Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Noste-iltalento ja Airbus 340

Mitä mieltä olet suorakirjeestäni?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Lähetän ensi viikolla postitse noin tuhat suoraviestiä. Tavoitteeni on markkinoida Noste-iltalento-palveluamme. Tämän vuoden puolella olisi vielä vapaata kapasiteettia.

Itse lähetys on pieni pahvilaatikko, josta löytyy uusin Tuotteistajan pikaopas, Noste-iltalentoja myyvä kortti ja saatekirje.

Pyydän apuasi. Tässä alla näet aineistojen luonnokset. Arvioi niitä:

  • Oliko kirjeessä jotain käsittämätöntä?
  • Jäikö jotain oleellista sanomatta?
  • Tökkäsikö jokin pahasti hermoon?

Yritä eläytyä asiakkaan tilanteeseen. Hän on tyypillisesti myyntijohtaja tai muu esimies, joka ei ole keksinyt vielä tälle syksylle mielenkiintoista pikkujouluohjelmaa.

Noste-iltalento-suorakirje, sivu 1
Noste-iltalento-suorakirjeen ensimmäinen sivu.
Noste-iltalento-suorakirje, sivu 2
Noste-iltalento-suorakirjeen toinen sivu.

Lisäksi paketissa on mukana kortti, joka mahtuu pikaoppaan väliin:

Noste-iltalento-kortti, takapuoli
Noste-iltalento-kortin etupuoli
Noste-iltalento-kortti, takapuoli
Noste-iltalento-kortin takapuoli

Boksin pintaan on painettu kuvaa matkustajakoneen ohjaamosta. Se näyttää tältä:

Noste-iltalento-boksin kansi
Noste-iltalento-boksin pintaan on painettu näkymää matkustajakoneen ohjaamosta.

Miltä kokonaisuus vaikuttaa? Avaisitko? Lukisitko? Ostaisitko?

24 vastausta

  1. Olisi mielenkiintoista lukea kampanjan tuloksista jälkeenpäin – ts. ostiko kukaan?

    Pienenä yksityiskohtana itse materiaalista: kumpiko tätä pakettia nyt sitten myy? Jari Parantainen vai Arto Kallio? Vai onko materiaalissa tarkoituksella eri henkilöiden tiedot?

  2. Suorakirjeen teksti on määrältään läkähdyttävä. Mahtuisiko se yhdelle A4:lle? Jos ei (ja oikeastaan muutenkin), ottaisin selkeitä väliotsikoita mukaan. Ehkä myös hinta ja vapaat paikat selvemmin esille?

    Ja siis, tuo saatekirjehän on todella tylsä verrattuna muuhun materiaaliin.

  3. Kirje on ymmärrettävä ja kaikki tulee sanottua. Eikö kirjeen keskeinen anti mahtuisi silti yhdelle A4-arkille? Lennon kuvailevat yksityiskohdat kirjeestä pois ja myös kortti iskevämmäksi: ”Tule lentämään matkustajakonetta!”

    1. No niin, moni oli yhtä mieltä siitä, että kirje on liian pitkä. Se on hauskaa siksi, että kirjoitin siitä pitkän tahallani.

      Mutta miksi? Se selviää tästä vanhasta postauksestani vuodelta 2008: Lyhyt vai pitkä myyntipuhe, osa 1

      Toki lyhyt viesti saattaisi toimia paremmin. Mutta tuskin lopullinen totuus selviää muuten kuin testaamalla.

      Sain muuten sähköpostiini jo (maksuttoman) tarjouksen kirjeeni tiivistystyöstä. Täytyy miettiä, pitäisikö lähettää 500 pitkää ja 500 lyhyttä versiota. Otokset olisivat jo sen verran suuria, että kertoisivat vaihtoehtoisten kirjeiden tehosta jotain.

  4. Hyvä kirje. Kuvaus lennosta nousuineen ja laskuineen on houkutteleva ja vetoaa varmasti moneen. Itseäni rupesi välittömästi houkuttamaan koneen pilotointi. Ei se voi niiiin vaikeaa olla, olenhan keskivertoa parempi kuski kaikilla alustoilla, hehe!

    Kirjettä voisi kuitenkin lyhentää. Olen itse pitänyt periaatteena että max. yksi A4-sivu jos vastaanottaja ei ole ennestään tuttu. Jos et saa leikattua -50 % pois tekstistä niin editoisin neljänneksen pois tekstistä ja laittaisin kuvan jostain jo pidetystä sessiosta ja kommentit tilaisuuteen osallistuneilta.

    Ja tietty viittaus että käy katsomassa lisää (kokemuksia, video tai kuvia) osoitteessa se-ja-se. Tämän toimintakehoituksen laittaisin keskelle viestiä tai ennen loppukaneettia, en missään nimessä jälkikirjoitus -osioon.

    Kortti ja pakkaus hyvännäköisiä, tulee vaikutelma että tähän on satsattu. Ostaisin jos en olisi näin budjettirajoitteinen 🙂

  5. Minäkin kiinnitin huomiota siihen että eri lappusissa on mainittu eri myyjät. Kummalle pitäisi soittaa?

    Pienenä teknisenä yksityiskohtana, saatekirjeen ekalla sivulla lukee ”150 solmua tunnissa”.
    Tuossa riittäisi ”150 solmua”. Solmu = merimailia tunnissa.

    1. Tästä muuten piti minunkin urputtaa: kuka tietää paljonko on solmu ja paljonko on merimaili? Pitäisikö tämä muka tietää ilman lentolupakirjaa tai rannikkolaivurikurssia?

      Eli jargonin sijaan voisi sanoa että vauhtia on xxx km/h. Aika hitosti siis.

      1. Alun perin kirjoitin, että nopeus olisi 280 kilometriä tunnissa. Mutta sitten muutin lukeman solmuiksi.

        Miksi solmut kenties toimisivat paremmin?

        Entä miksi 280 eikä 300 kilometriä tunnissa? Eikö tasaluku olisi helpompi?

  6. Mä rummuttaisin enemmän tota poikkeavaa pikkujoulu-juttua kertomalla esimerkkejä kuinka tylsiä tapahtumat monesti on..

    Hinnankin voisi purkaa osiin. Käsittääkseni tuo oli 12 hengeltä 9850€
    Eli alle tonnilla/naama saa kokemuksen joka ei tavanomaisen ryyppyreissun tapaan heti unohdu.

    Jos on tiedossa erikseen ketkä kohderyhmästä tarjoavat noste-kokemuksen asiakkailleen, ja ketkä omalle väelle, niin tekisin näille erilaiset postit.

    1. Kirjeen ensimmäiseen versioon laskin tosiaan, että hintaa kertyisi 820 euroa per pilottikokelas. Sitten päädyin siihen, että satsaus näytti liian kovalta ja palasin könttähintaan.

      Tähän pätee ehkä se sääntö, että hinta kannattaa avata silloin, kun se näyttää purettuna naurettavan / säälittävän edulliselta ”vain euro päivässä” -tyyppisesti.

      Saatan tässäkin olla väärässä, harkitsen asiaa vielä!

  7. Samaa mieltä tuosta solmun vaihtamisesta kilsoihin. Pituutta voisi karsia esimerkiksi poistamalla kappaleen jossa kerrotaan rateista ja joystickeista – asia on epärelevantti kaikille muille kuin lentäjille. Myös koneen kokoa metreissä lienee epärelevanttia kertoa jos mukana tulee kortti jossa koko tulee ilmi muutenkin.

    Käsittääkseni kohderyhmä on kiireistä, ja siitä syystä tuo mahdollisuus muuhun toimintaan (liikeillallinen, muu palaveri) kannattaisi nostaa paremmin esille. Jos kokemuksia on, niin niistä kannattaa mainostaa (asiakkaamme ovat järjestäneet lentojen jälkeen/ennen xxx tapahtuman).

    1. Santeri, kiitos palautteistasi ja perusteluistasi! Olen tuosta joystickistä, koneen mitoista sun muista hiukan eri mieltä. En ottanut niitä mukaan sattumalta.

      Jos olisin kirjoittamassa myyntikirjettä lentokoneita ostavalle lentoyhtiön johtajalle, jättäisin tekniset yksityiskohdat pois. Häntä kiinnostaisi enemmän koneiden polttoainetalous, kääntöaika kentällä, huoltokustannukset ja kaikki sellaiset asiat tietenkin dollarisoituna.

      Tässä tapauksessa uskon, että Noste-iltalennon asiakasehdokkaat ovat kuin isoja pikkupoikia Porsche-kaupassa. Oleellista olisi nimenomaan hehkutella hevosvoimilla (ei kilowateilla) ja vääntömomenteilla.

      Näin laatimani viesti toimii tietenkin vain siinä tapauksessa, että viestin vastaanottaja on itse lähdössä lentämään. Uskon, että heistä useimmat ovat.

  8. Olen samaa mieltä kirjeen pituudesta. Raflaavilla väliotsikoilla siihen saisi elämää.

  9. Mielestäni kirjeen taitto on liian kirjemäinen ja kaipaisi jotain piristystä joko vesileiman tai kuvien muodossa.

    1. Olli, kiitos palautteestasi! Pyydän anteeksi, mutta joudun taas olemaan jonkin verran eri mieltä.

      Saatekirjeen tulisi nimenomaan olla kirjemäinen. Vastaanottajan on havaittava sadasosasekunnissa, mikä suoralähetyksen osa on saate.

      Kuvat eivät ole toki kokonaan pannassa, esimerkiksi lähettäjän (erityisesti naisen) kuvalla saattaa olla isokin vaikutus. Mutta muuten kuvien paikka on esitemateriaalissa.

      Mutta se on tietysti totta, että kirjeessä pitäisi olla rytmiä ja silmäilyä helpottavia osia, kuten väliotsikoita. Niitä olenkin parhaillaan lisäämässä.

  10. Liian pitkä kirje. Se varmaan on jo tullut selväksi. Ostajat ovat usein aika fiksuja. Ensimmäinen kysymys lienee: Mitä loppu ryhmä tekee kun neljä on simussa? Siihen olisi syytä saada vastaus jo tilausta tehdessä.

  11. Mun mielestä ei ole liian pitkiä kirjeitä, mutta voi olla kirjeitä jotka ei ole loppuun asti kiinnostavia.Moni on varmaan joskus lukenut mielenkiintoista kirjaa 100 sivua kerrallaan ihan huomaamattaan.

    1. Kiitos Jiikoo, hyvä että esitit huomiosi! Säästit vaivojani, sillä olisin muuten joutunut toteamaan täsmälleen saman asian. Ihmiset ahmivat satoja sivuja oikein mielellään, kun aihe on sopiva.

      ”Kirje on liian pitkä” on samanlainen väite kuin ”tuote on liian kallis”. Sellaisenaan heitto on löysä ja päätön.

      Se on sitten toinen asia, jos kirje on niin helvetin tylsä, ettei se jaksa pitää vastaanottajaa otteessaan edes toiselle sivulle saakka.

      Ratkaisu ei siinäkään tapauksessa ole ilman muuta lyhyempi teksti. Pitäisikö sen sijaan miettiä, mitä kirjeessä pitäisi lukea, että sitä jaksaisi lukea vaikka 8 sivua?

  12. Pidin tekstistä, ja silmäiltävyys ja rakenne vielä paranevat väliotsikoilla. Joystick-läppä ei iskenyt. Aloitus oli hyvä ja napakka, mutta minäkin Matin lailla jäin miettimään mitä odotusaikana tehdään. Muita epäilyjä järjestelyistä ei jäänyt. Kortti ja pakettikin ovat tarkoituksenmukaiset ja tukevat sanomaa.

    Pidin myös siitä, että osallistamalla keskeneräisen suoramainoksen viimeistelemiseen laitoit viidakkorummun käyntiin jo ennen kampanjan alkua.

  13. Ensinnä, toisen sivun aloittavan kappaleen ensimmäisestä lauseesta löytyy melkein sana ”yleenä”.

    Kirje ei minusta vaikuta liian pitkältä, mutta en toisaalta kuulukaan kohderyhmään. Voisikohan kuvailu soljua paremmin, jos siinä lukisi ”kiihdytät yli 200 tonnia painavan koneen liikkeelle” jne? Mietin myös onko oleellista sanoa, että lennonopettaja ei nolaa, vai pitäisikö muulla tavoin ilmaista hänen olevan kannustava? Tuli sellainen fiilis, että ”häh, oletatko että olisi jotain nolattavaa?”

    Sitten taas unta. ->

    1. Mielenkiintoinen tuo nolausta koskeva kommenttisi. Olen nimittäin huomannut koelentojen yhteydessä, että miehillä – joista kohderyhmämme pääosin koostuu – on simulaattorissa melkoisia suorituspaineita. Olan takaa kurkkii vielä kolme seuraavaa pilottia ja tarkkailee kaikkia virheitä.

      Lennonopettaja saa siis olla melkoinen epeli, että hän saa pidetyksi hermostuneen kokelaansa rauhallisena ja hommat hanskassa. Koelentäjiämme ohjannut kouluttajakapteeni Heikki Kallio on juuri sellainen, luottamusta herättävän rauhallinen ja kokenut MD-11-veteraani.

      Täytyy miettiä, miten ilmaisisin asian myönteisemmin.

  14. Lueskelin tätä viestiketjua nyt näin runsaat 7 vuotta myöhemmin. Pistää silmään, miten ylimielisesti suhtauduin moniin keskustelijoiden havaintoihin.

    Vaikka suorakirjeen ansiosta kertyi kohtalainen määrä asiakaskäyntejä, kommenteistani näkyy monta ajatusvirhettä.

    Luultavasti juuri ne johtivat palvelun katkeraan epäonnistumiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.