Yhdysvaltain merivoimien Seal-erikoisjoukkojen sotilas kertoi viime viikolla Osama Bin Ladenin tappo-operaatiosta televisiossa.*

Iskujoukko oli huomannut, että terroristijohtajan talon porraskäytävää vartioi aseistautunut mies. Ryhmän kärkimies oli päätellyt, että se saattaisi olla Osaman poika Khalid Bin Laden.

Hän olikin kuiskannut hiljaisessa käytävässä Khalidin nimen pariin kertaan.

No mitä onneton Khalid meni tekemään?

Hän tietysti kurkisti, kuka siellä pilkkopimeässä hokee hänen nimeään. Se oli virhe, sillä pimeänäkölaitteilla varustettu sotilas ampui hänet saman tien.

Tarina on oiva esimerkki psykologisten vipujen voimasta.

  1. Ensinnäkin Khalid oli yhtä turhamainen kuin kaikki muutkin. Oma nimi on meille jokaiselle rakas.
  2. Toiseksi hän todisti käytöksellään, että ihminen on utelias kuin kissa. Tässä tapauksessa hintana oli henki.

Mainoskirjoittajien salainen veljeskunta tietää, että muutamat ihmisluonteen heikkoudet ajavat meitä kaikkia jos jonkinlaisiin tyhmyyksiin. Niitä ovat esimerkiksi pelko, hyväksynnän tarve, syyllisyys ja ahneus.

Mielestäni uteliaisuus pitäisi nostaa kaikkein tärkeimpien vaikuttimien listalle.

Tietysti uteliaisuutta on helppo vähätellä. Sehän on suorastaan liikuttava heikkous tai huvittava luonteenpiirre. Naureskelen usein esimerkiksi vaimolleni, miten mahdottoman utelias hän on.

Totta kai olen itsekin samanlainen. Tulevassa kuolemassani harmittaa eniten se, etten saa koskaan tietää, miten ihmiskunta selviää pian käsiin räjähtävistä ongelmistaan. Kristallipallolle olisi käyttöä.

Kyselen koulutuksiini osallistuvilta, miksi he ovat saapuneet paikalle. Vihoviimeinen liipaisin löytyy usein seuraavista kysymyksistä:

  1. Mitä tuotteistaminen oikeastaan tarkoittaa?
  2. Miksi kannattaa epäonnistua mahdollisimman nopeasti ja edullisesti?
  3. Kuinka tunnistat onnistuneen tuotteistuksen?
  4. Miten laadit palvelullesi törkeän lupauksen?
  5. Kuinka poistat ostamisen esteitä käytännössä?
  6. Millainen on yksinkertainen tuotteistusprosessi?

Jokin kysymyksistä on jäänyt askarruttamaan niin paljon, että utelias on lähtenyt kuuntelemaan vastaustani.

Tämän postaukseni otsikossa on muuten yksi ratkaiseva sana, joka saa uteliaat kiinnostumaan. Mikä se mahtaa olla?

Yksi maailman suurimmista toimialoista perustuu uteliaisuuteen. Se on viihdeteollisuus. Ihminen haluaa tietää, miten tarina päättyy.

* Khalidia koskeva kohta löytyy videolta hiukan yli 7 minuuttia nauhoituksen alusta.