Edisteen asiakkaina on ollut tähän mennessä jo kolme pankkia. Niiden tuotteistusprojektit ovat yleensä keskusjohdon masinoimia.

Ei siinä ole mitään pahaa. Joka kerta olemme kuulleet aivan järkeviä ajatuksia siitä, miten asiakkaita voisi houkuttaa näppärillä uusilla palveluilla.

Harmi vain, että fiksutkin konseptit on myytävä paikallisissa konttoreissa. Niiden väki tuntuu usein elävän jossain aivan toisessa todellisuudessa.

Sisäistä markkinointia varten on varattava valtavasti paukkuja – ja mielellään legioonallinen lehmän hermoilla varustettuja palkkasotureita.

Seuraava tositarina valaisee, mitä tarkoitan käytännössä.

Hiljattain pari tuttua liikemiestä oli perustamassa kahta uutta osakeyhtiötä. Kun heillä sattui olemaan aikaa ennen asiakaskäyntiä, kaksikko päätti poiketa avaamassa firmoilleen pankkitilit. Ilman niitä olisi vaikea edetä, koska osakepääoma pitäisi maksaa jonnekin.

No niin, herrat siis vetivät puvuntakit niskaansa ja marssivat kohdalle sattuneeseen Paraisten Osuuspankkiin niin, että tanner tömisi.

Kohta he olisivat taas pykälää lähempänä menestystä, jollaisesta heillä oli jo vankkaa näyttöä myös aikaisemmilta vuosilta.

Tilanne näytti lupaavalta, koska oli vasta aamupäivä. Konttorissa ei ollut ainoatakaan muuta asiakasta.

– Huomenta, voisimmeko avata kaksi pankkitiliä, toinen miehistä kysyi virkailijalta.

– Oletteko varanneet ajan, tiskin takaa yllätetty finanssialan ammattilainen tiedusteli äimistyneenä.

– Emme ole varanneet aikaa, haluaisimme vain avata kaksi käyttötiliä.

– No hetkinen, käyn kysymässä, onnistuisiko se tänään.

Virkailija marssi takahuoneeseen. Koska konttorissa oli hiirenhiljaista, miehet kuulivat keskustelun selkeästi myös pankkisalin puolelle.

– Tuolla olisi asiakkaita, jotka haluaisivat avata käyttötilejä.

– Onko ne varanneet aikaa?

– Ei ole varanneet.

– No ei se sitten kyllä onnistu.

Kiireiset “asiakaspalvelijat” jäivät jatkamaan tärkeitä töitään. Miehet luikkivat noloina takaisin autoonsa. Että kehtasivatkin häiritä pankkilaisia mitättömillä toiveillaan.

Palvelut menevät harvoin pieleen suunnitteluvaiheessa. Ei niin helppoa konseptia olekaan, ettei se karahtaisi kiville toteutusvaiheessa.

PS. Liikemiehet ajoivat seuraavaksi Nordeaan. Siellä tilit saatiin kuntoon siltä seisomalta.