Viestisi on turha, jos kukaan ei huomaa sitä. Silti mitätöntä markkinointia puskee joka tuutista.

Toki tissikuvat herättäisivät huomiota. Mutta silloin itse sanoma horjahtaa helposti paitsioon.

Copywritereiden salainen veljeskunta turvautuu mieluummin vahvoihin sanoihin. Ne ovat sopivan tuhmia merkkijonoja, joita kaikki eivät uskalla käyttää.

Pelkurit kutsuvat vanhuksia ikäihmisiksi. Ongelma on nykyisin haaste. Laiska on ryhtymisrajoitteinen. Holtiton tuhlaus on kestävyysvaje.

Kiertoilmaisut kertovat vain siitä, että suora puhe tuntuu liian vaaralliselta. Siksi jo muutamat “väärät” sanat saavat viestin erottumaan kohinasta.

Hiljattain mikkeliläiset lähettivät paikallisille yrittäjille naputtelemani kutsun, joka herätti tunteita:

Mikkelin keikkamainos

Mikkeliläiset lähettivät sähköpostitse seminaarikutsun, joka herätti vastaanottajissa tunteita. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Vaikka sähköposti näyttää melko harmittomalta, esimerkiksi pohjasakka-sana sai erään vastaanottajan reagoimaan.

“On ihan pakko antaa palautetta. Mikä on se tutkimus, missä myyjät on laskettu pohjasakaksi???

(Mainos on ehkä hyvä) koska se on erittäin negatiivinen, halveksiva ja epämiellyttävä! Mutta rajansa kaikella.”

Kutsussa oli muitakin kielteisiä – ja siksi epäsopivia – ilmaisuja, kuten “tyrkyttää”, “halveksitussa”, “inhota”, “kylvää tuhoa”.

Monien mielestä joka päivä pitäisi olla heinäkuinen ihana helle 1950-luvulta, jolloin kaikki oli paremmin. Muusta ei saisi puhua, koska se osoittaa inhottavan kielteistä asennetta.

Läpeensä onnellisessa viestissä on vain yksi looginen ongelma.

Jos ei ole tautia, mihin tarvitaan lääkettä? Miksi joku tulisi hinkkamaan hanuriaan seminaaripenkkiin, jos kaikki on jo hyvin?

Entä mikä se tutkimus on, jonka mukaan myyjän työ on ehdotonta pohjasakkaa?

Se on Suomen Kuvalehden teettämä Ammattien arvostus -selvitys vuodelta 2010. Aviisi asetti 380 ammattia järjestykseen sen mukaan, mitä suomalaiset niistä tuumivat.

Kaikkein vähiten arvostamamme ammatti oli ovelta ovelle -myyjä. Toiseksi viimeiseksi jäi puhelinmyyjä. Heitä selvästi paremmin pärjäsivät mm. haastemiehet, tv-lupatarkastajat, ulosottomiehet, baariapulaiset ja ja parkkipirkot.

Myös muut myyntiammattit olivat aivan listan hännillä. Automyyjä päätyi sijalle 371. Myyntiedustaja pärjäsi vain yksitoista pykälää paremmin.

Jos haluat herättää tunteita, mausta viestisi muutamalla väärällä sanalla.