Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Käytä 12-vuotiaan sanoja

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Eetu Salo on 12-vuotias. Hän oli lähettänyt Hesarin tiedepalstalle tärkeän kysymyksen:

”Mistä tietää, ettei kummituksia ole, kun ovat näkymättömiä?”

Vastauksen oli kirjoittanut kulttuurisen terveyden ja hyvinvoinnin professori Marja-Liisa Honkasalo Turun yliopistosta.

Varmasti professori oli yrittänyt parhaansa. Mutta pieleen meni. Sama ongelma riivaa asiantuntijoita aina.

Mitä mieltä itse olet Honkasalon käyttämistä virkkeistä? Tässä pari näytettä:

”Ylipäätään modernissa, tieteelliseen ajatteluun perustuvassa maailmankatsomuksessa kummituksia tai muita yliluonnollisia olentoja ei pidetä todellisina.”

”Tällaisia kokemuksia ei epäillä, vaikka kuolleet olennot eivät olisikaan selvästi näkyvissä tai muuten luonnontieteellisesti testattavissa.”

En vähättele kuudesluokkalaisen käsityskykyä. Hänelle ei tarvitse lässyttää kuin idiootille.

Mutta silti, eikö akateemisen uran huipulle edennyt ammattilainen osaa ilmaista itseään selkeämmin?

Vaimoni kertoi, miten hän oli kuunnellut mainiota vuoropuhelua parturissa.

Viereisessä tuolissa istui pikkupoika. Parturi Jari Koivisto käytteli saksiaan näppärästi, kuten aina. Samalla hän rupatteli koltiaisen kanssa niitä näitä.

Parempi puoliskoni oli vaikuttunut, miten asiakaspalvelun ammattilainen osasi suhtautua luontevasti asiakkaaseensa. Hän keskusteli kuin aikuinen toiselle.

Toisaalta oli selvää, ettei pojan tarvinnut kuunnella professoripuhetta. Jari osasi valita sanansa niin, että niitä 12-vuotiaskin ymmärsi.

Copywritereiden salaisen veljeskunnan sääntö #4: Käytä myyntipuheessasi vain sellaisia sanoja ja lauserakenteita, jotka 12-vuotiaskin ymmärtää.

Lähde: HS 18.2.2013

7 vastausta

  1. Esko Valtaoja on poikkeus, itse tykkään sen julkaisuista paljon ja on usein huumorilla höystettyä. Tosin, asialinjallakin ollessa hän on omalla listallani Steven Hawkingia lähellä.

    T: Valtaojan Kaima

  2. Lapsille selittäessä huomaa helposti oman tietämyksen ja osaamisen rajat. Erittäin hyödyllinen menetelmä myös oppimiseen.

  3. Tuolla akateemisessa maailmassa opiskellessa tulee mieleen, että yksi perusasia on se, että asioista tehdään vaikeita. Eli yksinkertaisia asioita monimutkaistetaan, jotta niiden ymmärtämiselle saadaan statusarvoa.

    ”Kukaan tiedemies ei ole pystynyt näkemään tai tutkimaan kummituksia, eli meidän mielestä niitä ei ole.

    Mutta toisaalta, ihmisen mieli on kummallinen eli se tekee joskus tepposia. Ja väsyneenä tai surullisena saattaa sieltä tulla ajatuksia, joiden kuvittelee olevan kummituksia.”

    Jotain tuollaista voisi kait kuusivuotiaallekkin selittää ilman että menee lässytykseksi.

    En viitsi kertoa sitä, kuinka teekkareille opetetaan Demingin ympyrä. Siis se, että ongelman esiintyessä, tutki sitä, keksi ratkaisu, kokeile ja ota käyttöön jos toimii.

    Normaalisti tuohon tarvitaan di- koulussa vähintäin 45 minsaa luentoa.

      1. Kun on kahdeksanvuotias tytär (tai lähes yhdeksänvuotias), oppii oman rajallisuutensa. Joudun kertomaan selkokielellä, että hillopurkin aukaiseminen on vaikeaa alipaineen vuoksi. Kun kuuma hillo jäähtyy, purkkiin syntyy alipaine ja kannen saa vasta auki päästämällä hiukan ilmaa sisään.

        Alipaineen voi korvata puheessa ilman kutistumisella ja demota kuinka purkki suhahtaa kun sinne menee ilmaa. Sama juttu, kun juttelen asiakkaalle järjestelmien välisestä tiedonsiirrosta. Harva on kuullut jostain webservicestä. Silloinkin joudun simppelöimään tekstiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.