Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Tarjolla huonoja välityspalveluja

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Myyntiturva repäisi viikko sitten Hesarin etusivulla. Se aloitti avoimen hintasodan.

Vuokraturva kävi esimerkilliseen hyökkäykseen Hesarin etusivulla 2.9.2012. Klikkaa ilmoitus täysikokoiseksi.

Firma kertoo pudottavansa esimerkiksi töölöläisen yksiön myyntipalkkion kuudesosaan kilpaileviin kiinteistövälittäjiin verrattuna.

Ilmoitus on onnistunut monessakin mielessä.

Ensinnäkin se on mainio näyte siitä, miten tehokas kunnon hintaviesti saattaa olla. Pylväiden mittakaavaa ei ole tarvinnut vääristellä. Erot ovat häkellyttävän suuret.

Lisäksi se on oiva näyte vertailevasta markkinoinnista. Tosin ilmoitus ei mainitse kilpailijoita nimeltä, mikä olisi vieläkin tehokkaampaa.

Moni markkinointipäällikkö pohti heti, onko moinen tykitys hyvien tapojen mukaista.

Totta kai se on! Kuluttajaviranomaiset nimenomaan suosittelevat vertailua. Sehän on asiakkaan etu.

Jos saan hiukan ennustaa, pian muut kiinteistövälittäjät alkavat vähätellä. Myyntiturvan he leimaavat säälittäväksi häiriköksi.

Mutta kilpailijoiden kannattaa olla tarkkana. Myyntiturvan hyökkäyksessä saattaa hyvinkin olla kyse tilanteesta, jonka (Suomessakin elokuussa poikennut) professori Clayton M. Christensen on kuvannut.

Hittikirjassaan The Innovator’s Dilemma hän listaa tapauksia, joissa ”huonompia” tuotteita valmistavat tulokkaat pesevät lopulta vanhat markkinajohtajat.

Isoiksi ja jäykiksi kasvaneet organisaatiot  tuottavat liian kalliita ja ylimitoitettuja tuotteita tai palveluja, joista asiakkaat eivät enää haluaisi maksaa.

Kun edullisempi, mutta riittävän hyvä vaihtoehto sitten lopulta löytyy, romahdus on nopea.

Näin kävi muuten Nokialle. Christensenin mukaan on selvää, että niin käy jossain vaiheessa myös Applelle. Kenties niin käy myös perinteiselle kiinteistövälitykselle.

Halpa hinta viittaa tietysti karsittuun palveluun – oli se sitä todellisuudessa tai ei. Myyntiturvan menestys on nyt kiinni siitä, pitävätkö suomalaiset perinteisten välittäjien palveluja ylimitoitettuina.

Toki sekin on mahdollista, ettei ”huonolle” vaihtoehdolle ole vieläkään tilaa.

Neljä vuotta sitten konkurssiin menneen Igglon omistajat väittivät, etteivät ihmiset sittenkään halunneet edullista välittäjää. He etsivät turvallista.

Jos kilpailijat tuottavat ylilaatua, tuo markkinoille edullinen, karsittu palveluversio.

5 vastausta

  1. Hassua, juuri yksi päivä tässä mietin tuota asunnonvälitystä ja palkkioita, kun tuli taas kerran A4-saastaa postilaatikkoon (Hei! Tilaa ilmainen arvio jne.).

    Mietin noita prosentteja, et ei oo ehkä hyvä. Mietin mallia, jossa välittäjä takaisi asunnon myynnin tai ottaisi itse takkiin, jonkin sortin mafia-tarjousta. Tuo kiinteä palkkio vaikuttaa paremmalta, kuin nuo prosentit. Jostain muistui mieleen myös uutinen, kuinka asunnon itsemyyminen on lisääntynyt. Asunnon stailauspalvelut on myös tulleet välittäjien tarjontaan.

  2. Suomessa on ainakin kokeiltu mallia: Saat 500€, jos emme ole myyneet asuntoasi X-ajassa. En tiedä miten mahtoi toimia, ja onkohan syystemiä enää käytössä

  3. Ahaa, joku on kokeillu. Mut aika kahvirahioja. Yöllä tuli mieleen semmonen mafiatarjous, jossa välittäjä ostaa asunnon takas.

    Se LKV (liukenen kaikesta vastuusta) on jo mennyt jos se älväri onkin homeessa, ja niin on se kuntotarkastajakin (sen välittäjän kaveri). Entäs jos välittäjä takaisikin ostajalle takuulla turvallista asuntokauppaa ja ottaisi vastuun ongelmatapauksissa?

  4. Tuo kuntotarkastus on yksi niistä mielenkiintoisista asioista. Eli sillä pitäisi taata ostajalle (sekä myyjälle) se, että asunto on siinä kunnossa kuin sen oletetaan olevan.

    Mutta yleensä se on pikapuolinen tarkistus, josta veloitetaan rahaa muttei anneta takuuta.

    Eli kukakohan kuntotarkastaja uskaltaa antaa takuun, että maksaa mahdollisten virheiden kustannukset ostajalle. Eli kertoo sen, että takaan työni jäljen 🙂

  5. Jotkut välittäjät tarjoavat kaupantekijäisinä kuntotarkastusta. Tuo on yhtä tyhjän kanssa. Järeämpi versio on kuntotutkimus, jossa rakenteita tutkitaan paremmin. Mutta ei tuossakaan vastuuta tutkija ota.

    Tuollainen piilovirhevakuutus on olemassa, mutta ei ole tullut luettua koskaan ehtoja. Luultavasti teksti ei ole mitenkään selkeää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.