Neuvottelin hiljattain Talentumin kustannuspäällikön kanssa seuraavasta, syksyllä ilmestyvästä kirjastani. Ehdotin, että naputtelisin opukseni erityisesti tuotepäälliköille.

Kustantajan joukot ja markut miettivät asiaa hetken. He päätyivät siihen, että ehdotukseni oli huono.

Miksi sulkea valtaosa kansalaisista asiakaskunnan ulkopuolelle? Olisi mukavampi myydä paljon kirjoja kuin vähän kirjoja.

Pläjäykseni kannattaisi siis suunnata kaikille suomalaisille. Heitä on moninkertaisesti enemmän kuin tuotepäälliköitä.

Pian keskustelumme jälkeen törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön. Sovin Ratekoulutus Oy:n kanssa, että vedän maaliskuun puolivälissä kaikille avoimen tuotteistuskoulutuksen.

Tarkentaisin kuitenkin tuota “kaikille avointa”. Kurssi on nimeltään Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Se on siis tuotteistuskoulutus tuotepäälliköille.

Totta puhuen päivä ei ole tarkoitettu edes kaikille tuotepäälliköille, vaan nimenomaan b2b-alojen tuotepäälliköille. Kuluttajapuolen virkasiskot ja -veljet jääkööt tällä kertaa pakkaseen palelemaan.

Yllättäen päivä myytiin täyteen saman tien. Kolmenkymmenen osallistujan kohdalla totesimme, että enempää ei mahdu. Oli kiireesti polkaistava pystyyn uusinta kesäkuulle.

Nurinkurista asiassa on se, että yleiset, kaikille maailman ihmisille tarkoitetut tuotteistuskurssini ovat käyneet kaupaksi aika tahmeasti. Kymmenenkin osallistujan vokotteleminen on ollut työlästä viime aikoina.

Toisin sanottuna “tuotteistuskurssi b2b-tuotepäällikölle” myy moninverroin enemmän kuin pelkkä “tuotteistuskurssi”.

Olin eilen illalla vetämässä koulutusta Naisyrittäjyyskeskuksen yrittäjäkurssilla. Toimitusjohtaja Taru Päivike kertoi vastaavan esimerkin.

Koulutus “luovien alojen yrittäjille” vetää huimasti enemmän osallistujia kuin koulutus vain “yrittäjille”.

Sama mekanismi toimii myös laitekaupassa. Urheilijoiden pesukone myy paremmin kuin pelkkä pesukone. Eräs sihteeripuhelin oli hitti, kun täsmälleen sama kapula ilman sihteeri-sanaa oli vain tuote muiden joukossa.

Jos haluat kasvattaa myyntiäsi, monota 99,9 % ihmisistä ulos kohderyhmästäsi.