hyppysissään, idea ei todellakaan olisi jäänyt kellekään epäselväksi.

Jobs olisi paisutellut asiaa niin, että langattomuudesta olisi tullut koko ihmiskunnan vapauden symboli.

Entä onko jollain latauslaitteella olennaista merkitystä?

Ensinnäkin se ratkaisee aidon ongelman. Kukaan ei pidä latausjohdon kanssa pulaamisesta. Mikään ei ole niin laiska elukka kuin piloille hemmoteltu nykyihminen.

Sitä paitsi kisa ratkeaa nykyisin vain turvan mitalla joka tapauksessa. Mikroskooppisen pieni ero saattaa olla ratkaiseva.

Kaikilla kilpailijoilla on älypuhelimissaan kamerat ja käyttöjärjestelmät. Mitä Nokia siis nostaa uuden tuotteensa tärkeimmiksi kärjiksi etusivulleen?

“Meilläkin on kamera ja käyttöjärjestelmä!”

Voi pyhät pyssyt! Nyt nokialaiset pää pois per…eikun pensaasta. Alkakaa sorvata viestiä uuteen uskoon ja sassiin.

Keskitä markkinointisi siihen, mikä tekee tuotteestasi vertailukelvottoman.