Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kolme prosenttia laatuaikaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tarrasin viime viikolla itseäni niskasta. Merkitsin kalenteriini varttitunnin tarkkuudella, mihin työpäivät kuluivat.

Aika paloi periaatteessa aivan järkeviin asioihin. Pystyn perustelemaan sekä yhtiökumppanilleni että itselleni, ettå käytin energiani viisaasti.

Totta kai blogia täytyy kirjoittaa. Tarjoukset on hoidettava. Koulutukseen on valmistauduttava. Vain hullu peruisi jos sovittuja asiakaskäyntejä. Laskuja on maksettava. Alihankkijoille on naputeltava työohjeita.

Silti tulos oli murskaava. Käytin kaikkein tärkeimpään tehtävääni vain 75 minuuttia koko viikon aikana!

Se on säälittävät kolmisen prosenttia normaalista työajasta. Sitä jos mitä voisi kutsua todelliseksi laatuajaksi.

Mikä se tärkein tehtävä sitten oli?

Riittää, kun sanon, että se on tulevaisuuteen tähtäävä kehityshanke. Siksi sillä ei tavallaan ole mitään tulipalokiirettä. Niinpä kaikki päivittäiset säläduunit ajoivat edelle.

Tajusin, että olen taas alkanut lepsuilla. Sitä paitsi sain välittömästi havainto-opetusta siitä, miten aito kasvuyrittäjä käyttäytyisi.

Lähetin eräälle menestyvälle ja kekseliäälle toimitusjohtajalle sähköpostia. Hehkutin vilpittömän innoissani, miten olen suorastaan hänen faninsa. Ehdotin lyhyttä tapaamista, jotta voisin haastatella idoliani erästä tulevaa kirjaani varten.

Mitä yrittäjä vastasi?

”Valitettavasti haastatteluun ei ole aikaa.”

Sikäli kuin muistan, hän oli ensimmäinen kautta aikain, joka kieltäytyi kunniasta saman tien. Olin aivan hurmiossa.

Kun joku vetoaa kiireeseen, se tietenkin tarkoittaa, että hänellä on tärkempääkin tekemistä. Hän osaa priorisoida aikaansa.

Maailma on täynnä houkuttavia töitä ja uskomattomia bisneksiä, joihin sinun ei pitäisi koskea kepilläkään.

6 vastausta

  1. Olet toki oikeassa siinä, että ihmiset usein priorisoivat ihan vääriä asioita ja heidän kannattaisi käyttää muutama minuutti sen miettimiseen, mikä oikeasti on oleellista ja luo tulevaisuutta (proaktiivista toimintaa) ja mikä on vain reagointia jo tapahtuneeseen (reaktiivinen toiminta).

    Tässä taisi juuri tulla joku tutkimustulos, että useimmissa ”ajatustöissä” työteho voi jopa tuplaantua, jos henkilö käyttäisi 5 minuuttia päivästään töiden suunnitteluun. Nyt en vain saa päähäni, missä tämä luki…

    Mutta kun joku vetoaa kiireeseen, on myös hyvin mahdollista, että tämä henkilö nimenomaan EI osaa priorisoida aikaansa. Varsinkin, jos tämä vetoaa kiireeseen jälkikäteen – ”oli kiire, en ehtinyt”.

    Toki voi olla niinkin, että henkilö oikeasti jo etukäteen on miettinyt, onko tämä nyt ehdotettu toiminta (vaikkapa haastattelu) sitten oikeasti tärkeää. Jos ei ole, sitten voi todeta, ettei ehdi.

    Itse kuitenkin pyrin nykyään viimeiseen asti välttämään sen sanomista, että ”on kiire”. Sen sijaan sanon ”on tärkeämpää tekemistä”.

    Minulla on nimittäin jokaisessa vuorokaudessa 24 tuntia aikaa ja on itsestäni kiinni, miten ne käytän. Ilmaisullani haluankin muistuttaa myös itseäni siitä, että minulla on myös vastuu siitä, miten aikani käytän: tärkeille asioille ei ole koskaan ”liian kiire”. Kyse on vain siitä, mitä pidän tärkeänä ja mitä priorisoin.

    Kaikki asiat ovat tärkeitä, mutta jotkin asiat ovat tärkeämpiä kuin toiset.

    1. Hyvä täsmennys, kiitos Jussi!

      Olen päätynyt siihen, että ihmisiä on karkeasti ottaen kahta plaatua:

      1. Ensimmäinen ei ymmärrä lainkaan, miksi hänellä on aina kiire. Hän elää reaktiossa.
      2. Toinen on havainnut, että kyse on priorisoinnista. Tunteja on meillä kaikilla yhtä paljon.

      Itse olen sitä mieltä, että kiire on oikeastaan aina merkki huonosta suunnittelusta. Joku yrittää tunkea tuntiin enemmän hommia kuin niitä on mahdollista hoitaa.

      Niinpä suostun aika harvoin tunnustamaan, että olisin kiireinen. Mutta sehän on ihmisistä tavattoman hämmentävää.

      Tämä taas johtuu siitä, että kiire on yleisesti tärkeän ihmisen tunnusmerkki. Jos joku ei muka ole kiireinen, hän ei liene kovin tärkeäkään. Mikä lie luuseri.

      Niinpä olen huomannut, että yleensä kannattaa valehdella hiukan ja myöntää kiltisti, että kiirettä pitää. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä.

      Ajattelin, että ihailemani yrittäjä on ehkä päätynyt samaan. Kiireeseen vetoaminen on vain kauniimpi tapa sanoa, että ”hyppää pituutta, et ole riittävän tärkeä”.

    1. Joo, kelloon tuskin kannattaa tuijottaa siinä toivossa, että sillä tavalla bisnes jotenkin pelastuisi.

      Kaikkein petollisinta osastoa on tuo pitkän tähtäimen tärkeiden, strategisten asioiden suunnittelu, joka siis jää aina kiireellisten töiden jalkoihin.

      Meillä jokaisella on taipumusta pitää tulipalotöitä tärkeimpinä, olivat ne sitä todella tai eivät. Evoluutio senkin on epäilemättä meille opettanut, äkillisiin ulkoisiin ärsykkeisiin on ollut viisainta reagoida heti. Muuten olisi jokin iso kissapeto popsinut esi-isät aamupalaksi.

  2. Saattaa toki olla niinkin, että yrittäjän Jarille antama vastaus ”valitettavasti haastatteluun ei ole aikaa” on aito ja vilpitön. Itse kuitenkin tulkitsen tuon vastauksen ”perus-torjunnaksi”. Välitön kieltäytyminen on useimpien asiakkaiden luontainen ensireaktio, jolla halutaan päästä ehdotuksen tarjoajasta/myyjästä eroon.

    Sana ”valitettavasti” kielii siitä, että kyseessä on tekosyy – sillä yritetään jotenki pehmentää tuota torjuntaa. Jos yrittäjä olisi vastannut selvästi esim. näin ”en missään olosuhteissa, enkä koskaan ole mukana tällaisissa haastatteluissa” ja jos perustelut olisivat vielä olleet perässä, niin kieltäytyminen olisi ollut uskottavampaa.

    Itse tulkitsen tuon ”valitettavasti ei ole aikaa”-vastauksen seuraavasti. ”Jari, kerro minulle tarkemmin haastattelusta ja perustele miksi minun tulisi olla siinä mukana?”.

    Eli jos asiasi on tärkeä, niin sille kyllä löytyy varmasti aikaa. Tämä pitää vaan pystyä perustelemaan asiakkaalle.

    1. Jussi, nyt lähestyt asian ydintä!

      Haastattelupyyntöni oli tyypillisen itsekäs, koska siitä ei käynyt mitenkään ilmi, mitä riemua sessiosta olisi ollut haastateltavalle itselleen.

      Heitä voltti -vastaus oli juuri sitä, mitä ansaitsin.

      Saan vastaavia pyyntöjä silloin tällöin. Vastaan niihin yleensä kieltävästi juuri siksi, ettei lähettäjä edes yritä myydä tapaamisen höytyjä minulle.

      Olenko itsekäs? Olen, mutta niin monissa tilanteissa kannattaisi olla. Liika kiltteys johtaa ajaa monet meistä krooniseen stressiin ja kiireeseen.

      Olen siis usein pettynyt siihen, miten heppoisin perustein ihmiset suostuvat käyttämään kallista aikaansa milloin mihinkin – kuten vaikka huonosti perustelemiini haastattelupyyntöihin. Se kielii juuri siitä, että ulkoiset ärsykkeet ohjaavat monien (muka) kiireisten ihmisten elämää enemmän kuin omat prioriteetit.

      Mikä muuten on sitten johtajalle niin tärkeä asia, että audienssi heltiää varmasti? No se on tietenkin raha.

      Pomojen juttusille pääsee se, joka osaa dollarisoida tapaamisen hyödyn – tai antaa edes uskottavia toiveita sellaisesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

fossiili-3
Jari Parantainen

Valtuutetun vaarallinen johtamisvinkki

Päätä ensin tavoitteet ja vasta sitten resurssit. Jos annat resurssien ohjata tavoitteita, organisaatiosi päätyy muiden fossiilien seuraksi aika pian.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.