Ostin Verkkokauppa.comista Canonin lasertulostimen firmalleni. Ei käynyt mielessäkään, että laite saattaisi olla vanhentunut.

Yritin ottaa pömpelin käyttöön. Ei onnistunut. Uusimmalle Applen* käyttöjärjestelmälle ei löytynyt ajureita.

Seurustelin Canonin tukipalvelun kanssa. Sieltä ei apua herunut.

Tuskastuin, kun veivaus oli jatkunut lähes kuukauden. Kysyin myyjältä, voinko palauttaa turhakkeeni. Teemun vastaus oli tyly.

  1. Koska laatikko on avattu, tuotetta ei voi palauttaa.
  2. Verkkokauppa.com ei ole vastuussa siitä, jos laite ei toimi.

Ykköskohdan ymmärrän hyvin. Tuotetta on vaikea myydä enää uudelleen, jos joku on purkanut kamat boksistaan.

Kakkoskohtaa on vaikeampi niellä. Olisipa outo ajatus, ettei kauppias olisi vastuussa myymiensä tuotteidensa toimivuudesta. Siis vaikka nyt oli kyseessä yritysten välinen kauppa, johon kuluttajansuoja ei vaikuta.

Yritin vedota Teemun liikemiesjärkeen. Ostohistoriani perusteella olen kantanut Verkkokauppa.comin kassaan yli 32 000 euroa seitsemässä vuodessa.

Jos keskikate olisi 20 prosenttia, se tarkoittaisi, että firma on tienannut ostoksistani viisi tonnia puhdasta katetta. Hyödyttömäksi osoittautuneen tulostimeni veroton hinta oli vain 380 euroa.

Haluaisiko Teemu siis, että pitkäaikainen kanta-asiakas siirtyisi tilaamaan tietotekniikkansa esimerkiksi Amazonista? Sieltähän tavara tulee usein nopeammin kuin Helsingin Jätkäsaaresta.

Liike menettäisi tulevina vuosina kate-eurot, jotka olisivat monikymmenkertaiset verrattuna Canonin hintaan.

Vastaus oli edelleen sama: ei käy, (itse laatimamme) säännöt ovat nämä.

Tapaus oli hämmentävä siksi, etten ole aivan varma, miten olisin itse toiminut vastaavassa tilanteessa.

Ymmärrän hyvin, että Verkkokauppa.com on suuri yritys. Se tarvitsee johdonmukaiset säännöt ja politiikan. Muuten koko touhu riistäytyy hallitsemattomaksi bordelliksi parissa päivässä.

Toisaalta näin yrittäjän näkökulmasta Teemun päätös oli järjetön.

Tappio olisi mitätön asiakkuuden arvoon verrattuna. Itse olisin ehkä vastaavassa tilanteessa lähettänyt taksin noutamaan tuon kirotun laserin kierrätyshyllyyni myytäväksi.

Mitä kitisevä asiakas merkitsee sinulle? Onko hän pukama ahterissasi? Vai saatko tilaisuuden varmistaa ikuisen asiakkuuden?

* Kiitos, tiedän: Windowsille ne ajurit olisivat varmaankin löytyneet kuin apteekin hyllystä. En kuitenkaan aio palata Windows-käyttäjäksi aivan lähitulevaisuudessa.

PS. Heti tämän episodin jälkeen (eilen) Canonilta ilmoittautui kaveri, joka oli yllättäen löytänyt laitteelleni toimivat ajurit.